Ga naar inhoud


teleco flatsat classic probleem err3


slk-A4
Ga naar oplossing Opgelost door trust,

Aanbevolen berichten

Hallo, ik zit nu op Corsica en heb een vervelend probleem met mijn automatische schotel Teleco flatsat classic. Deze Is van 2010.

De schotel draait bij astra 19 en zoekt de satelliet maar stopt op een gegeven moment als hij driekwart rond is en geeft dan als melding op het display 'err 3', meestal is dat als de motor 270 graden gedraaid heeft, soms iets meer. volgens de handleiding is er een belemmering van de motor die voor de horizontale draaiing zorgt. Ik kan echter niets vreemds ontdekken. Ik heb de schotel gedemonteerd en de kap er afgehaald en zie niets abnormaals. De smering is ook oké en er is niet iets anders dat de schotel tegen kan houden.

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn? Kan het misschien toch een smeerprobleem zijn? Ik heb de tandwielen iets geolied en die lopen soepel. Schakelt een relais misschien te snel in waardoor de motor bij driekwart stopt? Vreemd is dat hij Astra 28 gewoon scant en dan gaat alles zoals het moet en vindt hij alle satellieten van astra 28. Maar dat komt omdat hij voor astra 28 slechts ongeveer 30 graden hoeft te draaien.

Wie heeft er raad? Ik kan gelukkig Door het dakluik de schotel bereiken.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Is de voedingsspanning hoog genoeg?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De motor zal een beveiliging hebben tegen overbelasting/blokkeren.

Wanneer de spanning op de motor te laag is zal er steeds meer stroom gaan lopen.

Duurt dit te lang, of zakt de spannning nog verder zou er een melding kunnen komen dat de motor geblokkeerd is.

Een slechte of los zittende verbinding zou de klacht kunnen veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, dankjewel voor je antwoorden.

Ik kan inmiddels uitsluiten dat de voedingsdraad de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb de zaak even anders aangesloten en geen verschil.

Ik meet ook overal exact 13.8 v. Dat is exact de spanning van de accu. heb de unit op het dak weer losgehaald en hoor inderdaad een knetterend geluid uit de motor als hij naar links open draait. Als hij naar rechts draait Is het geluid gezonder. Ik denk dat de motor zelf de oorzaak is, klinkt naar koolborstels. Alle aansluitingen maken goed contact. Ook het kleine printplaatje in de unit waar de stekers inzitten, ziet er goed uit. Geen contact dat lijkt te zijn onderbroken.

 

Dus ik tip nu op de motor en dat kan ik hier op de camping niet maken. Kan pas als ik weer in Nederland ben. Enig idee waar ik zo'n motor kan krijgen? Of wie hem voor me zou kunnen maken?

 

Het is een Bosch ADP 18V nummer 0390 207 406. In handleiding van Seleco staat dat het ruitenwisser motor is.

 

Kun je misschien ook vertellen waar ik de hele unit zou kunnen laten maken en checken?

 

Ik heb een rubber dopje afgebroken waar de arm van de LNB op rust. Dat moet ik dus ook hebben.

 

Alvast bedankt weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je  "Teleco flatsat classic" ingeeft op Google zie je de site van de fabrikant staan.

 

Op zijn homepage staat rechtsonder een link naar de servicepartners in Europa.

 

Ruitenwisser motoren van Bosch kan je kopen bij Bosch of elke goede automaterialen leverancier.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De motor zal een beveiliging hebben tegen overbelasting/blokkeren.

Wanneer de spanning op de motor te laag is zal er steeds meer stroom gaan lopen.

Duurt dit te lang, of zakt de spannning nog verder zou er een melding kunnen komen dat de motor geblokkeerd is.

Een slechte of los zittende verbinding zou de klacht kunnen veroorzaken.

Hoi Cees,

Ik hoop dat je me nog een keer wilt helpen. Ik ben inmiddels thuis en heb een nieuwe motor gekocht en deze ingebouwd. En helaas zonder effect, nog steeds draait de schotel half tot driekwart en stopt dan. Als ik op vakantie op het zuiden stond en de motor slechts een kwart slag hoefde te draaien, dan had ik geen probleem en vond hij direct de satelliet.

