Ga naar inhoud


Duo LNB TENERIFE , afstand tussen lnb's ?


aanj

Aanbevolen berichten

Ben nu op Tenerife , PlayaDelasAmericas heb vorig jaar een CD duoblok meegenomen ,deze werkte op 19 en 23 graden min of meer .

Had wat contact met oud sat4ll lid Calipso , deze zei dat het niet zou werken , maarja gekregen van CD (+M7) dus nooit fout . Maar hij deed wat , dit jaar maar gedeeltelijk ontvangst van 23 graden , vanalles geprobeerd maar kan het niet goed krijgen .  Nu zal de afstand tussen de lnb's niet goed zijn , heb thuis nog 13/19 blok liggen zou die volgende keer kunnen proberen , 2 satellieten met 2 lnb's op 2 tuners lijkt me ook nogal wat draad werk .

Dus even nadenken : zit dichter bij evenaar dus de afstand tussen de lnb's moet groter zijn ? Maar hoeveel dan ?

Heb geen idee hoe dat te bepalen , Zou toch wel makkelijk zijn het te weten , zou de kans op succes kunnen bepalen .

Iemand slimmer dan ik moet dat toch weten .

Overigens stormachtig weer hier , palmbomen staan bijna horizontaal afentoe , maar niet koud , 22 graden (geen satelliet positie dus ) :P

 

 

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste aanj

 

Hoe groot de afstand tussen de twee koppen moet zijn, is afhankelijk van de grootte van de schotel.

Hoe breed en hoe hoog is de schotel?

Zou je ook de afstand eens op kunnen meten vanaf de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten vanaf de onderzijde van de schotel?

 

Het monoblock Astra 19,2-Hotbord 13, kun je wel vergeten. Dat past helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanj schrijft:

 

“Dus even nadenken : zit dichter bij evenaar dus de afstand tussen de lnb's moet groter zijn ? Maar hoeveel dan ? Heb geen idee hoe dat te bepalen , Zou toch wel makkelijk zijn het te weten , zou de kans op succes kunnen bepalen . Iemand slimmer dan ik moet dat toch weten .

 

Die gedachte klopt hoofdzakelijk als je midden tussen de twee satellieten zit. Dat zou dus midden tussen de 19,2 en 23,5 oost zijn en dat is dan 21,35 oost, zeg maar ongeveer Skopje in Griekenland.

De Canarische Eilanden liggen op ongeveer 16,6 graden west. Je zit dan behoorlijk schuin onder deze twee satellieten en wel 21,35 + 16,3 is bijna 38 graden.

Ik zal het uitleggen met de twee doelpalen op het voetbalveld.

Sta je recht voor het doel op 25meter afstand, dan zie je de doelpalen een flink eind uit elkaar staan. Maar als je nu 25meter naast het doel gaat staat, dan zie je de doelpalen veel dichter bij elkaar staan.

In Nederland is de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 ongeveer 5,2 graden.

In Tenerife is dat maar 3,92 graden. De koppen moeten daar dus veel dichter bij elkaar staan maar omdat je daar voor de ontvangst van de Astra 23,5 wel een grotere schotel nodig hebt, compenseert zich dat weer enigszins. 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi , schotel is 1m bij 90 cm  , afstand houder tot schotel 65cm .

Kan het volgen , zal eens kijken wat de plaatselijke schotelboer heeft ,in Los Cristianos .

Als de schotel er morgen nog hangt dan , schijnt te gaan spoken , zullen wel zien .

Palm staat net niet in de weg , twijfel aan regenpijp en luik van de boven buurman.

Stuur straks wel foto , wil even niet met telefoon verbinden . vroeger aan sluiten ,extra partitie klaar

waaromkan dat niet zo blijven !!! NOTE 3

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen blackeyes maar het is op de Canarische eilanden helemaal niet zo gebruikelijk op een Triax te hebben. Meestal zijn het merkloze schotels van 90x100cm en dat is op de spiegel gemeten.

Als het inderdaad een Triax 88 is die 85cm breed is een 95cm hoog op de spiegel gemeten, dan moet de afstand tussen de twee lnb’s 41mm zijn. Een duo-lnb van CanalDigitaal of TvVlaanderen past dan prima waarbij de afstand tussen de twee koppen 38mm is. Die 3mm afwijking is te verwaarlozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoy , beetje laat , ben al weer terug , en dan is de rust gedaan . :mellow:

Na wat gekibbel met echtgenote ,( wie gaat dat betalen , krijg je het wel terug ??!!??) toch besloten de boel maar goed te maken .

