Ga naar inhoud


TVV in bugarije


bartjep

Aanbevolen berichten


Ontvangst in Bulgarije is goed mogelijk. Bulgarije ligt binnen de 60cm-zone van de Astra 3B. Dat betekent dat een 60cm-schotel afdoende is. Een Duo-LNB is in Bulgarije niet mogelijk, je hebt een schotel nodig waar je losse LNB's in kunt hangen. Een Triax met een multifeedhouder zou een goede oplossing kunnen zijn. Als je ook de Bulgaarse zenders op 40 oost wilt ontvangen zou je voor een Wavefrontier T55 kunnen kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bartjep


Een 60cm schotel is in principe voldoende voor zowel de Astra 19,2 als de 23,5 maar als je geen smalle lnb’s wilt gebruiken, zul je toch een grotere schotel moeten nemen.
 

Voordat ik je verder kan adviseren wil ik wel weten of je alleen de Astra 19,2 en 23,5 wilt ontvangen of ook nog andere satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bartjep

 

Een duo-lnb zou je wel kunnen nemen wat betreft de afstand van de twee lnb’s maar niet vanwege de skew die in Bulgarije nodig is. De duo-lnb zou slechts 5 graden schuin gesteld hoeven te worden maar de skew van de Astra 19,2-lnb moet meer dan 16 graden schuin staan, dus dat gaat niet echt lekker.


Je zult dus losse lnb’s moeten nemen en dat kan weer niet bij een te kleine schotel.

Je zult in Bulgarije een schotel moeten kopen van ongeveer 75-80cm breed.

Dan kunnen er twee losse lnb’s naast elkaar geplaatst worden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je in Bulgarije een Triax schotel kopen? Als dat zo is, kun je daar ook een Flexiblock op zetten i.p.v. een rail, zie afbeelding.


Ik heb al voor je uitgerekend dat in Strandja op een Triax 88 de lnb’s hart op hart 64mm uit elkaar moeten staan en de rail 5 graden scheef, links lager dan rechts als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
De elevatie van de schotel moet op ongeveer 41 graden staan.

De skew van de lnb’s moet als volgt staan:

Astra 19,2 = 17 graden

Astra 23,5 = 12 graden

beide tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en gemeten
t.o.v. verticaal waterpas.

post-60869-0-15478200-1371973864_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje

 

Ik ga van de week eens burgas in en kijken , zo niet  ,ik kom in augustus terug ( huizen zijn toch nog niet klaar ) en breng ze dan wel van belgie mee en plaats dan die handel wel ( kabels liggen al ). alvast bedankt voor de berekening .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...