ries Geplaatst: 19 juli 2013 Delen Geplaatst: 19 juli 2013 Is er misschien iemand die me iets meer kan vertellen over de vorm van de Visiosat Bisat, of er misschien een tekening van heeft? Ik neem aan dat deze multifocus schotel in feite een schotel is die bestaat uit 2 gecombineerde offset-schotels. Waar liggen bijvoorbeeld de brandpunten van deze schotel, en wat is de f/D-verhouding van deze schotel? Het lijkt er ook op dat op mijn G3B houder de LNB voor Hotbird te veel naar buiten gedraaid staat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 (aangepast) Is er misschien iemand die me iets meer kan vertellen over de vorm van de Visiosat Bisat, of er misschien een tekening van heeft? Ik neem aan dat deze multifocus schotel in feite een schotel is die bestaat uit 2 gecombineerde offset-schotels. Waar liggen bijvoorbeeld de brandpunten van deze schotel, en wat is de f/D-verhouding van deze schotel? Het lijkt er ook op dat op mijn G3B houder de LNB voor Hotbird te veel naar buiten gedraaid staat. Bijna goed, deze schotel is gevormd door een groot aantal ellipsen naast elkaar te tekenen. Het aantal brandpunten is slechts beperkt door de breedte van de schotel en wordt door de fabrikant aangegeven in het aantal graden van de Clarke belt. De onderlinge afstand van de LNB houders is berekend voor Frankrijk, waar deze schotel wordt geproduceerd en kan afwijken van de ideale positie. De verschillen zijn acceptabel voor andere delen van noord Europa als je niet te smalle LNB's gebruikt. Het klopt dat de afstand van de LNB van de Hotbird tov de Astra 1 wat groter is dan de Astra 2 tov de Astra 3. De LNB houders van Astra 1 en 3 zitten vrijwel tegen elkaar. 20 juli 2013 aangepast door Old Satterhand Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 (aangepast) De Visiosat is eigenlijk afgekeken van de fameuze Simulsat, ontwikkeld in de tijd toen er voornamelijk C-band satellieten in de lucht waren. Zo'n Simulsat is lang te bewonderen geweest op de Franciscusweg in Hilversum, voor het 1e onderkomen van RLT4. In deze brochure vindt je wat meer info over een moderne uitvoering. 20 juli 2013 aangepast door Old Satterhand Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Beste ries De vorm van de Visiosat Bisat kun je het beste bekijken aan de hand van een foto, zie bijlage. De vier punten aan de schotel is overigens puur cosmetisch om de schotel een mooie vormgeving te geven, ontvangsttechnisch doen ze nagenoeg niets. Een multifocus schotel bestaat eigenlijk uit een hele boel normale offsetschotels die elkaar telkens eenstukje overlappen, zie de tekening die ik gemaakt heb van de Visiosat Big Bisat.De schotel heeft dan ook geen brandpunt maar een brandlijn. Dat de lnb’s zo ver gedraaid staan t.o.v. elkaar hebben ze gedaan om ruimte te winnen voor de lnb’s, de behuizingen dus met de aansluitingen. Optimaal is dat natuurlijk niet maar ja je moet wat als de lnb’s relatief dicht bij de schotel staan en je wilt satellieten ontvangen die dicht bij elkaar staan op de Clarkebelt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SjongeJonge Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 (aangepast) Ik heb ook nog zo een Visiosat schotel, hij is van kunststof! Omdat ie kleiner is dan mijn 72/82cm schotel heb ik hem niet geinstalleerd. Nu begrijp ik dat ie wellicht beter is dan de grote schotel? Bestaat er ook een rail voor de visiosat of alleen die belachelijk dure kunststof houders? 20 juli 2013 aangepast door SjongeJonge Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv. Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ries Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Bijna goed, deze schotel is gevormd door een groot aantal ellipsen naast elkaar te tekenen. Het aantal brandpunten is slechts beperkt door de breedte van de schotel en wordt door de fabrikant aangegeven in het aantal graden van de Clarke belt. De onderlinge afstand van de LNB houders is berekend voor Frankrijk, waar deze schotel wordt geproduceerd en kan afwijken van de ideale positie. De verschillen zijn acceptabel voor andere delen van noord Europa als je niet te smalle LNB's gebruikt. Het klopt dat de afstand van de LNB van de Hotbird tov de Astra 1 wat groter is dan de Astra 2 tov de Astra 3. De LNB houders van Astra 1 en 3 zitten vrijwel tegen elkaar. Is het niet zo dat voor de Visiosat Bisat (zie de naam) het hier handelt om 2 ellipsen? En het feit dat er geen aparte LNB houders voor Nederland bestaan, verklaart in ieder geval waarom de (achterkant van de) Hotbird LNB op de G3B houder standaard iets te veel naar buiten gedraaid staat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 De Visiosathouder is wel geschikt voor Nederland en die kun je niet vervangen door een rail. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SjongeJonge Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Is tie beter dan de conventionele off set schotel? Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv. Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ries Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Beste ries De vorm van de Visiosat Bisat kun je het beste bekijken aan de hand van een foto, zie bijlage. De vier punten aan de schotel is overigens puur cosmetisch om de schotel een mooie vormgeving te geven, ontvangsttechnisch doen ze nagenoeg niets. Een multifocus schotel bestaat eigenlijk uit een hele boel normale offsetschotels die elkaar telkens een stukje overlappen, zie de tekening die ik gemaakt heb van de Visiosat Big Bisat. De schotel heeft dan ook geen brandpunt maar een brandlijn. Dat de lnb’s zo ver gedraaid staan t.o.v. elkaar hebben ze gedaan om ruimte te winnen voor de lnb’s, de behuizingen dus met de aansluitingen. Optimaal is dat natuurlijk niet maar ja je moet wat als de lnb’s relatief dicht bij de schotel staan en je wilt satellieten ontvangen die dicht bij elkaar staan op de Clarkebelt. Hallo Sprietje, Zoals je al diverse malen hebt laten zien in dit forum staan de LNB's op een Visiosat Bisat onder een hoek van 9,4 tot 9,9 graden schuin ten opzichte van de schotel. Dan staan de buitenste LNB's vertikaal redelijk buiten de brandlijn. Dus zou dus eigenlijk beter zijn een rechte LNB houder te gebruiken, en de schotel te skewen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Beste ries Nee, het gaat niet om 2 ellipsen. Dan zou je ook maar 2 lnb’s kunnen plaatsen die precies op een vaste plaats moeten staan waar de schotel voor ontworpen is.De naam BiSatellite komt volgens mij van vroeger toen Visiosat met een schotel kwam waarmee je twee satellieten kon ontvangen, de Astra 19,2 en de Hotbird met de G2 houder, interessant voor de Fransman want alle Franse zenders zitten op de Astra 19,2 en heel veel Noord-Afrikaanse zenders op de Hotbird. Later zijn ze ook met houders gekomen om 3 en 4 satellieten te ontvangen.De houders voor de Astra 1, 2 en 3 zijn zoiezo niet voor Frankrijk gemaakt. Wat moet een Fransman met deAstra 3. Er zit niet één Franstalige zender op. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 (aangepast) Beste ries De tekening die ik liet zien in bericht 4 laat een horizontale brandlijn zien. Dat krijg je alleen maar als de satellieten die je wilt ontvangen ten zuiden van je staan. In Nederland zit je ongeveer op 5 graden oost en de satellieten die we meestal willen ontvangen staan op 13, 19,2, 23,5 en 28,2 oost, dus allemaal oostelijk van ons. Bij een schotel met rail, moet de rail dan ook schuin ingesteld worden. De Visiosat BiSat heeft geen rail maar je kunt de lnb’s wel allemaal afzonderlijk op hoogte instellen en wel zodanig dat ze op dezelfde schuinte komen te staan alsof je een rail zou hebben. De brandlijn kan dus zeker ook schuin lopen.Heb je nu een schotel die een heel breed ontvangstgebied heeft zoals de WaveFrontier T55 en T90, de