Ga naar inhoud


Zit deze dakgoot in de weg?


TiVe

Aanbevolen berichten


Bedankt iedereen voor de tips!

 

Ik ga de mastklem omdraaien zodat de schotel lager komt ... dan kan ik ook beter met de elevatie 'spelen' want nu is dit moeilijk omdat de schotel tegen de dakgoot zit. Dit is dan meteen ook beter tegen 'eventuele' storingen veroorzaakt door de dakgoot. Bij het uitrichten zal ik dan eerst de LNB op 11 graden zetten en dan de schotelpositie regelen tot max ontvangst.

 

Nu nog tijd vinden volgend weekend... overdag is het toch net iets makkelijker werken dan in het donker :D .

 

En als het dan nog niet goed komt ga ik toch een andere duo LNB proberen (van een ander merk, misschien die van TVV/CD zelf)...

aangepast door TiVe

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend de schotel nog maar eens opnieuw uitgericht:

- mastklem is omgedraaid en de schotel staat nu inderdaad een centimer of 4 lager (en dus niet meer tegen de dakgoot)

- LNB eerst exact 11 graden gedraaid (met afgedrukte hoek op LNB en waterpas)

- dan schotel met satfinder en signaalzoeker (op ontvanger) uitgericht tot max ontvangst: 93-96 %op Astra 3 zenders, en 70-75% op Astra 1 zenders, BER (bit error rate) = 0

 

Resultaat blijft echter hetzelfde:

- Astra 1 SD zenders ok (geen storing) ... HD niet geprobeerd

- Astra 3 HD zenders: regelmatig (om de minuut of paar minuten) blokvorming (soms een klein stukje, soms de helft van het scherm) ... SD niet geprobeerd

 

Ik ga nog een paar dingetjes proberen: andere F-Connectoren, een andere uitgang van de LNB gebruiken, toch de LNB wat meer/minder kantelen,... en als dat allemaal niet helpt (wat zo zal zijn vrees ik) ga ik m'n oude single LNB nog eens terugplaatsen en hiermee wat langer testen (een week ofzo), alleen op Astra 3 dus.

Wordt vervolgd...

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me nog opgevallen is, de mast waaraan de schotel hangt is niet 100% waterpas, al scheelt het natuurlijk niet veel. Ik vermoed niet dat een kleine afwijking zo'n grote invloed kan hebben dat dat het verschil maakt tussen storingvrij kijken of niet?

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang als je de elevatie en de skew (verdraaing van de lnb) instelt op max signaal , mag je mast best wat scheef staan bij een vaste opstelling .

Voor een draaibare opstelling is loodrecht wel een vereiste .

Heb je ook al geprobeerd de lnb naar voor of naar achter te schuiven ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, LNB naar voor/achter heb ik ook al geprobeerd. Maakt niet veel uit, hoogstens een procentje.

 

Gisteren nog een paar dingen geprobeerd: andere F-connectoren, Coax in 1 van de andere uitgangen van de duo LNB gestoken, LNB nog een klein beetje meer/minder gekanteld, en zelfs een andere 'high quality' HDMI-kabel van ontvanger naar TV.

 

Resultaat blijft steeds hetzelfde: ik kom uit aan 99%/16.2 dB ontvangst  op Astra 3 zenders, 70-75% op Astra 1 zenders. Prima beeld op alle zenders, alleen om de x minuten eens blokvorming (soms de helft van het beeld weg) gedurende een seconde ofzo. Interval. lengte en hoeveelheid storing wisselt. Als door regen de LNB nat is, wordt het een stuk erger, hoewel er dan bijvoorbeeld nog altijd 90% ontvangst is (en bit error rate blijft altijd mooi 0 ... en dat is niet omdat deze niet werkt, want bij uitrichten van de schotel en bvb 40% ontvangst schoot deze waarde de hoogte in).

 

Ik geloof ondertussen echt niet meer dat m'n schotel niet goed uitgericht is. Het moet iets anders zijn. Ik heb al eens een aantal uren m'n oude single LNB geprobeerd op alleen Astra 3 en dan geen storingen gezien... toeval? Ik ga deze er nog eens terug insteken, voor langere tijd, ofwel proberen een andere duo LNB te pakken te krijgen om te testen.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...