Ga naar inhoud


Welke type diode nodig om +12 V tegen te houden?


boaz
Ga naar oplossing Opgelost door Big fellow,

Aanbevolen berichten

Even iets heel anders dan satelliet, maar het heeft wel met beeld te maken en er is hier vast iemand die het antwoord weet.

Ik wil een achteruitrij camera op mijn auto monteren maar vooral eigenlijk een camera in de paardentrailer.

 

De camera van de trailer wil ik handmatig aanschakelen maar ik wil de automatische omschakeling bij het achteruit rijden handhaven. De monitor heeft maar 1 ingang om beeld in te schakelen, gestuurd door de achteruitrij verlichting.

Ik moet dus een handmatige +12 V op die draad erbij zetten maar die +12 V mag uiteraard niet door naar de achteruitrijlichten.

Vroeger heb ik een dergelijke schakeling gerealiseerd met een diode in de draad, weet alleen niet wat voor type.

 

Welke diode is hiervoor geschikt?

 

 

Voor de volledigheid, bij handmatig inschakelen van de monitor maak ik tevens een verbinding naar een relais zodat de achteruitrijcamera niet aan gaat maar de trailercamera wel. Beide camera's staan via splitter in verbinding met de monitor (deze zit al in de vaste dashboardunit).

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom gebruik je geen wisselschakelaar ?
Het lopercontact verbind je met de ingang van je camera.

De NC contact verbind je de + draad van je achteruit rijdverlichting en
de NO contact verbind je met je geschakelde 13,8 V boordspanning.
Op deze manier loopt je spanning gewoon via massa terug en kan je niet
handmatig spanning op je achteruit rijdverlichting schakelen. 

 

Dus in de NC stand bepaald de achteruit rijdverlichting of je camera aanspringt/spanning krijgt en met de NO stand bepaal jijzelf handmatig of de camera direct spanning krijgt.

aangepast door Peterbraaf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad met een schakelaar kunnen maar met een diode zou ik bijkomend voordeel hebben dat ik zonder trailer in voorkomende gevallen toch de achteruitrij camera zou kunnen activeren tijdens vooruit rijden.
Met een wisselschakelaar krijg ik wel wat veel schakelaartjes, er is immers ook al een schakelaar voor de achteruitrijsensoren die bij trailergebruik uit moeten.

Bovendien, met een diode zou de achteruit altijd de monitor (en een camera) activeren ongeacht wat achter de auto hangt. Er zit een camera in de trailer maar wil gelijk een camera achterop monteren waarbij de achteruitrijlamp van de trailer van camera laat wisselen en de interne camera niet altijd actief zal zijn. De monitor regels namelijk ook de navigatie, radio en airco. (sensoren uit schakelt straks tevens camera auto uit, en omdat het weer aanzetten achterin de auto moet gebeuren en nogal eens vergeten wordt na afkoppelen overweeg ik te schakelen via de contactdoos, deze bevat een switch om de mistlamp uit de houden bij aangekoppelde trailer).

 

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me niet zo erg spannend, beetje afhankelijk wat voor een stroom er wel doorheen mag.

Dan een googletje met "diode x ampère", en er rolt wel wat uit.

 

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren, inderdaad niets spannends, maar de laatste keer dat ik een diode ergens in plaatste is 25 jaar geleden en ja, ............

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Klopt en als je het laatste getal ophoogt kan ie nog meer stroom aan.

Volgens mij is dat de maximale sper spanning en niet de stroom...  Zo uit mijn hoofd kan een 1n400X 1A aan...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...