Ga naar inhoud


hoe kritisch is coax kabel?


caveman

Aanbevolen berichten

Ik heb nu Triax 82 cm met 4 quad Alps (smalle type) op een multi rail. Dreambox 8000 geeft op 23,5 tussen 10-11dB. Maar ik heb uitval bij hevige regen op de HD zenders, Discovery HD in het bijzonder. Dit is begonnen nadat de FEC instelling aangepast was.

 

Zaakje staat perfect uitgericht, geen obstakels in de weg.

 

Ik heb coax kabel (standaard "telenet" kabel, witte kern met koper film afgeschermd) ongeveer meter of 12 lang. Kan de kabel voor verlies zorgen?

 

Toevallig had ik bij mijn schoonzus een andere schotel gehangen, met als beste resultaat 8dB, oude antenne kabels vervangen en gelijk 13dB.

 

De LNB vervangen voor een breder type zal ook niet lukken zeker?

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je iets betere specificaties dan "standaard Telenet kabel"? RG6 of RG59? Een coax en connectoren kunnen zeker veel verschil maken. Over een afstand van 12m kan je makkelijk 3-4,5dB verlies hebben naargelang de frequentie.

Indien het RG59 zou ik zeker een upgrade naar goeie RG6 aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik wist niet dat Triax zoveel verschillende schotelmaten had. Ik zie ze hier op dit forum in alle maten verschijnen, 82cm, 85cm, 90cm.

Het zal wel een Triax 78 zijn die 70cm breed is en 78cm hoog.

Daar kunnen alleen maar smalle lnb’s op.


En ineens 5dB signaalwinst door oude kabel te vervangen door nieuwe kabel. Dat kan volgens mij alleen als de oude kabel alleen een gevlochten mantel had zonder folie en de nieuwe wel folie of er moet water in de coaxkabel gelopen zijn. Misschien ook een grotere lengte dan 12 meter?

Smalle lnb’s zoals Alps, zijn nu eenmaal gevoeliger voor regendruppels dan brede lnb’s. Wil je dus meer regenreserve, dan is een Triax 88 met normale lnb’s de beste oplossing.
Ook de duo-lnb’s en triple-lnb zijn minder gevoelig voor regendruppels. Dat kun je dus ook overwegen op je Triax 78 en zet er dan meteen nieuwe coaxkabel aan bijv. Belden H125 of Koka 799.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanvulling. Ik spreek voornamelijk uit mijn ervaring als HAM-operator waarbij we over iets grotere vermogens spreken en iedere dB winst een grotere invloed heeft :-)

 

Van een upgrade van RG59 naar RG6 moet je geen wonderen verwachten, misschien 1 tot 1,5 dB winst maar alle beetjes helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die oude kabels waren een antieke antenne kabel, afscherming was maar minimaal. Toch was dit op 19,2 en SD geen probleem, schotel 15 jaar geleden opgehangen en behalve LNB wisselen nooit problemen gehad. Ook geen water in de kabel. Alleen de F connectoren zijn rommel, van die vercrhoomde dingen, maar of dit het verschil kan maken?

 

Zal eerst eens een nieuwe LNB voor 23,5 aanschaffen, dan kan ik later nog zien wat ik met de coax doe. De afscherming van die telenet kabel lijkt wel in orde, folie rond de kern, voldoende afscherming (gevlochten koper). Alles bij elkaar lig ik met 4 kabels onder het beton, deze pasten toen maar net in de buis dus ik ben een beetje huiverig om hieraan te gaan trekken. 

 

Tís toch een 88 als ik jou mag geloven:

 

"Een Triax 88 is 85cm breed en 95cm hoog, hier geven ze slechts 3 cm te groot aan van de breedte. Dit is bijna een reële maat."

 

Edit: Smart Titanium 0.2 db quad LNB 2nd Edition aangeschaft + hoge kwaliteit F connector

aangepast door caveman

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop dan meteen een goede lnb zoals de Inverto Black Ultra. Moet het een quad -lnb zijn, dan past die niet. Neem dan een Inverto Black premium.

 

Ja het moet wel een quad zijn, 2 twin tuners (DM8000 Edison VIP) en nog een DM500 in gebruik. Als het niet zou passen gebruik ik hem op 1 van mijn andere schotels. Heb nog een T55 en een SAB hangen. Is Smart minder dan een Inverto dan? Heb een duo LNB van Smart waar ik prima ontvangst mee heb (op HB weliswaar) en nog nooit uitval heb gehad.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Inverto Black Ultra Quad heeft een behuizing van 71mm breed. Die past wel op een Triax 110 maar niet op een Triax 88. Daarom zei ik, neem dan een Inverto Black Premium. Die heeft de aansluitingen achter elkaar zitten i.p.v. naast elkaar.


De keus is aan jou of je een Inverto of een Smart Titanium neemt. Ik heb hele goede ervaringen met Inverto Black.... en velen met mij.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een coax en connectoren kunnen zeker veel verschil maken. Over een afstand van 12m kan je makkelijk 3-4,5dB verlies hebben naargelang de frequentie.

 

Iedere coax kabel...hoe goed ie ook is geeft verlies.

De huidige LNC geeft echter zoveel na-versterking dat dit geen enkel probleem is. Ook de ontvanger heeft een regelbereik dat doormiddel van de AGC (Automatic Gain Control) weer op een goed niveau gebracht wordt.

Er gaan daardoor geen zenders verloren. Zeker niet bij 12 meter.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, LNB Smart Titanium 2nd Edition gemonteerd ipv Alps, op DM500HD meet ik nu op 23,5 E 12,8dB en op DM8000 12dB, wel een verbetering dus, op 19,2E 13,5dB.  Zijn dit een beetje standaard waardes voor een Triax 88 met nog Triax switch ertussen?

aangepast door caveman

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste caveman


De waardes die je van een satellietontvanger afleest zeggen heel weinig. Het is meer een indicatie hoe de signaalkwaliteit de verschillende zenders (transponders) zich t.o.v. elkaar verhouden. 13,5dB op jou ontvanger kan met een andere ontvanger net zo goed 16dB zijn. Een satelliettuner is geen meetapparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste caveman

De waardes die je van een satellietontvanger afleest zeggen heel weinig. Het is meer een indicatie hoe de signaalkwaliteit de verschillende zenders (transponders) zich t.o.v. elkaar verhouden. 13,5dB op jou ontvanger kan met een andere ontvanger net zo goed 16dB zijn. Een satelliettuner is geen meetapparatuur.

Uiteraard, vandaar dat ik graag wil weten wat de ervaringen zijn van anderen met dezelfde ontvanger. Zoals je ziet heb ik al een halve dB verschil tussen mijn db8000 en 500. Mijn Edison heeft blijkbaar een gevoeliger tuner dan beide dreamboxen want daar is het signaal 90%.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Na verloop van tijd toch weer minder signaal en beelduitval; kettingzaag ter hand genomen en wat bomen waarvan ik dacht dat ze niet in de weg stonden geveld, van 8,5 naar 14,8dB! 

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...