Als het niet werkt komen ze toch bij mij en vanuit nederland is het niet zo makkelijk , is meer dan € 70 ergernis .

Bij plaatselijke schotelboer duo lnb ( €20) twee diseq switches ( a €10) en montage beugel ( €27 !!) gehaald , lag nog duo lnb .

Op beugel na , normale prijzen dus .

Schotel zelf was ooit professioneel geplaatst dus zal wel goed zijn . Heb ooit 1.5 m draaibaar zonder extra apperatuur uitgericht

dus moet dit ook lukken . Methode : geen beeld - beeld - geen beeld -> dus in het midden tussen geen beeld , wat verschillende

kanalen gepakt horizontaal , vertikaal en ik heb beeld op alle zenders . Met M7 werkt het goed met Dream 500 niet , die zal wel

niet met de switches overweg kunnen , maar die is toch maar reserve .

Valt mij wel op dat schotels hier ronder zijn als bij ons .

Bedankt

Hoe krijg ik ook weer foto's er in ? Effe zoeken , komen er aan .

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed heb ik niet gemeten , ja 19,2 en 23,5 .

Ik weet eigenlijk niet of de 23,5 beter in het centrum kon zitten , i.v.m signaalsterkte .

Maar dan kom ik misschien in de knoop met de stang .

Wel apart dat de lnb's anders gedraaid zijn , maar dat zie ik ook bij andere schotels in de buurt .

Was even bang dat met de zenderwissels ze ook op een andere beam zouden zitten .

Maar na een bezoek aan onze vriend Calypso , oud sat4all lid met restaurant op strand Fañabé, dit jaar 2 x onderwater ,

bleek dat hij alles nog gewoon kon ontvangen en dat het bij mij moest liggen .

Ik kon door wat te rommelen met de stang wel wat ontvangen maar niet alles , dat was geen "duurzame"oplossing .

Vorig jaar nog 1 dream 500 en een M7 gekregen van CanalDigitaal ( krijgen is leuk , gebruiken niet ) , nu 2x

M7 , die zijn toch wat meer idioot proef , helemaal als je het menu kon blokkeren met wachtwoord .

Dat ik dat nog eens zeg "beveiligen " maar ik leer van ervaringen met .....huurders !

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste aanj

 

De tweede foto is volgens mij niet realistisch omdat de lnb’s veel te ver uit elkaar staan maar ik zie op de vrijhangende lnb dan ook geen kabels aangesloten. Op de eerste foto waar wel de coaxkabels zijn aangesloten zie ik dat de koppen zo ongeveer tegen elkaar aan staan. Dat is een realistischer beeld.

 

Je schrijft:

“Met M7 werkt het goed met Dream 500 niet , die zal wel niet met de switches overweg kunnen.”

Daar ben ik nog niet zo zeker van dat het aan de switch ligt. Het kan ook door een zwak signaal komen want een Dream 500 is niet zo gevoelig.

 

Wat werkte er niet goed aan de Dream 500? Kon je daar helemaal niets mee ontvangen of alleen de Astra 23,5 niet?

En wat bedoel je nu precies met: “Ik kon door wat te rommelen met de stang wel wat ontvangen maar niet alles.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Dream werkten de switches gewoon niet "disec 2 " staat er op  .

Met Dream zonder switches ontvangst , met diseq niets , M7 er op  ,en ontvangst.

Met de duo er op en de stang iets omhoog duwen , onstvangst van 23 , maar niet alle kanalen .

Heb het maar laten zitten met 500 worden de ontvangst mogelijkheden toch erg beperkt , heb hem maar daar gelaten

als eventuele backup . Ik gebruik mijn 7000's ook nauwelijks meer .

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, twee losse lnb’s kunnen op die schotel niet dicht genoeg bij elkaar en dat geeft dus het slechte signaal. Ook heb ik de indruk dat de skew van de vrijhangende lnb veel te schuin staat maar dat kan ik op foto 1 niet goed zien.

En een beter merk diseqc-switch zoals bijv. Spaun zou het probleem niet geven bij de Dream 500.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...