Ga naar inhoud


Correcte bandenspanning


Belsat

Aanbevolen berichten

Met het oog op de komende winter heb ik nieuwe Vredestein Quatrac 3 M&S laten monteren op mijn Hyundai Santa Fe. In de deurspijl staat als correcte spanning: 2.1 - 2.2 bar, en dat heb ik tot nu toe altijd aangehouden op de zomerbanden.

 

Op de site van de fabrikant staat voor deze banden en voor deze zelfde auto echter aanbevolen 2.6 - 2.9. Hij "bonkt" daarmee wel duidelijk meer :-(

 

Hebben winterbanden meer spanning nodig?  Wie zouden jullie geloven??

 

Ciao,  Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een tiende (1/10) bar meer kan al een heel verschil zijn. Ik kan bij mijn auto duidelijk

het verschil tussen 2.3 en 2.5 voelen. 

 

0.8 bar verschil lijkt me vrij extreem. En als je een band te hard oppomp komt

dat zeker niet ten goede van de grip.  Heb je al met je Hyundai dealer overlegd ??

Wat staat er in het boekje ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendelijk dank zo ver!  Ik neig ook meer naar de aanbeveling van Hyundai. In het boekje staat hetzelfde als op de deurspijl, maar bij "sneeuwbanden" 0.3 bar hoger.  De dealer vragen is lastig omdat ik ze daar niet gekocht heb, maar ik kan de technische dienst van de importeur proberen. En ik zal eens zoeken of er een Hyundai forum bestaat :-)

 

@Penthe: Is dat ook een Santa Fe?

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Quatrac 3 is het perfecte alternatief voor automobilisten die, in een gematigd klimaat, het hele jaar door willen rijden op één type band. Het opvallende asymmetrische, niet richtingsgebonden profiel met de gescheiden zomer- en winterzijde biedt onder alle weersomstandigheden optimale veiligheid en comfort. De band heeft uitstekende handlingeigenschappen die gewenst zijn voor het rijden onder zomerse omstandigheden op droog en nat wegdek. Tegelijkertijd biedt de band perfecte grip en een groot lossend vermogen onder winterse omstandigheden. In het loopvlak zijn drie langsgroeven opgenomen, die zorgen voor een efficiënte waterafvoer.

Het zijn dus geen winterbanden, maar een 4 seizoenen band. 

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt allemaal. Maar hij heeft ook het M+S symbool. Op een Engels forum schijnt 3 - 4 psi boven de spanning op de deursticker de consensus te zijn. Dus 2.2 - 2.3 bar.  Maar waarom zou Vredestein zo veel hoger aanbevelen?  Om de bandenslijtage en het brandstofverbruik lager te doen lijken?

 

Ciao,  Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga altijd op het advies van mijn bandenboer af. Uiteindelijk kun je aan de slijtage van de band zien of het te zacht of te hard is.

Ik gok dat het advies rond de 2.4 voor en 2.6 achter zit, het is geen lichte auto.

 

Maar vraag het de bandenboer maar, die heeft er verstand van.

Fuba Daa850 met multifeed , Vu+duo 4k se met dvb s en dvb c. Vti 15

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.e.a hangt inderdaad af van het gewicht van de auto, de belading en het type banden.

 

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar de banden altijd keurig volgens de voorschriften werden opgepompt, totdat er een auto compleet de vernieling in werd gereden.

In een lange bocht waar zeker niet te hard werd gereden liep er een band van de velg af, gevolg 1 lantarenpaal kon ontweken worden, de 2e niet en die ging compleet plat, de 3e kon weer ontweken worden en bovenop de 4e kwam de auto tot stilstand.

 

Onderzoek van VW bracht aan het licht dat de bandenspanning van 2,1 in geen verhouding stond met de belading (5 a 600 Kg aan CV knelkoppelingen, sokjes,  lasapparatuur gereedschap enz.)

Hierna werden alle banden tot 3 bar opgepompt, gevolg geen ongelukken meer en het brandstof verbruik ging ook met zo'n 6-10 procent terug.

Vandaar dat ik mijn banden nog steeds altijd tot 3 bar oppomp.

 

Dat banden bij 3 bar kunnen ploffen hoor je vaak in de media, maar dat is complete onzin.

