Ga naar inhoud


Triple LNB voor een Triax 88 offsetschotel


blackeyes

Aanbevolen berichten

hier een leuke en goeie tip (voor de handige doe het zelver) hoe je met een boormal (als bijlage: 1 op 1 af te drukken) een goede behuizing kunt maken voor een triple lnb die geschikt is voor 19, 23 en 28 oost in combinatie met een Triax 88 offsetschotel.

 

triple-lnb-voor-triax-88-offsetschotel5.pdf

bijlage-constructietekening-Triple-LNB-voor-Triax-881.pdf

aangepast door blackeyes
  • Like 1

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat een geweldig leuk initiatief om zelf een triple-lnb te maken.


Vele mensen vonden het al jammer, dat CanalDigitaal niet met een triple-lnb was gekomen voor een Triax 78 om wat meer regenreserve te hebben. Zelf dacht ik ook dat ze dat wel zouden doen om zo het gebied waarin de triple-lnb toepasbaar zou zijn groter zou worden waardoor er meer triple-lnb’s verkocht zouden worden en daardoor de ontwikkelingskosten er gemakkelijker uitgehaald konden worden. Maar nee, CanalDigitaal blijft bij hun al oude stelling dat je met een 60cm-schotel uitstekend satelliet-TV kunt ontvangen.


Daarom is dit zo geweldig leuk dat iemand zelf een triple-lnb in elkaar heeft gezet voor een Triax 88 waar veel mensen behoefte aan hebben. Op een Triax 78 zou het ook niet gegaan zijn, want dan kunnen de koppen niet dicht genoeg tegen elkaar.

Een maand geleden was ik al op de hoogte van dit initiatief en heb de zaak nog eens doorgerekend, maar dit ontwerp zit goed in elkaar. Ik denk dat er nog vele reacties zullen volgen van mensen die zelf ook deze triple-lnb in elkaar gaan knutselen. Ik wens ze in ieder geval veel prezier in dat werk en natuurlijk een geweldige ontvangst met deze triple-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  sprietje......zou dit ook lukken met 3 inverto black ultra  twin's ?????

zijn daar de maten anders als die maximum's??????

zo ja dan wil ik het eens proberen in mekaar te zetten

heb nog een 88 triax hier liggen met 2 schoren erop voor het gewicht van die bak en lnb's

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes


Dat kan met Inverto Black Ultra Twin net zo goed. Gewoon alle drie tegen elkaar aanzetten. In de bijlage die ik van de Inverto heb meegestuurd, kun je zien dat de achterzijde van deze lnb’s ook mooi vlak zijn en dus uitstekend tegen de doos aan te lijmen.
 

Deze triple-lnb is berekend voor locatie Emmen maar ook elders in Nederland is deze maatvoering te gebruiken.

 

Woon je nu helemaal aan de kust of in Zeeland, dan kan ik je eventueel wel de aangepaste maten geven. Het gaat dan hoofdzakelijk om de onderlinge schuinte en de optimale skew van de lnb’s.
Het zal echter maar een fractie van optimalisatie zijn.


Wat de ontwerper Derk wel mooi gedaan heeft is er voor te zorgen dan de drie lnb’s niet in één rechte lijn staan, iets wat Inverto met de CanalDigitaal Triple-lnb heeft nagelaten. Hier staan ze in een holle boog zodat de Clarkebelt optimaal gevolgd wordt.

post-60869-0-61018600-1372509836_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Het lijkt alsof deze LNB's te ver uiteenstaan. Het hoekverschil Arccos(Cos[phi1-phi2]Cos[theta1[Cos[theta2]+Sin[theta1]Sin[theta2]) is 9.76 graden tussen astra 1 en 2 in Utrecht. 3 zit hier tussen. Bij een Bore-afstand van ~630 mm heb je maar 107 mm tussen de buitenste LNBs nodig.

 

Een andere formule formule, geldig voor kleine hoekverschillen, is

sqrt((phi1-phi2)cos((theta1+theta2)/2)^2+(theta1-theta2)^2)

 

De theta - termen zitten niet in het lnb-afstanden document. De cos theta term maakt een verschil van -12% uit. De tweede term maakt +3% uit.

aangepast door jmv2009
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satalfa

Als je de Hotbird er ook nog bij wilt zetten, wordt het wel een heel groot gebeuren.

In de USA bestaat zoiets wel maar dat kan eigenlijk alleen als je zoiets fabrieksmatig maakt anders wordt

het te kolossaal, zie afbeelding.

 

Ik vind het een heel leuk initiatief van blackeyes, echt mijn petje er voor af.

 

Wat Satalfa aangeeft juich ik ook toe, al zou het dan fabrieksmatig gemaakt moeten worden, de Hotbird zit voor velen met die wens er dan wel bij, dus die keuze hoeft dan ook niet meer gemaakt te worden en de Triple LNB van CDS zou zo het museum in kunnen, maar of het er ooit komt en zo ja wanneer, dat is koffiedik kijken.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...