Ga naar inhoud


Verschillende skew waarden voor dezelfde satelliet


ROMAN

Aanbevolen berichten

Omdat ik meende dat de ontvangstwaarden van de verschillende satellieten (19E2, 23E5, 28E2, 13E) beter konden voor mijn Triax88 schotel (de waarden zaten maar iets boven de waarden op de Triax78 schotel) heb ik de Triax88 schotel opnieuw uitgericht. De VU+Duo met OpenPli fungeert als meetapparaat, met wifi verbonden met de laptop aan de schotel. De maximum SNR waarde die kan aangeven worden is 93% (ik weet niet of de oorzaak van die beperking bij OpenPli dan wel bij de VU+Duo ligt).

Om maximaal signaal op 19E2 te hebben zet ik die LNB (Inverto Black Ultra) met de normale LNBhouder in de schotelarm zodat die echt centraal in de schotel kijkt. (Voor de andere LNB's monteer ik de Triax multifeed rail, niet op zijn specifieke houder maar op de centrale 19E2 LNB - dit doet hier echter niet terzake).

Tijdens het uitrichten op 19E2 stel ik het volgende vast, na het maximum uitrichten van azimuth en elevatie op één dat
instellen van skew voor maximale SNR op één (= 12722H) is 84%
dan is de SNR voor BVN (= 12815H) 87% en voor ZDF HD (= 11362H) 90%

maar

instellen van skew (die anders is dan hierboven) voor maximale SNR op BVN  is 90%
en dan is de SNR voor één 75% en voor ZDF HD 92%
(ZDF HD heeft ook deze skew voor zijn maximum SNR)

Mijn vraag: waarom is de skew voor één anders dan wel voor BVN of ZDF HD (in bijlage foto's van de 2 maximum skews op 1 afbeelding gebracht)

Ter vervollediging; ik heb de skew voor 19E2 laten staan voor maximum SNR op één.
(Voor de andere satellieten heb ik niet nagekeken of er hier ook verschillende skews zijn in functie van de afgestemde frequentie.)
De uiteindelijke SNR waarden voor de 4 satellieten zijn dan
19E2    één             84%
23E5    één HD       85%
28E2    BBC1 HD    93%
13E      RAI1           85%
 

 

Groetjes,

Roman

post-52341-0-09493300-1388843146_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ROMAN

 

Als ik zo de twee foto’s bekijk, dan zie ik dat je de skew van de schotel zelf hebt veranderd. Op de linker foto zie ik de schotel naar links gedraaid staan terwijl op de rechter foto de schotel iets naar rechts gedraaid staat.

Ik weet niet waarom je dat doet en hoe je dat  gedaan hebt maar in Nederland is het niet echt nodig de skew van de schotel in te stellen. Dat doe je gewoon met de schuinstand van de rail.

 

Ook het uitrichten van de schotel moet je niet met de originele lnb-houder doen want als je de Astra 19,2-lnb op de rail plaatst, staat die ook niet precies in het midden van de lnb-arm.

Bovendien zou het ook nog eens kunnen dat je niet de originele Triax-rail hebt maar een SAB-rail en dan ga je helemaal de mist in.

Ik heb in de bijlage het verschil aangegeven tussen een Triax-rail en een SAB-rail. Een Triax-rail heeft 2 groeven boven elkaar, SAB-rail heeft maar 1 groef in de hoogte maar heeft er wel twee van bovenaf gezien. Welke hebt je?

post-60869-0-59307200-1388844491_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

 

Als ik zo de twee foto’s bekijk, dan zie ik dat je de skew van de schotel zelf hebt veranderd. Op de linker foto zie ik de schotel naar links gedraaid staan terwijl op de rechter foto de schotel iets naar rechts gedraaid staat.

Ik weet niet waarom je dat doet en hoe je dat  gedaan hebt maar in Nederland is het niet echt nodig de skew van de schotel in te stellen. Dat doe je gewoon met de schuinstand van de rail.

 

Ook het uitrichten van de schotel moet je niet met de originele lnb-houder doen want als je de Astra 19,2-lnb op de rail plaatst, staat die ook niet precies in het midden van de lnb-arm.

Bovendien zou het ook nog eens kunnen dat je niet de originele Triax-rail hebt maar een SAB-rail en dan ga je helemaal de mist in.

