Ga naar inhoud


Transparante satelliet schotel 80CM ombouwen 4lnb's


smetje limb.BE

Aanbevolen berichten

@smetje,

ik neem aan dat je uitgericht hebt op 19.2E  waardoor je daar een SNR van 90% ontvangt. En 23.5E ontvang je dan met een SNR van 87%.

Nu lees ik overal dat het niet kan lukken deze 2 satellieten samen deftig te ontvangen op een 80cm schotel met 60mm LNB's omdat deze koppen niet dicht genoeg bij elkaar kunnen gezet worden, maar bij jou lukt dat om een of andere reden dus wel ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Eduard07

 

Over het rendement van zo’n Mesh schotel hoef je je geen zorgen te maken. Zolang de gaten kleiner zijn dan 10% van de golflengte, is er niets aan de had. De golflente voor de Ku-band is ongeveer 25mm. Als de gaatjes dus niet groter zijn dan 2,5mm, heb je geen rendementsverlies. Anders zouden ze in Engeland ook niet zo veel gebruiken maken van Mesh Dishes want alle Freesat schotels zijn van geperforeerde staalplaat, zie de bijlage van de Triax Freesat Mesh Dish.

Ik heb ooit zo'n 60 cm mesh dish gehad in de analoge begintijd, en me toen als beginner/leek aan laten praten dat ze niet zo geschikt waren voor digitaal.

Ik heb dat vaak betwijfeld, en jij bevestigt nu ook dat het onzin is.

In Engeland hebben inderdaad mensen met een Sky abonnement een ovale 40 cm mesh dish boven de voordeur hangen. Je ziet ze ook in de tv series hangen

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@smetje,

ik neem aan dat je uitgericht hebt op 19.2E  waardoor je daar een SNR van 90% ontvangt. En 23.5E ontvang je dan met een SNR van 87%.

Nu lees ik overal dat het niet kan lukken deze 2 satellieten samen deftig te ontvangen op een 80cm schotel met 60mm LNB's omdat deze koppen niet dicht genoeg bij elkaar kunnen gezet worden, maar bij jou lukt dat om een of andere reden dus wel ?

 

Groetjes,

Roman

deze koppen zijn inderdaad 60MM en ik heb hem op astra1 uitgericht staat iets verder uit het middelpunt naar 23° zie foto

de koppen staan zo goed als bijna tegen elkaar en het werkt toch wel hier , zoals de foto's het al aangeven die ik nog speciaal gisteren avond heb gemaakt

post-41606-0-41210400-1385388017_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN


Of normale lnb’s voor de ontvangst van de Astra 1, 2 en 3 passen op een schotel, is van een paar factoren afhankelijk.
 

Ten eerste hoe je de maat van de schotel meet.

Veel mensen meten de hoogte maar dat is niet juist. Je moet altijd de breedte meten. Vaak wordt dus gezegd, ik heb een 80cm schotel want ik heb een Triax 78. Helaas is deze schotel slechts 70cm breed.


Ten tweede bepaald de f/D-verhouding van de schotel hoe ver de lnb’s van elkaar af komen te staan. Standaard wordt een f/D-verhouding aangehouden van 0,6 naar er zijn ook best wel wat schotels die een f/D-verhouding hebben van 0,66. Dat resulteert ook meteen weer in een 10% grotere lnb-afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

Of normale lnb’s voor de ontvangst van de Astra 1, 2 en 3 passen op een schotel, is van een paar factoren afhankelijk.

 

Ten eerste hoe je de maat van de schotel meet.

Veel mensen meten de hoogte maar dat is niet juist. Je moet altijd de breedte meten. Vaak wordt dus gezegd, ik heb een 80cm schotel want ik heb een Triax 78. Helaas is deze schotel slechts 70cm breed.

Ten tweede bepaald de f/D-verhouding van de schotel hoe ver de lnb’s van elkaar af komen te staan. Standaard wordt een f/D-verhouding aangehouden van 0,6 naar er zijn ook best wel wat schotels die een f/D-verhouding hebben van 0,66. Dat resulteert ook meteen weer in een 10% grotere lnb-afstand.

Waarde Sprietje,

 

dank voor de toelichting.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...