Maximum E85 of de Visiosat Big Bisat, en je zou alleen de rail maar schuin zetten, dan gaan de buitenste lnb’s wel erg ver over de rand van de schotel kijken. Daarom worden die schotels in zijn geheel schuin gezet en spreken we dus over de schotelskew of Tilt. 20 juli 2013 aangepast door Sprietje Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ries Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Beste ries De tekening die ik liet zien in bericht 4 laat een horizontale brandlijn zien. Dat krijg je alleen maar als de satellieten die je wilt ontvangen ten zuiden van je staan. In Nederland zit je ongeveer op 5 graden oost en de satellieten die we meestal willen ontvangen staan op 13, 19,2, 23,5 en 28,2 oost, dus allemaal oostelijk van ons. Bij een schotel met rail, moet de rail dan ook schuin ingesteld worden. De Visiosat BiSat heeft geen rail maar je kunt de lnb’s wel allemaal afzonderlijk op hoogte instellen en wel zodanig dat ze op dezelfde schuinte komen te staan alsof je een rail zou hebben. De brandlijn kan dus zeker ook schuin lopen. Heb je nu een schotel die een heel breed ontvangstgebied heeft zoals de WaveFrontier T55 en T90, de Maximum E85 of de Visiosat Big Bisat, en je zou alleen de rail maar schuin zetten, dan gaan de buitenste lnb’s wel erg ver over de rand van de schotel kijken. Daarom worden die schotels in zijn geheel schuin gezet en spreken we dus over de schotelskew of Tilt. Hallo Sprietje, Mijn dank is groot. Natuurlijk kan de brandlijn schuin staan, ik moest even diep nadenken. Het brandpunt wordt niet alleen bepaald door de vorm van de schotel, maar ook door de positie van de satelliet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Het belangrijkste bij schotelontvangst waarmee je rekening moet houden is dat een normale lnb een cirkelvormige ontvangsthoek heeft. Daarom moet een offsetschotel altijd hoger zijn dan dat die breed is anders ziet de lnb geen ronde cirkel. Maar heb je een schotel voor multiontvangst, dan komen de lnb’s niet alleen verticaal schuin tegen de schotel te kijken maar ook horizontaal. Om de lnb dan ook weer naar een ronde ontvangstcirkel te laten kijken, moet de schotel ook weer breder zijn dan diehoog is. Daarom zie je ook meteen dat je te maken hebt met een schotel voor multiontvangst, want die is breder dan die hoog is terwijl een normale offsetschotel hoger is dan die breed is. Er zijn wel lnbf’s die een ovale kijkhoek hebben maar dat zijn heel speciale. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 In mijn vorige bericht schreef ik dat je aan de schotel al kunt zien of je te maken hebt met eenmultifocusschotel of een gewone offset-schotel. Een multifocusschotel is altijd breder dan die hoog is. Daar is echter één uitzondering op. Het betreft de schotels die ze in Engeland gebruiken om de Astra 28,2 te ontvangen. De Engelsen zijn erg verwend wat betreft de signaalsterkte. In grote delen kunnen ze gebruik maken van de Sky regio 1 schotel die slechts 43cm hoog is en 59cm breed. Zoals velen van U waarschijnlijk wel weten is de openingshoek van zo’n 43cm-schotel behoorlijk groot, zo groot zelfs dat met diezelfde schotel het signaal van de Badr op 26 graden oost flink hard binnen komt. Om aan dit probleem wat te doen, hebben ze de schotel breder gemaakt dan dat die hoog is. Hierdoor is de openingshoek in de breedte ook kleiner geworden en wordt de Badr satelliet beter onderdrukt. Voor het goed zijn, heb je dan ook een lnb nodig die breder kijkt dan die hoog kijkt. Philips heeft daar een speciale lnb voor gemaakt met een ovale feedhorn. Vergelijk deze feedhorn maar eens met een normale feedhorn op de bijgevoegde afbeelding. Nog een opmerking. Velen denken dat Triax alleen maar de schotels maakt die bij ons bekend zijn zoals de Triax 54, 64, 78, 88 en 110. Maar Triax maakt o.a. ook de geperforeerde Skyschotels, zie afbeelding. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen