Ga naar inhoud


Advies schotel / LNB's voor specifieke satellietlijst


Mikej0h
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hoi Forumers,

 

Ik ben nieuw in het satelliet wereldje en ben op zoek naar een goede set-up waar ik nog flink mee vooruit kan.

De ontvanger staat al vast, dat wordt een Amiko Alien2 (vanwege twee/drie tuners) zodat ik kan opnemen/timeshiften.

 

De vraag is echter welke LNB's / schotel ik moet kiezen om het volgende te kunnen ontvangen:

- Astra2/Eurobird

- Astra3

- Astra1

- Hotbird

(tot nu toe redelijk recht-toe-recht-aan denk ik, nu de exotische lijst)

 

- Eutelsat Hot Bird 13A

en/of

Eutelsat 16A

en/of

Yamal 202

 

Bovenstaande satellieten wil ik graag, omdat ik een bepaalde selectie van Russische kanalen wil hebben (mijn vriendin is Russisch).

 

Mijn vraag is: welke zijn mogelijk (vanwege hoek etc), en welke satelliet + lnb's kan ik het beste aanschaffen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik woon overigens in de buurt van Utrecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Mikej0h

Welkom op dit forum

In de exotische lijst noem je Eutelsat Hotbird 13A. Dat is geen exoot en heb je ook in je eerste lijst staan.

De Eutelsat 16A kun je tussen de Hotbird 13,9 en Astra 19,2 plaatsen. Je moet dan wel een schotel hebben van voldoende afmeting om genoeg ruimte te hebben op deze tussen die andere twee lnb’s in te plaatsen. Ik adviseer je minimaal een 85cm-schotel of nog mooier een 100cm-schotel.

De Yamal 202 op 49,0 graden oost is een C-band satelliet. Wil je die erbij hebben, dan kun je het beste daar een aparte schotel voor nemen met een C-band lnb.

De footprint van deze satelliet vindt je hier:

http://www.gascom.ru/en/infrastructure/space/yamal_202/coverage_zones/

Hierop kun je zien dat de signaalsterkte van deze satelliet hier in Nederland 41 dbW is. Via een conversietabel kun je zien dat je daar een130cm schotel voor nodig hebt als je een lnb gebruikt met 20 graden Kelvin. De conversietabel vindt je hier:

http://www.radsat.co.uk/satellite_tv/antenna_sizes_for_eirp_outputs.htm

Mede forumleden kunnen waarschijnlijk uit ervaring spreken dat je met een iets kleinere schotel ook toe kan bij gebruik van een nog betere lnb.

De zenders die je op die satelliet kunt ontvangen vindt je hier:

http://www.lyngsat.com/Yamal-202.html

Staat er in de kolom “System Encription” een “F”, dan kun je de zenders vrij ontvangen. De zenders zonder “F” zijn gecodeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, dank voor je bericht,

 

Heeft het gebruik van een WaveFronteer schotel voordeel voor deze setup?

De meeste gewenste kanalen zitten gelukkig al op de Eutelsat 16A & Hotbird 13A.

 

Hoe kan ik achterhalen bij een bepaalde schotel welke breedte ik maximaal kan ontvangen?

Misschien moet ik mijn vraag wat uitbreiden; de "huidige satellietlijst" is van 13.0 t/m 28.2 graden Oost als ik het juist heb, hoe weet ik welke andere satelieten (al dan niet West) ik mogelijk zou kunnen ontvangen op een bepaalde satelliet + grootte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gaan voor 1 of 2 tuners, met twin LNB´s, voor de 3 Astra`s.

En voor de 2e of 3e tuner een draaibare schotel nemen.

C-band ontvangst in Europa, komt maar weinig voor. Dan misschien maar zonder Yamal Satelliet?.

Op de Hotbird zitten wel Russische zenders enkele zelfs in HD.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mikej0h

Bedoel je met setup de satellieten van 13E tot 49E?

Om te weten te komen voor welke satelliet en zender je welke schoteldiameter nodig hebt, kun je het makkelijkste op de site van Lyngsat zien.

Hier vindt je alle satellieten die ten oosten van het zuiden staan:

http://www.lyngsat.com/europe.html

en hier vindt je alle satellieten die ten westen van het zuiden staan:

http://www.lyngsat.com/atlantic.html

Stel, je klikt op de 13,0 E. Dan krijg je alle zenders en transponders van de Hotbird te zien. In de één na laatste kolom zie je staan “Beam EIRP (dbW)”

Als je daar bij de betreffende transponder op klijk, krijg je de footprint van die transponder met de aanwezige zenders.