Audi, BMW, Citroen enz. adviseert standaard om bij een auto met 4 personen de banden op te pompen tot 3 bar en zelf hoger tot 3,4 bar

Tja en als je auto dan begin te stoten kan wel eens komen omdat je van die fancy grote velgen met platte banden mooi vindt ipv, een inch kleinere velgen maar dan wel met 55, 60 of 65 banden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het advies van de bandenfabrikant volgen. Die heeft tenslotte verstand van de band die ze hebben gemaakt.

De bandenspanning in de deurstijl is voor de banden die er origineel onderliggen en het advies om voor winterbanden 0,3 meer te gebruiken is een algemeen advies en niet specifiek voor een bepaalde band.

Als je bij een bandenhandel navraagt zullen ze je vertellen dat de meeste mensen met te lage bandenspanning rijden. Dat is heel goed te zien aan de slijtage van de zijkant van het loopvlak en niet het midden van het loopvlak.

Veel autofabrikanten geven de minimale spanning op om de auto lekker comfortabel te laten rijden.

Bijvoorbeeld Mercedes doet dat beter, die geeft verschillende drukken op. Chauffeur alleen, meerdere passagiers en meerdere passagiers met bagage en dan de drie ook nog eens voor comfortabel rijden (lagere druk).

 

Met een lagere druk word een band ook warmer wat niet goed is voor de levensduur.

Iemand de F1 race in Silverstone gezien waar veel banden klapten door de combinatie (te) lage druk en slecht wegdek (curves).

Pirelli heeft daarna de minimale druk ook verhoogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen heel vriendelijk dank voor het commentaar. Misschien had ik nog moeten vermelden dat ik meestal alleen in de auto zit. De bandenman had ze opgepompt tot 2.6, maar dat was behoorlijk bonkig, vooral omdat de wegen hier in de Ardennen vaak veel kuilen hebben.

 

Ik zal de bandenboer nog eens gericht vragen. Omdat de auto dus zelden vol beladen is, denk ik dat het uit zal komen rond de 2.4.

 

Nogmaals allen dank!

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist gezien dat Michelin 2.3 aanbeveelt voor de Santa Fe, zomer en winter. Dus ook hoger dan wat op de deursticker staat, alleen niet zo hoog als Vredestein..

 

Ciao,  Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Penthe, on 18 Oct 2013 - 23:49, said:

Moet je in Spanje komen wonen, als je daar je banden naar 3 bar pompt kun je er alles om verwedden dat deze gaat klappen, En volgens mij stuiter je over de weg met 3 bar, dat valt geen rijden meer te noemen. En je verliest ook mega veel grip.

dus daar zou je niet met een Mazda 6 kunnen rijden met 4 personen in de auto?

 

Onderstaand een overzicht van de site van Continental

Waarbij het 1e cijfer voor de voorwielen geldt, het 2e voor de achterwielen en idem voor het 3e en 4e getal maar dan met 4 personen in de auto

MAZDA

6 13–

2.0 (107 kW),225/55 R 17 97 V 2.3 2.3 2.5 3.2

2.0 (121 kW),225/55 R 17 97 V 2.3 2.3 2.5 3.2

2.2 D (110 kW)225/45 R 19 96 W XL 2.3 2.3 2.5 3.2

 

2.5 (141 kW),225/45 R 19 96 W XL 2.3 2.3 2.5 3.2

2.2 D (129 kW)

 

6 Kombi 13–

2.0 (107 kW),225/55 R 17 97 V 2.3 2.3 2.5 3.2

2.0 (121 kW),225/45 R 19 96 W XL 2.3 2.3 2.5 3.2

2.2 D (110 kW)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het oog op de komende winter heb ik nieuwe Vredestein Quatrac 3 M&S laten monteren op mijn Hyundai Santa Fe. In de deurspijl staat als correcte spanning: 2.1 - 2.2 bar, en dat heb ik tot nu toe altijd aangehouden op de zomerbanden.

 

Op de site van de fabrikant staat voor deze banden en voor deze zelfde auto echter aanbevolen 2.6 - 2.9. Hij "bonkt" daarmee wel duidelijk meer :-(

 

Hebben winterbanden meer spanning nodig?  Wie zouden jullie geloven??

 

Ciao,  Henk

geeft ook eens alle gegevens van die band op maat enz 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...