Ik heb in de bijlage het verschil aangegeven tussen een Triax-rail en een SAB-rail. Een Triax-rail heeft 2 groeven boven elkaar, SAB-rail heeft maar 1 groef in de hoogte maar heeft er wel twee van bovenaf gezien. Welke hebt je?

Waarde Sprietje,

het lijkt misschien dat de 2 foto's een verschillende skewschotel vertonen maar ik verzeker u dat dit absoluut het geval niet is. Het verschil in schuinte komt omdat ik bij de 2de foto mijn fototoestel  niet horizontaal heb gehouden (zie ook naar de raamstijlen links achter die bij de 2de foto niet vertikaal staan)

Ik heb er goed op gelet dat de opstaande arm waar de schotel is op bevestigd in alle richtingen loodrecht staat. Voor enkele dagen was dat nog niet het geval omdat dit werd tegen gewerkt door de ongelijkheid van de stenen in de muur (de elevatieaanduiding was toen nog 34° en voor de locatie Westmalle is dat teveel). Nu zitten er keilbouten in de muur en een egale plaat met daarachter moeren die toelaten om die plaat - en dus ook de schotelbevestiging - perfect loodrecht te krijgen. (De elevatieaanduiding staat nu op 30.5°) Foto van de bevestiging in bijlage.

Na het uitrichten op 19E2, met maximum skew op één, is die LNB vastgezet in de standaard houder, dus centraal in de schotel en is de originele triax rail op die LNB bevestigd (er is een klein beetje vijlwerk aan de houder aan te pas gekomen. Op de foto met de LNB's langs achteren zie je op de 19E2 2 bevestigingen; die het meest naar achteren toe is van de originele LNB houder, die naar voren is een houder van de multifeed en daarin steekt de rail.

 

Het is wel degelijk zo, ik moet de 19E2 LNB een andere skew geven voor één dan voor BVN om een maximum SNR te bekomen voor de betreffende zender. Hoe komt dat ?

 

Groetjes,

post-52341-0-33038100-1388847983_thumb.jpg

post-52341-0-69832400-1388848050_thumb.jpg

post-52341-0-56910700-1388848099_thumb.jpg

aangepast door ROMAN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou beste ROMAN, dat zijn nog eens duidelijke foto’s.

Ja ik heb inderdaad even niet op die raamstijlen gelet. De foto’s zijn inderdaad gewoon scheef genomen zoals je schrijft.

 

De satelliet zendt de polarisatie natuurlijk niet verschillend uit op de diverse transponders. De zender BVN zit op een transponder die horizontaal gepolariseerd is en één ook. Dat is merkwaardig. Zat de ene zender nu op een horizontaal gepolariseerde transponder en de andere op een verticale, dan had het nog zo kunnen zijn dat de antennes in de lnb niet precies onder een hoek van 90 staan, hoewel ik dit van een Inverto-lnb niet zou verwachten. Maar ja, beide zenders zijn horizontaal gepolariseerd en dan kan ik er ook geen verklaring voor geven.

 

Maar hoeveel skew-verschil zit er dan in wat jij gemeten hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

 

Je schreef het al wel alleen begreep ik niet goed wat je bedoelde maar nu ik de tweede foto nog eens goed bekijk, zie ik inderdaad dat je de originele lnb-houder bent blijven gebruiken terwijl je toch de multirail hebt gemonteerd. Dat heb ik nog nooit gezien.

 

De kunststof lnb-klem van Triax is al niet zo stevig en jij hebt daar via de nek van de lnb toch nog de hele rail aan bevestigd? Zit dat wel stevig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de fijnafstelling ben ik op eenzelfde concusie gekomen bij mijn Triax 78 met triple LNB, of Een TP 12722 of Bvn TP 12515 staan scherp maar beide tegelijk op max krijgen gaat niet, de TP 12722 van TVV is blijkbaar een slechte keuze van ze geweest voor ons ontvangstgebied, de signaalsterkte is goed te krijgen maar de kwaliteit ervan is matig, en de C/N en Mer is niet bepaald goed te noemen.

 

OP de Satlink WS 6932 meter is het maximale  90% signaal / 62% signaalsterkte / C-N 12.8 / Mer 11.6, dit onder gunstige omstandigheden

BVN kan ik tot 95% / 85% / 13.2 / 12.2 gaan, TVV moet hier iets aan doen

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoeveel skew-verschil zit er dan in wat jij gemeten hebt?

