Ga naar inhoud


Optimaliseren van DVB-T antennes om maximaal aantal zenders te kunnen ontvangen.


ericp

Aanbevolen berichten

Even mijn DVB-t thuissituatie uitleggen.


Ik kijk TV enerzijds op een klassieke TV en anderzijds op mijn Mac met een Eye TV Netstream (super handig toestel). Als antenne gebruik ik nu voor de TV een Philips SDV8622 Active buiten-antenne en voor mijn Eye-TV een al ouder Konig active buitenantenne. Beide antennes staan buiten langs mijn zijgevel gemonteerd op +/- 7 meter. Het probleem is dat ik er met mijn ladder er net aankan mits wel wat risico's te nemen. Helaas gebeurd het soms wel eens dat ik de ladder moet nemen en dat ik weer naar boven moet klimmen omdat ik weer geen ontvangst heb. Meestal gaat door de weersomstandigheden een kabel los of is er een antenne stuk. Ik wil geen risico's nemen en ik zou mijn antenne onder de nok willen plaatsen (niet geisoleerd).


Vermits ik dan toch aan het reorganiseren ben wil ik ten eerste mijn ontvangst uitbreiden en ten tweede één antenne constructie gebruiken die ik dan verdeel naar de twee ontvangers.


 


1. Ontvangst uitbreiden.


In het verleden heb ik wel de naast de Vlaamse zender wel eens de Nederlandse zenders (FTA) en de Waals zenders kunnen ontvangen. Nu ontvang ik alleen de Vlaamse zenders en van de Waalse zenders (op mijn TV) enkel wat blokskes .


Belangrijk is uiteraard mijn ligging t.o.v. de diverse zenders. Ik woon tussen Stekene en Moerbeke, Op 36 km van Goes (NL), op 23 km van Gent, op 41 km van Schoten, op 48 km van Sint Pieters Leeuw, en op 68km van Waver. Mijn huis ligt praktisch op de as tussen Goes en Sint Pieters Leeuw en is gelegen in een agrarisch gebied.


 


Vraag 1 : is een active antenne te combineren met een passive antenne? Dan kan ik bvb mijn Philips antenne behouden voor de Vlaamse zenders en investeert ik in één of twee passieve antennes voor de Nederlandse en Waalse zenders.


Vraag 2: zijn er (passieve) antennes die zowel langs voor en achterkant kunnen ontvangen? Als ik de antenne richt op Sint Pieters Leeuw ben ik met de achterkant gericht op Goes.


Ik moet zeggen dat ik ooit eens een Yagi antenne gekocht heb (Metronic 22 elementen, zie afbeelding), maar die heb ik toch nooit goed aan de praat gekregen. Alhoewel dat ik moet toegeven dat ik nooit zo hoog geprobeerd heb.


Met een beetje geluk ontvangt die Yagi antenne wel op die hoogte en kan ik testen van welke zendmasten hij goed ontvangt.  Voor mijn portemonnaie zou het ideaal zijn dat de actieve antenne gecombineerd kan worden met de Yagi en eventueel nog een derde.


Vraag 3 : Welke antenne gebruik ik best om een afstand van 60 km te overbruggen?


Vraag 4 :  Stel dat ik 2 of 3 antennes nodig heb dan moeten die signalen op de één of andere manier samenkomen en eventueel versterkt worden. Wat heb ik daarvoor nodig?


 


2. Signalen verdelen


Nadat de signalen van de verschillende antennes zijn samengekomen en eventueel versterkt, moet het signaal weer verdeeld worden over 2 coaxkabels.  Dit kan allemaal op de zolder gebeuren. Vandaar vertrekken de 2 coaxkabels naar de respectievelijke ontvangers. De afstand van die kabels bedragen +/-10m en +/-15m


Vraag 5 : Wat heb je nodig om dit signaal te splitsen? 


 

Hopelijk zijn uitleg en vragen duidelijk genoeg zodat er iemand bereidt is mij hierin te helpen.

Alvast bedankt,

Eric  

post-70723-0-89421700-1390777832_thumb.png

post-70723-0-46947500-1390777949_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ericp,om de zenders van Goes 10KW,120 meter antenne hoogte te kunnen ontvangen kun het beste de Yagi  gebruiken ,om deze optmaal te kunnen benutten is beste plek meestal buiten.,en  monteer hem vertikaal,dus niet omhoog,maar een kwart slag naar links of rechts,en richt deze dan op Goes,de zenders uit genk en schoten 20KW,op 200  en 165 meter .ant. hoogte komen waarschijnlijk wel via de achter kant binnen ,zo dat je aan 1 ant.genoeg hebt,

Een ruis arme mast versterker kan evt altijd nog, mocht het signaal onder de ca 35% zitten.

