Ga naar inhoud

AGC vliegt alle kanten op

boaz
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag maar eens een passief antenne op het dak gezet voor de DVB-T ontvangst. Is back up voor sat ontvangs die bij zeer zware buien nog wel eens wegvalt.

Had eerst een actief binnen antenne met redelijk resultaat maar dat kreeg kuren.

Nu een perfect signaal, de T-tuner van mijn Vu Ultimo geeft een SNR van 99%, alleen de AGC vliegt van 0 tot wel 99% en terug in minder dan een seconde achter elkaar door terwijl Ber netjes 0 blijft (speelt deze wel mee op DVB-T?) en de lock continu is.

Bugje in de software? (Pli)

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Wie is er online   0 leden

• Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
  • Gerelateerde inhoud

• Door ericp
      Even mijn DVB-t thuissituatie uitleggen.

Ik kijk TV enerzijds op een klassieke TV en anderzijds op mijn Mac met een Eye TV Netstream (super handig toestel). Als antenne gebruik ik nu voor de TV een Philips SDV8622 Active buiten-antenne en voor mijn Eye-TV een al ouder Konig active buitenantenne. Beide antennes staan buiten langs mijn zijgevel gemonteerd op +/- 7 meter. Het probleem is dat ik er met mijn ladder er net aankan mits wel wat risico's te nemen. Helaas gebeurd het soms wel eens dat ik de ladder moet nemen en dat ik weer naar boven moet klimmen omdat ik weer geen ontvangst heb. Meestal gaat door de weersomstandigheden een kabel los of is er een antenne stuk. Ik wil geen risico's nemen en ik zou mijn antenne onder de nok willen plaatsen (niet geisoleerd).

Vermits ik dan toch aan het reorganiseren ben wil ik ten eerste mijn ontvangst uitbreiden en ten tweede één antenne constructie gebruiken die ik dan verdeel naar de twee ontvangers.

1. Ontvangst uitbreiden.

In het verleden heb ik wel de naast de Vlaamse zender wel eens de Nederlandse zenders (FTA) en de Waals zenders kunnen ontvangen. Nu ontvang ik alleen de Vlaamse zenders en van de Waalse zenders (op mijn TV) enkel wat blokskes .

Belangrijk is uiteraard mijn ligging t.o.v. de diverse zenders. Ik woon tussen Stekene en Moerbeke, Op 36 km van Goes (NL), op 23 km van Gent, op 41 km van Schoten, op 48 km van Sint Pieters Leeuw, en op 68km van Waver. Mijn huis ligt praktisch op de as tussen Goes en Sint Pieters Leeuw en is gelegen in een agrarisch gebied.

Vraag 1 : is een active antenne te combineren met een passive antenne? Dan kan ik bvb mijn Philips antenne behouden voor de Vlaamse zenders en investeert ik in één of twee passieve antennes voor de Nederlandse en Waalse zenders.

Vraag 2: zijn er (passieve) antennes die zowel langs voor en achterkant kunnen ontvangen? Als ik de antenne richt op Sint Pieters Leeuw ben ik met de achterkant gericht op Goes.

Ik moet zeggen dat ik ooit eens een Yagi antenne gekocht heb (Metronic 22 elementen, zie afbeelding), maar die heb ik toch nooit goed aan de praat gekregen. Alhoewel dat ik moet toegeven dat ik nooit zo hoog geprobeerd heb.

Met een beetje geluk ontvangt die Yagi antenne wel op die hoogte en kan ik testen van welke zendmasten hij goed ontvangt.  Voor mijn portemonnaie zou het ideaal zijn dat de actieve antenne gecombineerd kan worden met de Yagi en eventueel nog een derde.

Vraag 3 : Welke antenne gebruik ik best om een afstand van 60 km te overbruggen?

Vraag 4 :  Stel dat ik 2 of 3 antennes nodig heb dan moeten die signalen op de één of andere manier samenkomen en eventueel versterkt worden. Wat heb ik daarvoor nodig?

2. Signalen verdelen

Nadat de signalen van de verschillende antennes zijn samengekomen en eventueel versterkt, moet het signaal weer verdeeld worden over 2 coaxkabels.  Dit kan allemaal op de zolder gebeuren. Vandaar vertrekken de 2 coaxkabels naar de respectievelijke ontvangers. De afstand van die kabels bedragen +/-10m en +/-15m

Vraag 5 : Wat heb je nodig om dit signaal te splitsen? 

Hopelijk zijn uitleg en vragen duidelijk genoeg zodat er iemand bereidt is mij hierin te helpen.
      Alvast bedankt,
      Eric  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.