Ga naar inhoud


Welke LNB opstelling op Triax (70cm, Astra1en 3) Zweden?


waterpas
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik wil bij een vriend een opstelling installeren om met een parabool de beide Astra's te kunnen ontvangen. Ik denk aan een Duo LNB maar ben niet zeker of het breedte verschil roet in het eten gooit wat betreft de afstand tussen beide sat's Op dishpointer is het verschil ruim 5 graden, hier geldt ruim 4 graden, kan ik dat verschil verwaarlozen?

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Sprietje,

Dank voor je reactie, en om maar meteen met de deur in huis te vallen, de parabool is over de smalle kant (dwars) 70 cm en over de hoge kant (hoogte) 80 cm. Het is dat ik het zelf heb opgemeten maar of dat gangbaar is?

De locatie is Venenäs en dit zijn de coördinaten; 56,7913 graden noorderbreedte en 16,4569 graden oosterlengte 

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Hoi waterpas

 

Die schotel is vergelijkbaar met een Triax 78. Die is ook 70cm breed en 78cm hoog op de spiegel gemeten.

Deontvangsthoek tussen de twee satelleten is daar wat kleiner dan in Nederland, 5,12 graden tegenover hier 5,20 graden.

 

De afstand tussen de twee koppen moet daar 43mm zijn. Je hebt de keus tussen een duo-lnb voor een 60cm-schotel waarvan de koppen 38mm van elkaar staan of een duo-lnb voor een 80-85cm-schotel waarvan de koppen 53mm uit elkaar staan.

Je ziet het zelf al, die voor een 60cm-schotel past het beste. Die wijkt maar 5mm af, die andere 10mm.

Koop een fatsoenlijke duo-lnb, bijv. een CanalDigitaal duo-lnb of een Inverto, zie:

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&PHPSESSID=560e16b51e9e181fd1b8e1e715fb97c4&cat=36

Beide zijn precies hetzelfde dus kijk maar welke je het goedkoopste kunt kopen.

De duo-lnb moet precies horizontaal staan, dus geen 11 graden scheef zoals CanalDigitaal voor Nederland aangeeft.

Om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden moet de elevatie van de schotel op 25graden ingesteld worden.

Het verdient een lichte voorkeur om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel daar dus ook op uit te richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, de schotel is er al en de Duo ook maar die moet ik vervangen, want geschikt voor een 80 model. Ik ga er achteraan en laat je t.z.t. weten wat het resultaat is, misschien kun je dan ook eens een tip van de radiaal-berekening  lichten die jij gebruikt. Ik deed het met de tangens-regel maar heb de indruk dat jouw methode nauwkeuriger is.

Nog eens bedankt!! 

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...