Het zit hem dus toch ergens anders in. Er wordt inderdaad iets te heet waardoor de motor uitschakelt. Ik heb alles goed geolied en gesmeerd, dus het mechanische deel daar zit het hem m.i. niet in.

 

Ik weet het niet meer. 

Ik denk dus inderdaad dat jij gelijk hebt en er ergens (in de stuurunit in de kleerkast of op het dak in de elektronica die de motoren aanstuurt) een probleem zit.

 

Enig idee, welke techneut de zaak voor mij zou kunnen doormeten en repareren. Ik ben via de dealer niet echt verder geholpen. Het ding is pas drie jaar oud en om nu al weer een nieuwe te kopen, gaat me wat ver.

Alvast bedankt.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter , woon je in de buurt van Nijmegen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat Trust je verder wil en kan helpen.

Ik ben benieuwd naar zijn bevindingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Vanmiddag de installatie bekeken , de AZ motor stopte abrupt , liep niet vast ofzo .

Mijn vermoeden was of softwarefout of kabelbreuk .

Door de verbindingskabel ( 3 dikke en 7 (dacht ik) dunne draden) door te piepen en bij de doorvoer in de unit te bewegen,  bleek een dunne grijze draad de veroorzaker van het probleem te zijn .

Omdat er voldoende overlengte in de kledingkast was , hebben we de kabel verder in de unit getrokken , opengepeld en die grijze draad op de breukplaats aan elkaar gesoldeerd . De overlengte in de unit weggebonden en een test gedaan .

Na enig zoeken van de unit werd Astra 19.2º gevonden en was er beeld .

Leuk klusje , zelf ook weer wat meer inzicht met deze voor mij onbekende unit gedaan .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag de installatie bekeken , de AZ motor stopte abrupt , liep niet vast ofzo .

Mijn vermoeden was of softwarefout of kabelbreuk .

Door de verbindingskabel ( 3 dikke en 7 (dacht ik) dunne draden) door te piepen en bij de doorvoer in de unit te bewegen,  bleek een dunne grijze draad de veroorzaker van het probleem te zijn .

Omdat er voldoende overlengte in de kledingkast was , hebben we de kabel verder in de unit getrokken , opengepeld en die grijze draad op de breukplaats aan elkaar gesoldeerd . De overlengte in de unit weggebonden en een test gedaan .

Na enig zoeken van de unit werd Astra 19.2º gevonden en was er beeld .

Leuk klusje , zelf ook weer wat meer inzicht met deze voor mij onbekende unit gedaan .

 

Klopt helemaal. Nogmaals reuzebedankt, Trust voor je snelle hulp.

 

Dankzij jouw systematische aanpak doet de installatie het weer uitstekend. Ik heb op diverse fora (o.a. op een Engels forum http://www.motorhomefacts.com/ftopicp-1457444.html#1457444 ) dezelfde oplossing gezien

.

Kortom, als een Teleco err3 laat zien, dan komt dat dus hoogstwaarschijnlijk door de constructie, waardoor er een kabelbreuk optreedt.

De kabels worden boven in de dakunit bij het draaien iedere keer een beetje gebogen en uiteindelijk resulteert dit ooit dus in een kabelbreuk met err3 als gevolg.  Logisch eigenlijk dat de unit iedere keer op dezelfde plek stopte: telkens als de kracht op de kabel te groot werd, werd de breuk zo ver uit elkaar getrokken dat het contact verbroken werd en waardoor de unit dus stopte.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken en Trust komt alle eer toe!

 

Op de foto de boosdoener: precies waar de kabel in het midden uit de as komt, zat de breuk naast het kabelbindertje20130716_144548.jpg

aangepast door slk-A4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Jammer dat de foto van het kabeltje er niet meer op staat,

 

ik heb namelijk precies hetzelfde probleem.

Op de foto de boosdoener: precies waar de kabel in het midden uit de as komt, zat de breuk naast het kabelbindertje

 

Lijkt me voldoende info .

post-30993-0-40769900-1466259486_thumb.jpg

 

 

post-30993-0-44370900-1466259295.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...