Ga naar inhoud


Keuze: kleuren inktjet of kleuren laser printer


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Omdat mijn oude Canon Pixma IP4000 niet meer lijkt te werken ben ik op zoek naar een andere printer. Ik twijfel hierbij tussen een inktjet of een kleuren laser printer.

Ik heb 2 printers op het oog: Brother DCP-J315W inktjet en de Samsung CLP-325 laser printer.

 

Mijn oude printer heeft ongeveer 7 jaar prima gewerkt, waarbij ik altijd goedkope imitatie cartridges heb gekocht. Deze kostten slechts 1,90 per stuk, terwijl orginele 8 euro per stuk kostten. Ik heb dus jarenlang veel geld bespaard moet goedkope cartridges (die misschien wel heel slecht voor mijn printer waren)

Soms waren de kleuren niet optimaal, maar dit heb ik altijd kunnen verhelpen door de printkop schoon te maken of de cartridge te vervangen.

Ik denk dat dit komt omdat ik de printer niet wekelijks gebruik. Opgedroogde inkt zou dan het probleem kunnen zijn. Maar misschien ligt het ook wel deels aan de goedkope inkt. Soms gebruik ik de printer een tijd niet, en dan weer heel veel.

Om die reden heb ik ook naar een laser printer gekeken.Dan heb je in ieder geval geen last van een verstopte printkop.

 

De inktjet printer kost zo'n 70 euro en de laser printer ongeveer 100 euro.

Nu vraag ik me af of je met een laserprinter in het algemeen een beetje fatsoenlijk foto's kunt printen.

Ik ga geen honderden foto's afdrukken op fotopapier, maar soms wil een een foto speurtocht afdrukken en dan is het wel fijn als de foto enigzins herkenbaar is. Topkwaliteit is dus niet nodig.

 

Wie kan mij (uit eigen ervaring) adviseren wa het slimste is om te kopen?

- ik print niet veel, zo'n 500 vel/jaar

- Foto's moeten acceptabel van kwaliteit zijn. Logo's, illustraties en grafieken zal geen probleem zijn

- Printer moet enige tijd stil kunnen staan zonder dat dit problemen geeft met inkt

- Multifunctional is niet interessant. Printsnelheid ook niet.

 

Ik neig al een beetje naar de laserprinter, maar helaas heb ik niet genoeg ervaring met deze dingen.

 

Wie kan me meer duidelijkheid geven?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


@The Iron Maiden,

 

Persoonlijk zou ik voor een laser gaan, zelf heb ik een kleuren laser al 5 jaar lang nieuw in doos op zolder staan :cry: .

Dit komt omdat mijn zwart / wit laser's het nog steeds goed doen.

 

In het verleden printe ik ook altijd veel in kleur op mijn inktjet printer en was soms over de 100 euro per maand kwijt, vandaar de aanschaf van de kleur laser printer.

Wat het vervangen van de toner kost voor deze laatste weet ik niet.

 

Ik wens je succes bij je keuze die je maakt, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Originele Z/W toner zit op zo'n 40 euro en kleur kost ongeveer 30 euro per stuk (geel/magenta of cyaan)

Met de ZW toner kun je zo'n 1500 printjes maken en met de kleurentoner 1000 stuks

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)

Nu ja, een erg milieu onvriendelijek approach is de volgende...

koop de Canon mp270 en als de cartridge leeg is, koop je een nieuwe Canon mp270

2)

En dan de milieuvriendelijkste oplossing is dat je op de color laser kopier van de zaak afdrukken maakt... waar de foute afdrukken (het papier) gerecycled worden en een dagelijkse hoeveelheid dat geprint wordt in verhouding staat tot de milieukosten en aanschafprijs.

3)

De dure versie is bij de copy/printshop afdrukken laten maken (gaat meestal per email).

 

Zelf print ik zo weinig dat optie 1 de beste bleek qua kosten voor mij.

(en toch voel ik me een beetje schuldig ofschoon de Cartridge maffia dat veroorzaakt heeft)

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laserprinters zijn niet erg geschikt voor foto's, maar ze leveren altijd wel een bruikbaar afdrukje. De tonerkits van laserprinters zijn vaak vrij prijzig, en lasers zijn meer bedoeld om per sessie toch een redelijk aantal afdrukjes te maken. De printer starten en twee afdrukjes maken is erg onvoordelig, het vreet toner.

 

Zelf heb ik een HP Officejet 6500A plus multifunctie printer. Wat duurder in aanschaf, maar redelijk goedkoop met grote originele inktcartridges.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

ik wist niet dat een laser printer duurder is in gebruik bij kleine oplages.

In dat geval kan ik ook de brother nemen. Scheelt de helft in prijs en deze heeft ook goedkope cartridges.

Ervaringen met HP zijn bovendien niet zo goed

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn ook wel 2 zeer verschillende apparaten. De een is een all in one, dus compleet met scanner enz.. de ander kan alleen printen. Kortom met de Brother kun je even snel een kopietje maken, dat is met de Samsung niet mogelijk. Het grootse nadeel van een laserprinter komt tevoorschijn als je maar een enkel document wil printen: de opstarttijd. Als je 1 document wil printen duurt het ongeveer 1.5 minuut voordat je resultaat hebt.

 

Eerlijk gezegd zou ik in plaats van de brother een Canon Pixma mg 5350 kiezen maar goed dat is mijn keuze ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Na even nagedacht te hebben heb ik toch maar gekozen voor de Samsung CLP-325W laser printer.

Ik ben hier zeer tevreden over. De printjes zien er strak uit en ook een kleurenafdruk is goed.

Bovendien is het een WiFi printer,dus ik hoef niet eerst een computer op te starten om via het netwerk te kunnenprinen.

 

Ik kan deze printer gewoon in de kast zetten zodat ik minder last heb van die typische laser printer geur tijdens het printen.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of buiten :grin:

 

Heb mijn laser gewoon op een lage kast staan. Is een Brother, ik ruik hem helemaal niet. Samsung staat bekend om de wat sterkere ozon geur. Zet hem niet in de directe zon!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dit draadje volg ik ook maar even want ik was ook aan het twijfelen wat nu te nemen een lazer en inkjet.

Ik print zelden iets af en als dit zo is zijn het dan nog documenten en een weinig foto's. Eerst ook even stil gestaan bij de canon 5350 maar dan hoor he dan ook wel weer negatieve reacties over betreffenden rare geluiden die dit apparaat maakt en iets over de scanner die strepen trekt zonder dat er ook maar iets te vinden is.

 

Mijn voorkeur gaat ook naar de samsung hier vermeld, maar nu ik hier verneem van die sterke ozon uitlaat begin ik wisselvallige gedachten te krijgen.

 

Homer

aangepast door Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weinig print zal de ozon uitstoot ook niet echt veel kunnen zijn

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...