Binnen gebruik je evt de doorlus op je receiver,of een verdeel verst.of splitter van goede kwalitijt,gebruik goede coax kabel,bijv de voor sat.geschikt is.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die yagi op de foto is horizontaal op die afbeelding. Alle NL zenders zijn verticaal, dus moet hij op zijn kant. Meestal is de antenne hier al op voor bereid. Een antenne hoort altijd zo hoog mogelijk en op zolder is een slechte optie. Je gaat dan eerst de ontvangst verzwakken door het dak en later dat zwakke signaal weer versterken maar daar wordt het niet beter van. versterken doe je alleen om kabelverliezen op te heffen. Iedere splitter met F-connectoren kan je gebruiken om het signaal te splitten, mits geschikt voor die frequentie. Als je een actieve antenne hebt, moet je even nadenken hoe je die gaat voeden. zonder voeding is de versterker een verzwakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard heb ik de Yagi getest in verktikale positie.

De coax is van goede kawaliteit (dezelfde die Telenet gebruikt).

Als ik de Yagi naar Goes zou richten dan staat Schoten er in een hoek van 90° tegenover. Daarentegen op de lijn Goes - Sint Pieters Leeuw ligt mijn huis er practisch pal op.

De actieve antenne(s) die ik gebruik worden uiteraard allemaal gevoed, weliswaar bij de ontvanger. Is het beter de voeding zo dicht mogelijk bij de antenne te brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niets uit waar de voeding zich bevind.

De ant.daartegen wel ,deze moet vrij zicht hebben,dus boven het dak uit.

Of de zenders uit Wavre 230m 80Kw Horizontaal,op dezelfde ant.ook goed door komen als deze Vertkaal op Goes is gericht is een kwestie van uitproberen,als je mazzel hebt wel ,daar deze met 80Kw uitzend,dus een flink vermogen,gezien jouw lokatie zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Bij de uitrichting van de ant.komt het niet op een paar cm aan ,het is maar DVBT ,en geen sat signal.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dan ga ik het nog eens proberen met de Yagi antenne aan de buitenkant. Eerst eens testen en zien hoe het werkt. Daarna toch eens de test doen op zolder. Heb ik daar geen ontvangst en buiten wel dan wordt het buiten. Mijn vrouw gaat dat wel niet leuk vinden en ik eigenlijk ook niet omdat ik dan weer op die ladder moet kruipen, gevaar voor bliksem inslag. En wat als ik toch moet versterken en stroom nodig heb bij de antenne?

Ik heb wel maar een kwikkele bevestiging aan de zijkant van het huis. Dus daar moet ik iets beters op verzinnen. Een muurbevestiging met een lange stang (2meter) die ik dan naar beneden kan laten zakken als ik er aan moet werken.

Als die Yagi al kan zorgen voor de ontvangst van de Vlaamse en de Nederlandse dan ben ik al een stap verder. Op termijn kan ik dan uitkijken naar een 2° antenne voor de Waalse zenders.

Als ik dan een goed signaal heb wil ik dit signaal vertakken over de 2 kabels die van boven in de nok vertrekken. Vermits de versterking zo dicht mogelijk bij de antenne moet zijn, moet ik ook weer zorgen dat er stroom is daaarboven. Dat is weer een ander paar mouwen :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedingspanning voor een evt versterker gaat door de coax =dc spanning.

Een Raster ant,heeft een grotere openings hoek dan een yagi ant.voordeel is minder richting gevoelig,maar is makelijker te monteren,en de ontvangst van zenders uit div.richtingen is makkelijker realiseerbaar,deze ant.zijn erg goedkoop,en worden nog steeds gemaakt,en zijn inmidels van een ingebouwde versterker voorzien,de voedingspanning hiervoor word door de receiver geleverd ,bedraagt slechts 5volt

wat betreft bliksem inslag de kans daar op is zeer gering,bij een evt onweers bui kun je altijd nog de ant stekker er uit trekken

Die zn active.  binnen ant.zijn lang niet zo geschikt voor dit soort situaties van meerdere zenders uit div richtingen,en bovendien erg storing gevoelig.

