Ga naar inhoud


Problemen met mijn Triple Sat


jan-theo

Aanbevolen berichten

Goedendag

Ik ben in het bezit van een Triple Sat, gekocht bij Canal Digitaal. Het is een versie met 1 brede kop. Ongeveer 2 jaar geleden gekocht. Daarnaast heb ik een 32PFL9705K Philips TV.

Altijd prima beeld gehad. Maar de laatste keer waren er wat blokjes in het beeld en slecht geluid. Daarom voor de verandering met een SAT finder de schotel opnieuw ingesteld.

Maar dat had ik beter niet kunnen doen: Als ik de satelliet ontvangsttest nu doe krijg ik de melding geen ontvangst.

Op de LNB1 zoekt de TV de Astra 1F-1M 19,2 , 

Op de LNB2 zoekt het systeem de Astra 1E-3A 23,5

Op de LNB3 zoekt het systeem de Astra 2A  28,2  Kennelijk is er ook nog een LNB4 maar daar staat geen satelliet bij.

Mijn vraag is concreet de volgende:

Bij elke zoekactie per LNB vraagt de TV naar  1. de polarisatie (verticaal of horizontaal) 2. de signaalsnelheid (waarde tussen 1000 en 45000) 3. de frequentie (waarde tussen 10750 en 12750).

Moet ik per LNB deze waarden handmatig veranderen en zo ja wat dienen deze waarden te zijn?

 

Heeft iemand misschien nog meer ideeen wat ik zou kunnen doen. Volgend de SAT-finder zou ik optimaal beeld moeten hebben, maar niets is minder waar.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Jan-Theo Weeda

aangepast door jan-theo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Jan-Theo, welkom.

Ik hoop dat je de schotel het ingesteld m.b.v. lnb 2: 23,5. Dat is namelijk de middelste kop, die op de schotelarm. Als die zuiver staat, moet je automatisch ook beeld gaan krijgen op de oostelijke kop (Astra 1-19,2) en de westelijke (Astra 2 -28,2). Daarna is het een kwestie van een beetje finetunen door de middelste kop in de houder een beetje naar beneden te kantelen aan de oostelijke kant. Astra 2 aan de westelijke kant gaat dan wat omhoog, en dat klopt ook voor een beter signaal.

 

De waarden die jij aangeeft, zijn de frequentieparameters van 1 transponder. Die moet je invoeren om 1 transponder/frequentie af te kunnen scannen. Als de gevonden zenders kloppen met de satelliet waar je ze ook verwacht, kun je de zoekfunctie van je ontvanger zo zetten dat die de hele satelliet afscant. FTA of inclusief gecodeerde zenders, wat je maar wilt. 

 

Je moet dus beginnen met de satfinder of satbeeper de middelste kop inclusief de hele schotel maximaal in te stellen op Astra 3. Daar moet je beeld op krijgen.(LNB 2, dus)

Gebruik  bv.11.914 /horizontaal /27500 / 3/4 , TVNoord  Die is FTA, dus ongecodeerd. Zet je tv vooraf op deze frequentie bij lnb2 en ga dan zoeken. 

 

Als de satbeeper beept, wil dat wel zeggen dat hij iets in het vizier heeft, maar het kan zijn dat de verkeerde kop nog op de verkeerde satelliet staat en dan zie je meestal niks of je kijkt via de verkeerde lnb.. Astra 1, 2 en 3 zitten zo dicht bij elkaar dat het instellen een secuur werkje is.    

 

Voor volledige frequentiegegevens kun je naar:

www.kingofsat.net gaan.

 

In de linkerkolom staat daar ook een aparte link naar de CanalDigitaal-frequenties.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jan-theo


Ik mag aannemen dat de zenderlijst nog steeds in het geheugen van de tv staat.
 

Een beetje jammer dat je de schotel niet eerst gemarkeerd hebt op de mast hoe hij stond want dan had je hem snel weer in de goede stand kunnen zetten.


Heb je ook de elevatie van de schotel versteld of ben je daar niet aangeweest?

Als je daar niet aangezeten hebt, dan is het een kwestie om de schotel weer gewoon in de goede richting te draaien.

Als je echt niet meer weet in welke richting hij precies gestaan heeft, dan is het ’t handigste om eerst even op www.dishpointer.com te kijken.

Toets de straat, huisnummer en woonplaats in en kies voor de Astra 19,2. Zoom nu zo ver mogelijk in totdat je je huis goed ziet. Verplaats het goene ballonnetje precies naar de plaats waar je schotel staat.


Nu geeft de groene lijn precies de richting aan waar de signalen van de Astra 19,2 vandaan komen. Daar moet de schotel precies naar toe kijken, dus precies evenwijdig met de arm waar de grote kop op zit.

Let hierbij op schoorstenen, dakkapellen en andere herkenningspunten waar de groene lijn eventueel overheen loopt. Dat zijn orientatiepunten waar je de schotel op uit moet richten.
 

De TV zet je op de zender BVN.

Ik ga er van uit dat je de diseqc-instellingen in je tv niet veranderd hebt.


Als je de zender BVN kunt ontvangen, dan de schotel fijntunen op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit (geen signaalsterkte). Gebruik hiervoor de zender Eurosport HD of History HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07


Wat ben je jan-theo nu toch allemaal wijs aan het maken en hem nog verder van huis te brengen.

LNB 2: 23,5 is helemaal niet de middelste kop op de schotelarm. Dat is de Astra 19,2, zie de bijlage. Die zit precies in het midden van de doos en precies boven de schotelarm. Hiermee bepaal je de kijkrichting van de schotel.


