Ga naar inhoud


64 of 88 cm voor fatsoenlijk signaal bij slecht weer?


Gorefest

Aanbevolen berichten

Ik heb regelmatig slecht signaal zeker op de NL HD zenders sinds die overgegaan zijn op 8PSK

Nu zat ik te kijken naar een nieuwe 88 cm Triax schotel met Quad GT-SAT monoblock LNB kost bij elkaar zo'n 80-90 euro.

 

Ik wou al bijna bestellen toen werd ik gebeld door Canal Digitaal met een blabla verhaal over het familie pakket en of ik al een dubbele kop had. Nu bieden ze mij dus een quad LNB en 64 cm Triax aan als ik een jaar abbo neem op het familie pakket. (kost 6x1 euro + 6x2.99) totaal 24 Euro. (en na een jaar opzeggen)

 

Wat zouden jullie doen, aanbod van Canal Digitaal aannemen of toch zelf investeren in een iets grotere schotel?

Gigablue Quad Plus 2x DVB-S2 2x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites


Slecht signaal op de nederlandse HD zenders heeft vrijwel zeker te maken met het niet goed uitgericht staan van je schotel.64 cm moet goed te doen zijn.Maar net wat sprietje al schreef geeft 88 cm wel meer regen reserve.Kies je voor het geld is de CD schotel goed en kies je voor meer reserve ga je voor de Triax.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mogelijk, indien genoeg ruimte, paar losse schotels die per stuk dan perfect op de satelliet staan uitgericht. Helaas kan dat bij mij niet maar indien dat zou kunnen had ik dat al lang gedan. Vier of vijf schotels van 80 cm primair op een satelliet uitgericht en voila, perfect signaal.

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik reeds vroeger vertelde heb ik een triax 110 op 23.5E. Bij de sneeuw van enkele weken geleden kon ik TVéén nog net ontvangen (zo'n 6 à 8 dB), NatGeo Discovery History en dergelijke lukte niet meer. De andere posities 13E,19E en 28E die ik via een BigBisat ontvang waren allang helemaal pikzwart met 0 dB. Moraal: hoe groter je schotel hoe minder je uitval zal hebben, maar de kosten stijgen exponentieel om een paar minuten per jaar te winnen, en zelfs met een meerdere-meter-meterschotel zal je soms (zéér zelden, toegegeven), nog uitval hebben, zoals de professionals weten (vb beelduitval van HD transmissie openingsceremonie olympische spelen peking 2008 door stortregens in oostenrijk).

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Toevallig net een oude Triax 88 vanonder het stof gehaald en deze perfect afgesteld met 12dB resultaat. Met mijn T55 kwam in niet verder dan 10,5dB, en vaak uitval bij regen. DB8000/DB500 Alps Quatro LNB's (de smalle + 1/4 switch).

 

Ga eens kijken of ik met een multi lnb houder dezelfde waarde kan bereiken, ik twijfel er wat aan wat een beetje draaien of voor/achteruit schuiven van de LNB leverde zo een verschil van 2 dB op. Anders hang ik er nog een schotel bij voor 19,2 13 en 28,5. 4 Alps aan 1 Triax armpje hangen zal ook wel wat veel zijn voor het schoteltje denk ik.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig net een oude Triax 88 vanonder het stof gehaald en deze perfect afgesteld met 12dB resultaat. Met mijn T55 kwam in niet verder dan 10,5dB, en vaak uitval bij regen. DB8000/DB500 Alps Quatro LNB's (de smalle + 1/4 switch).

 

Ga eens kijken of ik met een multi lnb houder dezelfde waarde kan bereiken, ik twijfel er wat aan wat een beetje draaien of voor/achteruit schuiven van de LNB leverde zo een verschil van 2 dB op. Anders hang ik er nog een schotel bij voor 19,2 13 en 28,5. 4 Alps aan 1 Triax armpje hangen zal ook wel wat veel zijn voor het schoteltje denk ik.

 

Ik heb begrepen dat je bij een Triax 88 geen smalle Alps hoeft te gebruiken, maar ook de gewone lnb's met 60mm kop. Die bredere koppen zullen de ontvangst ook  verbeteren.

 

Het probleem met de Triax is, dat de klaparm met pijn en moeite 4 twin-lnb's kunnen dragen zonder (te ver) door te hangen en uit het brandpunt komt te zitten. 

Dan hoeven we het dus al helemaal niet meer te hebben over quad-lnb's. Dan moeten er op zijn minst extra zijstangen tussen de schotelarm en schotel-zijkanten om de arm op zijn plaats te houden t.o.v. het brandpunt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar niet, nog even gekeken is dus Triax 4x1 (wist dat er een 4 in voor kwam)

 

Caveman, voor een diseqc-switch ben je geen quatro, maar quad-lnb's nodig! Wezenlijk andere lnb's. Maar misschien bedoelde je ook quads.

 

Voor quatro-lnb's ben je een multi-schakelaar nodig. De techniek is wezenlijk anders.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien haal ik de kretelogie door elkaar, ik heb dus van mijn verschillende ontvangers 4 kabels naar een junction box gaan, hier heb ik dus 4 stuks Triax 4x1 in zitten, en deze zijn verbonden met 4 LNB's met elk 4 aansluitingen. Is dus inderdaad quad heb ik net gegoogled.

 

Ik ga nog maar een bak koffie nemen denk ik...

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...