De link om de signaalsterkte om te rekenen naar schoteldiameter had ik in bericht 2 al gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje/Emekli; Ik denk dat het 't handigste is om de Yamal te vergeten gezien de aparte band, en de specifieke grootte die daarvoor nodig is.

Ik zal sowiezo de aangeraadde grootte van 85cm/100cm aanhouden. Heeft de keuze van de WF nog voordelen?

 

@Sprietje; Wat ik bedoelde met mijn eerdere vraag; de schotel/lnbs zal nu uitgericht moeten gaan worden obv van de reeds geselecteerde satelieten, hoe kan ik berekenen (graden?) welke satelieten verder nog "in scope" zijn van wat verder op de rail "erbij" kan plaatsen voor andere satelieten (of kan ik alles van 13E t/m 49E aanhouden wat mogelijk is?)

Omdat je toch ook te maken hebt met de elevatie enzovoort?

EDIT: om mijn vraag te verduidelijken; stel ik neem een 85cm schotel, ik maak gebruik van de eerder aangegeven satelliet lijst (minus de Yamal), ik mag er dan vanuit gaan dat bijvoorbeeld 72.1E niet ontvangbaar is. Mijn vraag is dan ook eigelijk; hoe kan ik achterhalen welke ik wel kan gebruiken...

 

@Iedereen; Ik zit nog te twijfelen tussen een Twin LNB of Quad LNB, ik heb momenteel de Twin slechts nodig (voor het timeshiften en opnemen), maar wellicht dat het handig is om al voorbereid te zijn voor "andere" aansluitingen (slaapkamer bv.).

Ik zit nu reeds op 5 LNB's, en afhankelijk van het antwoord op mijn bovenstaande vraag (betreft welke satelieten in scope zijn) heb ik ook een DigiSeq switch nodig, omdat ik gebruik maak van de dubbele tuner, betekend dit dat ik dan 2 switches van 5/1 of 6/1 nodig heb, of bestaan er voor dit soort (vele lnbs) ook andere type switches?

 

Ik begrijp dat vele vragen "beginnersvragen" zijn, en ik hoop jullie hier niet mee te vervelen.

Ik zie echter grote voordelen voor het gebruik van de satelliet tov. mijn huidige Ziggo aansluiting (waar ik nu waarschijnlijk net zoveel storing op heb als bij slecht weer enz. op satelliet)

aangepast door Mikej0h
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Mikej0h

De Wavefrontier T90 geeft zeker wel bepaalde voordelen.

Je kunt heel gemakkelijk nog flink wat satellieten toevoegen aan de vijf die je nu wilt hebben. Er is voor de meeste satellieten ook voldoende ruimte om de lnb’s te plaatsen en je hoeft niet meteen smalle lnb’s te gebruiken. Bovendien is het een hele degelijke schotel die ook behoorlijk stabiel is. Dat kun je van een Triax 88 met multirail met veel lnb’s erop met twee of vier aansluitingen per lnb zeker niet zeggen.

Met een gewone schotel waar je een multirail op zet, is het maximale bereik ongeveer van 13 graden oost tot 28,2 graden oost. Een klein beetje verder kan nog wel maar is niet echt aan te bevelen. Het berekenen van de afstanden van de lnb’s kan ik voor je doen.

Met een T90 kun je tot 40 graden azimuth gaan. Let wel op dat dit minder is dan bijv. van 5 graden oost tot 45 graden oost, om precies te zijn van 5 graden oost naar 39 graden oost ofwel 34 graden arc.

Het berekenen van de lnb-posities doe je met de “Satlex calculator toroidal” die op internet te vinden is.

Er bestaan 8/1 diseqc-switches, toets maar eens in op Google afbeeldingen. Er bestaan ook nog 8+1/1 diseqc-switches. Hier kun je ook nog een digitenne antenne op aansluiten of eventueel het signaal van de kabel.

Wil je echt voor kwaliteit gaan, dan moet je per aansluiting twee 4/1 Spaun SAR 411 F switches nemen die je samenvoegd op een Spaun 2/1 uncommitted switch SUR 211 F. Daar kun je dan 8 lnb’s op aansluiten voor 1 ontvanger. Voor meerdere ontvangers heb je dus meerdere sets nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...