Verder geef je aan dat de kop van de Astra 19,2 naar beneden gekanteld moet worden zodat de kop van de Astra 2 omhoog gaat. Hoe moet jan-theo dat doen? Dat kan alleen maar door de gehele schotel te kantelen maar die info geef je niet en bovendien is dat helemaal niet zo eenvoudig uit te voeren. Ook is het bij een Triplesat waar slechts 3 smalle koppen in zitten die tegen elkaar staan al helemaal niet zo noodzakelijk, dat de gehele schotel gekanteld moet worden. Dat levert wel signaalwinst op bij de Multytenne waar 4 koppen in zitten die dan ook een stuk verder uit elkaar staan.

Zou je de Triplesat al willen kantelen, dan is het toch ook nodig te weten hoeveel en dat kun je pas

bepalen als je weet waar jan-theo woont.

 

Dat het beter is nadat je signaal op alle drie de satellieten hebt, de schotel te fijntunen op de Astra
23,5 dat is helemaal juist want voor die satelliet heb je het meeste signaal nodig.


Al met al een advies aan jan-theo waarmee hij alleen maar verder van huis af raakt.

 

post-60869-0-36144900-1378062387_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Eduard en Sprietje voor jullie reactie

T.a.v. Eduard: de Triple Sat heeft eigenlijk maar 1 kop! Die heeft een breedte van ongeveer 25 cm. en ik neem aan dat daar de diverse koppen inzitten. Het is dus niet mogelijk 1 kop apart af te stellen. Ik kan dus niet de LNB 2 specifiek meten. Maar ik begrijp dat ik bij de Satellietontvangst zoeker op de TV wel de LNB kan selecteren op de door jou gegeven parameters en vervolgens kan zoeken.

Mede m.b.v. dishpointer hoop ik er morgen uit te komen, als het licht is.

Nogmaals bedankt, Groet Jan-Theo

PS Ik laat het weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jan-theo

 

De breedte van de kop (doos) is afhankelijk of het een Triplesat (of Multytenne) met één of met twee
aansluitingen is. Dit kun je in de bijlage zien. Middelste schotel is het breedste en is er een met twee aansluitingen, de twee buitenste zijn smaller en hebben maar één aansluiting. Ze moesten die doos breder maken omdat er twee 4/1 diseqc-switches in moesten, bij de single-uitvoering maar één.


In die grote plastic doos zitten 4 koppen bij de Multytenne waarmee je ook de Hotbird kunt ontvangen. Bij de Triplesat hebben ze de kop van de Hotbird weggelaten. Daar zitten dus maar 3 koppen in die allemaal aan één kant zitten zoals je op de foto in het vorige bericht kunt zien.


Had je de elevatie van de schotel nu wel of niet versteld?
 

De parameters van BVN zijn:

Astra 19,2

Freq. 12.515H

SR 22.000

FEC 5/6

DVB-S

post-60869-0-75544200-1378065942_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste "Sprietje"

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik ook de elevatie heb aangepast naar de beste stand volgens de Sat-finder. Op basis van de laatste door jou gepubliceerde foto ga ik er van uit dat ik in het bezit ben van de middelste. Deze heeft inderdaad 2 aansluitingen, waarvan ik er overigens van uitging dat het niks uitmaakte met welke van de 2 ik de verbinding maakte!! Is deze aanname correct?

Ik ga morgen weer aan de slag. Heel erg vriendelijk bedankt.

M.v.g. Jan-Theo

PS Heb overigens een gele kaart gekregen ivm. plaatsing in verkeerde rubriek. Zal volgende keer beter opletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het maakt niet uit welke aansluiting je gebruikt.


Misschien kun je nog aan de aftekening zien waar hij oorspronkelijk vastgezeten heeft. Ik kan je wel aangeven hoeveel de schotel achterover moet staan maar dan moet ik wel ongeveer weten waar je woont.

Hoezo verkeerde rubriek?

Schotelpark is toch de juiste rubriek of had je de vraag eerst ergens anders staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jan-theo


Bij de Technisat schotels is geen gradenverdeling aanwezig om de elevatie in te stellen.
Bij Technisat moet je de schotel afstellen met een hoekmeter zoals in de bijlage van Technisat is aangegeven.

Nu zullen de meeste mensen geen hoekmeter hebben maar je kan de schuinte ook afstellen met een waterpas.

Ik heb het voor je uitgerekend voor Sterksel.

Als je de waterpas aan de voorzijde tegen de schotel plaatst, moet de bovenzijde van de schotel 24mm vrij liggen van de waterpas als je deze zuiver verticaal houdt.

Met deze schuinte zul je de Astra 19,2 snel vinden.

Daarna natuurlijk de schotel fijntunen op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Een satfinder is eigenlijk niet nauwkeurig genoeg voor een Triplesat.


Tip:

Maak een regenkapje boven de lnb. Hiervoor kun je een helder voorfront nemen van een ringbandboekje die ze op kantoor gebruiken die je met plakband of tirewraps vastzet, zie foto’s.

Hierdoor houdt je meer signaal bij regen omdat het venster van de lnb niet zo makkelijk nat wordt.

Maat A=6cm, maat B=9cm

 

post-60869-0-06757300-1378105827_thumb.jpg

post-60869-0-03560400-1378105857_thumb.jpg

post-60869-0-93966900-1378105873_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...