Ga naar inhoud


Correcte bandenspanning


Belsat

Aanbevolen berichten

1.6    Wat is de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. Controleert u uw banden warm? Tel dan 0,3 bar op bij de aanbevolen spanning. Een keer in de maand uw bandenspanning controleren en aanpassen verlengt de levensduur van de banden.

Verlies van spanning kan verklaard worden door:

Een natuurlijk verlies (banden laten altijd een klein beetje lucht door).

Kleine gaatjes die, bij een tubeless band, niet direct leiden tot een lekke band, maar op termijn wel blijvende schade aan de band kunnen toebrengen.

Daling van de omgevingstemperatuur,

Wat is de juiste bandenspanning als ik een caravan of aanhanger monteer?

Verhoog de normale bandenspanning van uw achterbanden met 0,4 bar (koud). Voor de banden van uw caravan of aanhanger gelden de adviesspanning van de fabrikant. Zijn die niet te vinden? Zorgt dan voor een spanning van 3 bar (koud).
 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bandenmaat is 235 / 60 R 18. Uiteraard meet ik koud. Het ging er om waarom Vredestein zo veel hogere bandenspanning adviseert dan Hyundai zelf. Ik heb deze vraag voorgelegd aan de klantenservice van Vredestein.

 

Zodra er een antwoord komt zal ik dat melden!

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb op mijn banden opel zafira 20dti

195X65X16 2,5 bar

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Suzuki wordt geadviseerd 2.7 bar rondom (ECO) bandenspanning aan te houden, tis ff wennen hij stuitert iets meer maar stuurt wel lichter ik heb er 4 seizoenen banden onder liggen.

dan zou ik toch een ze op 2.3 zetten 

gewoon testen of hij dan nog stuitert

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tiende (1/10) bar meer kan al een heel verschil zijn. Ik kan bij mijn auto duidelijk

het verschil tussen 2.3 en 2.5 voelen. 

 

0.8 bar verschil lijkt me vrij extreem. En als je een band te hard oppomp komt

dat zeker niet ten goede van de grip.  Heb je al met je Hyundai dealer overlegd ??

Wat staat er in het boekje ??

 

Dus je voelt bij elke rit de banden opwarmen (en daarmee de druk verhogen), en je kan de verschillen in buitentemperatuur en luchtdruk ook voelen? Ik race nu al decennia in kleine wagens (Lotus etc) en hoewel ik moet me echt bijzonder inspannen om dit soort verschillen te voelen. Ik ben er eigenlijk zeker van dat ik 0.2 niet zal voelen (wellicht wel kan merken in rondetijden).

 

Daarmee niet gezegd dat het niet buitengewoon belangrijk is om de juiste spanning te hebben. De aangegeven druk op de deurstijl is echter de correcte druk voor de banden waarmee de auto geleverd is. Met andere banden kan dat zeer goed wat anders zijn. Als er een groot verschil is (zoals in dit geval) kan het zijn dat de banden niet echt geschikt zijn voor de auto. De aanbevolen spanning van de bandenfabrikant is echter de correcte spanning. Een spanning van 2.9 voor een Santa Fe lijkt me echter vragen om problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me niet hoor, ik rij zelf een Seat Alhambra, dus qua grote en gewicht ongeveer verglijkbaar met de Santa Fe en die rijdt zo'n 60.000 Km per jaar door weer en wind met ook nog extra hulpveren met banden op 3 bar en zonder problemen.

 

Grip verlies?? nooit gemerkt,

warm wordende banden geen last van,

bonkig rijden (alleen op zandwegen)

onregelmatige slijtage (alleen bij verkeerde sporing anders niet)

Langere remweg? als je goed anticipeert op de andere weggebruikers hoef je ook (bijna) nooit vol in de ankers.

 

voordelen zijn er wel nl.

minder last van auqaplaning

lager brandstof gebruik (ik rij gemiddeld 1 op 18)

in rij ongeveer 70.000- 80.000 km met 1 set banden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd hierbij de reactie van Vredestein:

 

"Het is vanaf hier lastig te beoordelen omdat er van de betreffende wagen weinig
gegevens vermeld staan zoals bijvoorbeeld het bouwjaar en de exacte versie. Onze
technici vermoeden dat u mogelijk bij de verkeerde generatie-auto heeft
gekeken.

Houd er natuurlijk wel altijd rekening mee dat wij op onze website met een vollast (=
maximale) spanning werken en dat deze door de fabrikant (in dit geval dus Hyundai) opgegeven is.


In geval uw wagen in de periode 2006-2012 geproduceerd werd, dan is bij een
bandenmaat van 235/65 R17 of 235/60 R18 een bandenspanning van rondom 2.3
acceptabel."

 

De Vredestein website geeft toch echt voor alle SF's  een spanning van 2.6 - 2.9.  Dit lijkt dus idd te hoog ;-)

 

Ik houd het maar op 2.3!

 

Ciao,  Henk


 


 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin met 2.3 , pomp ze een keer op tot 2.5 en "voel" het verschil.

Niet goed, dan weer terug naar 2.3.

Laatst deed mijn auto ook iets wat ie anders ook niet deed, spanning was al een paar maanden niet gecontroleerd en was terug gelopen.

 

Uiteindelijk is te zacht gevaarlijker dan te hard.

(trial&error methode, kijk wel uit )

Fuba Daa850 met multifeed , Vu+duo 4k se met dvb s en dvb c. Vti 15

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom laat ik ze voorlopig op 2.4.

 

Thanx & Ciao,   Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin met 2.3 , pomp ze een keer op tot 2.5 en "voel" het verschil.

Niet goed, dan weer terug naar 2.3.

Laatst deed mijn auto ook iets wat ie anders ook niet deed, spanning was al een paar maanden niet gecontroleerd en was terug gelopen.

 

Uiteindelijk is te zacht gevaarlijker dan te hard.

(trial&error methode, kijk wel uit )

 

Moet je dan wel doen bij eenzelfde buitentemperatuur (de band is veel stugger bij kou) en een gelijke bandentemperatuur, Dus een half uurtje wachten tussen de tests.

 

Met 2.4 kan je niet fout gaan echter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendelijk dank voor alle reacties en raadgevingen!

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...