TIP ,probeer eens de ant.op een een losse buis ca 6m te plaatsen ,en kijk op een monitor hoe de ontvanst is rond om je huis.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

post-36841-0-70913600-1390862004_thumb.jpgWaarom niet eens proberen op zolder? Yagi vertikaal op Goes en de vlaamse kanalen komen op deze manier ook wel binnen omdat ze krachtig genoeg zijn.En tevens ook vertikaal.Een tweede yagi horizontaal op wavre richten.De 2 antennes koppelen op een mastversterker,en op de voeding van de versterker kunnen 2 tv aangesloten worden.Let erop dat de 5v spanning uit de ontvangers uitgezet moet worden.

aangepast door chrizie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals eerder al gezegd ga ik eerst met die Yagi (Metronic 22 elementen) buiten proberen en hopen dat ik Goes en Sint-Pietersleeuw kan ontvangen. Lukt dat dan probeer ik het zelfde binnen en zie wat dit geeft. Dit alles zonder versterker. Als ik me niet vergis hoef ik geen versterker als ik met één antenne en een ontvanger werk.

Wil ik twee verschillende antenne combineren (de Yagi en een tweede antenne voor Wavre) dan heb ik een versterker nodig. Ik vermoed dat ik een andere versterker nodig heb indien die buiten hangt of binnen hangt.

Welke versterker heb ik nodig voor buiten, een "mastversterker"? 

Welke versterker kies voor binnen ? Op wat moet ik letten?

Ook bij de splitters of verdelers zie ik door het bos de bomen niet meer.

Op welke webwinkels moet ik zoeken?

 

 

 

post-70723-0-63942500-1390950008_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is dus niet zo goed,want je je hebt alleen`UHF signaal,de rest moet je niet mee versterken,met een goede ruis arme mast verst,van bijv triax win je veel meer als  met een breedband verst het princiepe is versterk alleen wat je nodig hebt,,nl de ruis VHF FM ed moet je niet mee versterken,ook niet bij een digtaal signaal  de  draaggolf van de zender is altijd analoog.

Ik zal even opzoeken welk type triax.

Groeten uit Nijmegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de yagi nu buiten of op zolder staat is er enkel een mastversterker nodig als het signaal te zwak is.Dus een mastversterker kan zowel binnen als buiten en dient zo dicht mogelijk bij de antenne aangesloten te worden.Als de mastversterker op 5v werkt kan die gevoed worden door de ontvanger.Anders is er een apparte voeding van 12  of 24 v nodig..Als er een apparte voeding gebruikt word moet de 5v spanning uit de ontvanger uitgezet worden.

bij interesse  (de set in bijlage op mijn vorige post is te koop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoelt u met "moet de 5v spanning uit de ontvanger uitgezet worden" ? Als ontvanger heb ik enerzijds mijn Samsung TV en daar denk ik niet dat die voor de voeding van een antenneversterker zorgt. En als andere ontvanger heb ik mijn Eye TV ontvanger die dacht ik ook geen voeding geeft aan de antenne want daar heb ik nu een extra voeding nodig om mijn active antenne van wat extra stroom te voorzien. Hier neem ik dan wel aan dat dat mag weggelaten worden.

Chrizie ik zie in die Tecatel versterker dat er twee ingangen voor antennes zijn en één uitgang en in de voeding zie ik dat het juist omgekeerd is , één antenne in en twee uit naar de TV.

Ik denk dat dit het ideaal is voor mij Twee antennes die toekomen en versterkt worden en die in de voeding gesplitst worden naar de twee Tv's/ontvanger. Dus ik vermoed dat ik dan geen splitter meer moet hebben? Laat me weten wat je hier voor vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvorens het  ea te kopen ,Probeer eerst 1 ant op Goes, dit is de zwakste zender,

,de zenders van Wavre zijn wel veder weg maar zullen  toch wel binnenknallen met 80Kw,op 230 meter hoogte ,daar heb je naar alle waaschijnlijkhijd geen aparte ant voor nodig.,en voor de die uit Genk en Schoten op rep.200m hoogte en 165meter hoogte,waarshijnlijk ook niet, is hemels breed  ca 30km,er in Antwerpen is het hoogste gebouw 123meter onzelieve vrouwekathedraal  ,dus daar hebje geen last van.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst maar eens zoals COLUMBO zegt de yagi vertikaal naar Goes te richten.Sluit de coax rechtstreeks aan op de samsung tv.Zonder versterker dus,en kijk wat er binnen komt van kanalen.Is het beeld op sommige zenders blokkerig,dan moet er een mastversterker tussen met apparte voeding.

De tecatel (30 euro) kan gebruikt worden zowel met 1 of 2 antennes op aangesloten.In beide gevallen zijn er op de voeding 2 uitgangen voor de tv's.

Maar eerst testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...