Ga naar inhoud


buderus olie gestookte cv ketel


marco24

Aanbevolen berichten

hier in huis staat nog een werkende olie gestookte cv ketel van dit merk uit 1972

 

die is nog steeds in het verwarmingssysteem  aangesloten

 

sinds 2003 hangt er ook een nefit ecomline ketel die de verwarming en warm water verzorgd (d.m.v. een losse nefit boiler ., door de ketel verwarmd)

 

rode diesel (huisbrandolie) is er niet meer, dus (te) dure verwarming

 

is er geen andere brandstof geschikt (minder lichte olie/stookolie) waarop deze oude ketel nog prima wil branden.

voor zo ver ik geinformeerd  heb zitten er veel eisen aan nieuwe installaties

echter voor bestaande installaties gelden er andere eisen.

 

de brander zal toch niet zo kieskeurig zijn 

 

wie heeft raad en tips

 

met vr gr

marco

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoe zo , geen rode diesel meer ? , hier in belgië wordt mijn tank 2 x per jaar bijgevuld met "rode diesel" wel is het zo dat er een deel biodiesel aan toegevoegd is , dit kan bij sommigen een probleempje geven met de filters en sproeier maar kan opgelost worden door alles ééns goed te laten reinigen / onderhouden ( ps biodiesel heeft is een beetje donker van kleur )

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hart gaat een beetje sneller kloppen . . .

de tijd dat CO2 nog 11% was en het roetcijfer 0!

 

Heel Nederland staat nog vol met met name grote

HBOI olieketels welke vaak als reserve dienen

dus over de verkrijgbaarheid hoef je je volgens

mij geen zorgen te maken.

 

Deze back-up ketels zijn er nog steeds indien het

aardgasnet uitvalt.

 

 

En hier een citaat waar alles duidelijk zal worden;

Vanaf 1 januari 2013 verdwijnt rode dieselolie in

Nederland definitief voor gebruik “op het land”.

 

In onder andere bouwmachines en agrarische voertuigen,

aggregaten en voor verwarming, mag per 1 januari 2013

uitsluitend nog “blanke” diesel gebruikt worden.

 

Rode dieselolie blijft alleen nog bestaan als

brandstof voor andere schepen dan pleziervaartuigen.

 

 

Kortom, blanke diesel gebruiken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is niet of er nog rode diesel verkrijgbaar is maar of er een goedkoper alternatief is.

Ik meen me toch te herinneren dat het voordeel van rode diesel in het ontbreken van accijnzen lag.

En dat voordeel is al weer een tijd geleden teniet gedaan door de accijnzen gelijk te stellen met de "normale" diesel olie.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is niet of er nog rode diesel verkrijgbaar is maar of er een goedkoper alternatief is.

Ik meen me toch te herinneren dat het voordeel van rode diesel in het ontbreken van accijnzen lag.

En dat voordeel is al weer een tijd geleden teniet gedaan door de accijnzen gelijk te stellen met de "normale" diesel olie.

Ja, er is een goedkoper alternatief, een gasbrander voor de ketel monteren.

 

Ik denk namelijk niet dat je als partikulier zwaardere oliesoorten kunt kopen.

 

En indien wel, dan zal je deze moeten voorverwarmen en een (oude, niet ik)

monteur, moeten vinden die zijn nek durft uit te steken en de brander

geschikt maakt voor de aangepaste brandstof.

 

Is dit een antwoord?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ con

 

ja dat is een antwoord

 

maar ik heb denk ik niets aan deze mogelijkheid, heeft veel voet in aarde om te realiseren zo ik begrijp

 

ik had gehoopt dat een wat zwaardere olie te krijgen zou wezen waarmee deze oude ketel niet zo'n moeite heeft

't namelijk al een oude ketel , en zo verfijnd zal zo'n brander ook niet wezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ con

 

ja dat is een antwoord

 

maar ik heb denk ik niets aan deze mogelijkheid, heeft veel voet in aarde om te realiseren zo ik begrijp

 

ik had gehoopt dat een wat zwaardere olie te krijgen zou wezen waarmee deze oude ketel niet zo'n moeite heeft

't namelijk al een oude ketel , en zo verfijnd zal zo'n brander ook niet wezen

Een nieuwe gasbrander ervoor is niet zo spannend. Een brander voor zwaardere oliesoorten is een

beetje tricky voor een Buderus uit 1972. Ik denk dat het een overdrukketel is en dan zijn de rookgas-

kanalen, in tegenstelling tot de oudere ketels heel nauw (lees klein) om maar een beter rendement

te verkrijgen. Als bij een aangepaste oliebrander maar een scheet dwars zit dan is de kans op

volstrekt dichtroeten naderbij en dat moet je niet willen. Maar, nogmaals, een goede oliestookmonteur

(en liefhebber) (wel even een kaarsje aansteken om um te vinden) kan dit klaren.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die oude ketel de deur uit doen en een pellet ketel installeren, die heb je zo terug verdient, pellets zijn in verhouding de helft goedkoper dan gas, wat de calorische waarde betreft, kan niks tippen tegen een diesel brander, maar daar is de prijs van de brandstof ook na, maar pellets zitten nog altijd hoger dan gas.

