Ga naar inhoud


4e Smartphone OS in 2014 - Ubuntu


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Na Apple, Google en MS komt er nu een smartphone welke zal draaien op een Ubuntu versie.

 

Het begint langzaam aan leuk te worden voor de consument. Ik hoop alleen dat de grote jongens de handen in een slaan wat betreft de verschillende app shops zodat alle apps voor iedereen beschikbaar worden.

 

Het is nu een beetje het betamax/vhs verhaal - met de app shops.

 

Ubuntu in 2014 op eerste smartphone
In 2014 moet de eerste smartphone met Ubuntu Touch verschijnen. Een onbekende smartphonefabrikant heeft een deal gesloten om zo'n apparaat te maken.
 

Dat vertelt oprichter Mark Shuttleworth van Canonical, leider van Ubuntu-ontwikkeling, in een interview met Cnet.

Eerder dit jaar werd bekend dat Ubuntu, normaal gesproken een Linux-besturingssysteem voor desktops en laptops, ook op smartphones zou verschijnen onder de naam Ubuntu Touch.

Canonical wilde zelf ook de hardware voor de smartphone produceren en startte daarom een crowdfunding-campagne op Indiegogo. 

Met een opgehaald bedrag van ruim 9 miljoen euro was dat de lucratiefste crowdfunding-campagne ooit, maar het doel van 24 miljoen euro werd bij lange na niet gehaald. Daarom werd de telefoon niet geproduceerd.

 

Fabrikanten

 

Er is nu dus in ieder geval één smartphonefabrikant die een telefoon met Ubuntu wil uitbrengen. Canonical praat nog met verschillende anderen over het uitbrengen van een Ubuntu-smartphone.

Ubuntu Touch is in feite een volledige versie van Linux, waardoor apps die voor Linux beschikbaar zijn met kleine aanpassingen ook op telefoons zouden kunnen draaien. Ook web-apps in HTML5 worden ondersteund

 

 

Bron: http://www.nu.nl/gadgets/3651121/ubuntu-in-2014-eerste-smartphone.html

Auteur: Jeroen Kraan

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

dat die appshops gelinkt gaan worden kun je gerust vergeten. Ik hoop inderdaad dat er een linux versie gaat draaien op een smartphone, want ik ben die apps die overal toestemming voor nodig denken te hebben meer dan beu.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

hopelijk gaan we niet de toer op zoals bij tv,dat app bouwers exclusiviteit contracten gaat maken met bepaalde os'en,en enkel beschikbaar is op één bepaalde os telefoon,want dan zou ik er echt van balen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop inderdaad dat er een linux versie gaat draaien op een smartphone, want ik ben die apps die overal toestemming voor nodig denken te hebben meer dan beu.

Android is toch ook gebaseerd op linux?

1x DM800HD - OpenPLi 2.1 - CCcam 2.3.0  (in de kast als reserve)

1x Vu+ Solo2 -  OpenPli 4.0 - Oscam - 110cm Triax - Stab rotor
2x Amino A140 (Glasvezel ontvanger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat klopt. Alleen zit google daar weer tussen, en blijken de meeste android apps zo'n beetje overal bij te moeten kunnen alvorens ze uberhaupt willen installeren. Hopelijk zijn de apps die straks voor linux zijn niet zo hebberig qua authorisaties. Ik vind het niet zo erg dat er reclame getoond wordt in ruil voor het gebruik van een app, maar zo maar lukraak overal toestemming voor geven gaat me veel te ver.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...