 

Ik heb geen hoekmeter dus ik kan de skewwaarde niet  meten tijdens het afregelen (Ik heb wel een waterpas maar dat vind ik nogal omslachtig - ik dacht dat ik beter op de SNR meting kon vertrouwen).

Wanneer ik de foto's open in Photoshop en een lijn trek op de raamstijl die ik naar de LNB verplaats en dan laat draaien tot die op die LNB ligt dan kom ik voor de eerste foto op ongeveer -7°, voor de tweede foto ongeveer vertikaal. Volgens dishpointer.com zou de skew op mijn locatie -3.9° bedragen, dus zowat tussen mijn twee waarden in ???

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De kunststof lnb-klem van Triax is al niet zo stevig en jij hebt daar via de nek van de lnb toch nog de hele rail aan bevestigd? Zit dat wel stevig?

Waarde Sprietje,

een nadeel van de originele multifeed houder is, vind ik, dat de centrale schroef niet voldoende is om de rail stabiel te houden, je hebt zeker het blokkeringsschroefje nodig en dat moet je eerst aandraaien voor je de LNB op de rail zet.  En als je er enkele malen mee wiebelt durft het toch nog loskomen.

Het zwakste punt van mijn constructie zit inderdaad bij die ene houder die de hele rail moet houden (zie de pijl in de bijlage) en mogelijk kan afbreken als er teveel geweld op de rail zet.

Het gedeelte dat om de 19E2 LNB zit kan eerst licht met zijn schroef worden vastgezet om de schuinte optimaal te kunnen regelen m.b.v. de SNR op de 23E5 LNB. Daarna volledig vastzetten, dat geeft geen krimp. Daarna kunnen de overige 2 LNB's op de rails geschoven worden (28E2 tot tegen de 23E5, de 13E positioneer ik op maximum SNR).

En zoals al eerder gezegd, er komt een klein beetje vijlen aan te pas om de 2 houders op die ene LNB te krijgen (De hals van de Black Ultra had 1 mm langer moeten zijn, bij de Smart gaat het niet lukken, die zijn hals is heel wat korter.)

 

Groetjes,

Roman

post-52341-0-19014300-1388857241_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meet 5,5 graden verschil tussen de skew op de twee foto’s, 1,5 graad op de ene foto en 7 graden op de andere foto.

De Satlexcalculator geeft voor Westmalle een skew van 4,35 graden aan voor de Astra 19,2, dat ligt dan inderdaad nagenoeg in het midden.

Niet voor niets dat ik met de berekeningen altijd gewoon aangeeft wat Satlex aangeeft. Dan zit je er voor de optimale instelling hooguit een paar graden naast en dat zal bitter weinig signaalverschil opleveren.

Ik weet dat de calculators dishpointer en satlex een verschil hebben maar weet niet waarom. Ik denk dat satlex nauwkeuriger is. Die geeft de waardes ook tot 2 cijfers achter de komma, dishpointer maar tot 1 cijfer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

 

Ik geef ook regelmatig aan dat je bij de Triax-rail en extra borggat moet maken met een parkertje er in om er voor te zorgen dat als er een dikke duif op het eind van de rail gaat zitten, de rail niet vergaat, zie de bijlage.

En de schuinte die satlex aangeeft en ik ook altijd in mijn berekeningen zet zijn zo nauwkeurig, dat je met handmatig uitproberen zeker niet tot een beter resultaat komt.

post-60869-0-99794300-1388861031_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag achtereenvolgens een Duo LNB van CD/TVV, een andere Inverto Black Ultra twin en een Strong STR L916 single in de centrale klem van een proefopstelling met een Triax78 gemonteerd en telkens de skew gedraaid voor maximale SNR en dit voor de kanalen één, BVN en ZDF  HD.

 

Voor de 3 LNB's vind ik per LNB maar één optimale skew onafhankelijk op welk kanaal ik afstem ... Dit is dus in tegenspraak met mijn eerste bericht (en ik kan u verzekeren dat ik toen - net zoals nu - verschillende kruisproeven heb gedaan !)

 

Volledigheidshalve geef ik hieronder de metingen van vandaag. Je mag de resultaten van de verschillende LNB's onderling niet met elkaar vergelijken want de metingen werden gedaan bij winderig weer met snel wisselende bewolking.

 

Duo LNB

één        82%

BVN       85%

ZDF HD 83 %

 

Inverto Black Ultra

één        81%

BVN       84%

ZDF HD 84 %

 

Strong STR L916

één        79%

BVN       82%

ZDF HD 80 %

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...