Pellets zijn CO2 neutraal, dus zit geen heffing of belasting op, je kunt er een silo naast zetten die ze met de vrachtwagen komen vullen, dan hoef je ook niet met zakken te liggen leuren.

Heb zelf een pelletkachel in de kamer, maar verwarm er heel mijn onder verdieping mee, dat was vroeger wel anders met mijn gashaarden, alleen in de woonkamer was het een beetje  warm te krijgen, de rest van het huis was ijskoud.

EN aangezien de pellet ketels/kachels met een rendement van 90% zitten, dus de meeste warmte in de lucht of water systeem afvoeren, ipv de grootste warmte door de schoorsteen naar buiten blazen, heb je de kosten die je dan moet maken zo terug verdient

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die oude ketel de deur uit doen en een pellet ketel installeren, die heb je zo terug verdient, pellets zijn in verhouding de helft goedkoper dan gas, wat de calorische waarde betreft, kan niks tippen tegen een diesel brander, maar daar is de prijs van de brandstof ook na, maar pellets zitten nog altijd hoger dan gas.

Pellets zijn CO2 neutraal, dus zit geen heffing of belasting op, je kunt er een silo naast zetten die ze met de vrachtwagen komen vullen, dan hoef je ook niet met zakken te liggen leuren.

Heb zelf een pelletkachel in de kamer, maar verwarm er heel mijn onder verdieping mee, dat was vroeger wel anders met mijn gashaarden, alleen in de woonkamer was het een beetje  warm te krijgen, de rest van het huis was ijskoud.

EN aangezien de pellet ketels/kachels met een rendement van 90% zitten, dus de meeste warmte in de lucht of water systeem afvoeren, ipv de grootste warmte door de schoorsteen naar buiten blazen, heb je de kosten die je dan moet maken zo terug verdient

Twijfelachtig . . .

 

Als eerste is pellet nu eenmaal duurder dan aardgas. Voorts is een pelletketel peperduur in verhouding tot een gasketel

als je tenminste hetzelfde gemak wil hebben wat betreft automatische energietoevoer. En als laatste is het rendement

lager, wel afhankelijk van de prijs van de ketel uiteraard.

 

Vervolgens valt "CO2" neutraal nog te bezien.

 

De boom die jij opstookt heeft inderdaad CO2 opgenomen maar dan wel al zo'n 10, 20, 30 jaar?

Daarom zal de uitstoot van pellet niet zo snel de aantal kilogrammen overschrijden.

Mocht je bomen hiervoor willen terugplaatsen dan hebben deze bomen niet zomaar de opname

van jouw productie. Discutabel dus.

 

Maar het zijn wel leuke hebbedingetjes als je het kunt betalen, eerst wel even op zoek naar een

servicemonteur die verstand heeft van pelletketels en vooral de automatische brandstoftoevoer.

 

Overigens ook iets meer je ketel schoonmaken (asvorming).

 

post-36489-0-57321100-1388411298_thumb.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude frituur olie ?

Wel ff schoonmaken (patatekes eruit enzo) en verwarmen . . . (zware fuel, te lezen als meer stroperig)

 

Deelcitaat:

Frituurolie : Gebruik als biobrandstof

Procesbeschrijving

Frituurolie is samengesteld uit plantaardige oliën (koolzaadolie, zonnebloemolie, sojaolie, palmolie, ...) of uit dierlijke vetten. Vanwege op gezondheidsoverwegingen (vermindering van het gebruik van verzadigde vetten) is het gebruik van dierlijke oliënvetten de laatste jaren sterk gedaald.

Rechtstreekse verbranding

Op basis van de hoge calorische waarde (35 – 40 MJ/kg) is de vloeibare fractie min of meer vergelijkbaar met zware fuel. Mits een beperkte voorbehandeling (sedimentatie en filtratie, verwarming opslagtanks en leidingen), kan frituurolie dan ook gevoed worden aan een klassieke stookinstallatie. Op dezelfde manier kan frituurolie gebruikt worden in motoren, die op zware fuel kunnen draaien.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twijfelachtig . . .

 

Als eerste is pellet nu eenmaal duurder dan aardgas. Voorts is een pelletketel peperduur in verhouding tot een gasketel

als je tenminste hetzelfde gemak wil hebben wat betreft automatische energietoevoer. En als laatste is het rendement

lager, wel afhankelijk van de prijs van de ketel uiteraard.

 

Vervolgens valt "CO2" neutraal nog te bezien.

 

De boom die jij opstookt heeft inderdaad CO2 opgenomen maar dan wel al zo'n 10, 20, 30 jaar?

Daarom zal de uitstoot van pellet niet zo snel de aantal kilogrammen overschrijden.

Mocht je bomen hiervoor willen terugplaatsen dan hebben deze bomen niet zomaar de opname

van jouw productie. Discutabel dus.

