Ga naar inhoud


Advies schotel / LNB's voor specifieke satellietlijst


Mikej0h
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hoi Forumers,

 

Ik ben nieuw in het satelliet wereldje en ben op zoek naar een goede set-up waar ik nog flink mee vooruit kan.

De ontvanger staat al vast, dat wordt een Amiko Alien2 (vanwege twee/drie tuners) zodat ik kan opnemen/timeshiften.

 

De vraag is echter welke LNB's / schotel ik moet kiezen om het volgende te kunnen ontvangen:

- Astra2/Eurobird

- Astra3

- Astra1

- Hotbird

(tot nu toe redelijk recht-toe-recht-aan denk ik, nu de exotische lijst)

 

- Eutelsat Hot Bird 13A

en/of

Eutelsat 16A

en/of

Yamal 202

 

Bovenstaande satellieten wil ik graag, omdat ik een bepaalde selectie van Russische kanalen wil hebben (mijn vriendin is Russisch).

 

Mijn vraag is: welke zijn mogelijk (vanwege hoek etc), en welke satelliet + lnb's kan ik het beste aanschaffen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik woon overigens in de buurt van Utrecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Mikej0h

Welkom op dit forum

In de exotische lijst noem je Eutelsat Hotbird 13A. Dat is geen exoot en heb je ook in je eerste lijst staan.

De Eutelsat 16A kun je tussen de Hotbird 13,9 en Astra 19,2 plaatsen. Je moet dan wel een schotel hebben van voldoende afmeting om genoeg ruimte te hebben op deze tussen die andere twee lnb’s in te plaatsen. Ik adviseer je minimaal een 85cm-schotel of nog mooier een 100cm-schotel.

De Yamal 202 op 49,0 graden oost is een C-band satelliet. Wil je die erbij hebben, dan kun je het beste daar een aparte schotel voor nemen met een C-band lnb.

De footprint van deze satelliet vindt je hier:

http://www.gascom.ru/en/infrastructure/space/yamal_202/coverage_zones/