 

Maar het zijn wel leuke hebbedingetjes als je het kunt betalen, eerst wel even op zoek naar een

servicemonteur die verstand heeft van pelletketels en vooral de automatische brandstoftoevoer.

 

Overigens ook iets meer je ketel schoonmaken (asvorming).

 

attachicon.gifgaspellet.jpg

Pellets zijn echt wel goedkoper, heb van te voren 1 gas haard hier gehad, oud huis.. en was per jaar iets aan 1300 euro aan gas kwijt, en er werd alleen gestookt als ik thuis was, en dat was echt niet veel, nu betaal 7 ton pellets voor 190 euro de ton is 1330 euro, en daar stook ik 2,5 jaar van 24 uur per dag in de koude maanden, mijn verbruik aan gas is nu 100m³ per jaar, het duurste is de meter huur, heb je met pellets ook niet.

En tegenwoordig de nieuwere generatie pelletketels zijn zelf reinigend, 1 keer per week de aslade leeg schudden onder bedrijf, en ja een beetje onderhoud zul je wel hebben, maar dat heb ik er wel voor over ipv lekker veel aan gas betalen en niks te hoeven doen.

 

Iedereen weet dat er met verbranding CO2 vrij komt, maar het word beschouwd als CO2 neutraal, en zit er dus geen energie belasting op(nog niet), mits er te veel op pellets gestookt gaat worden door iedereen, zullen ze in den haag er als eerste bij om er weer een heffing over te gooien.

 

HIer een link van pelletketels http://www.vandebosch-andre.be/contents/nl/d265_pelletketel-edilkamin.html is wel in belgie, ik heb ook wat prijzen opgezocht in nederland, maar hier zijn ze 5 a 600 euro duurder, en die pellettank(automatiche voorraad) valt in princiepe ook wel mee

 

Heb zelf een pelletkachel(warme lucht) van het merk edilkamin type space, kost in nederland op plaatsen 4100 euro, in belgie, precies dezelfde kachel, 5 tot 600 euro goedkoper of als je goed zoekt nog meer.

 

Ik hoef in ieder geval geen gas meer, maar dat is ieder voor zich

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pellets zijn echt wel goedkoper, heb van te voren 1 gas haard hier gehad, oud huis.. en was per jaar iets aan 1300 euro aan gas kwijt, en er werd alleen gestookt als ik thuis was, en dat was echt niet veel, nu betaal 7 ton pellets voor 190 euro de ton is 1330 euro, en daar stook ik 2,5 jaar van 24 uur per dag in de koude maanden, mijn verbruik aan gas is nu 100m³ per jaar, het duurste is de meter huur, heb je met pellets ook niet.

En tegenwoordig de nieuwere generatie pelletketels zijn zelf reinigend, 1 keer per week de aslade leeg schudden onder bedrijf, en ja een beetje onderhoud zul je wel hebben, maar dat heb ik er wel voor over ipv lekker veel aan gas betalen en niks te hoeven doen.

 

Iedereen weet dat er met verbranding CO2 vrij komt, maar het word beschouwd als CO2 neutraal, en zit er dus geen energie belasting op(nog niet), mits er te veel op pellets gestookt gaat worden door iedereen, zullen ze in den haag er als eerste bij om er weer een heffing over te gooien.

 

HIer een link van pelletketels http://www.vandebosch-andre.be/contents/nl/d265_pelletketel-edilkamin.html is wel in belgie, ik heb ook wat prijzen opgezocht in nederland, maar hier zijn ze 5 a 600 euro duurder, en die pellettank(automatiche voorraad) valt in princiepe ook wel mee

 

Heb zelf een pelletkachel(warme lucht) van het merk edilkamin type space, kost in nederland op plaatsen 4100 euro, in belgie, precies dezelfde kachel, 5 tot 600 euro goedkoper of als je goed zoekt nog meer.

 

Ik hoef in ieder geval geen gas meer, maar dat is ieder voor zich

Een Dru gashaard van 9 kW kost zo'n € 2.000, da's dan nog een dure.

 

Ik denk dat je je een beetje rijk rekent, maar mijn zegen heb je.

(kooldioxide schrijf je als CO2, makkelijker dan CO2 toch? Maar het is wel weer voor zuurstof O2, lastig hè?)

 

Ik wens je een warm, goedkoop maar vooral een gezond 2014.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Dru gashaard van 9 kW kost zo'n € 2.000, da's dan nog een dure.

 

Ik denk dat je je een beetje rijk rekent, maar mijn zegen heb je.

(kooldioxide schrijf je als CO2, makkelijker dan CO2 toch? Maar het is wel weer voor zuurstof O2, lastig hè?)

 

Ik wens je een warm, goedkoop maar vooral een gezond 2014.

Ik ben nooit goed geweest in scheikunde :grin:

 

Maar ik weet wat ik toen kwijt was aan gas, en nu aan pellets, en hoeveel warmte ik er voor terug krijg dus daar bereken in mijn winst uit

 

Maar goed, daar ook een goed uiteinde en alles wat wenselijk is voor in het nieuwe jaar.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...