Ga naar inhoud


Azus laptop hoe kom ik in de bios


Gast Henri Aalten
Ga naar oplossing Opgelost door winwiz,

Aanbevolen berichten

Gast Henri Aalten

Ik heb hier een Asus Laptop model N73S

Omdat er een nieuwe HD is ingezet, moet ik Windows 7 opnieuw installeren.

Maar als ik de DVD met Windows 7 in de laptop doe, start de laptop niet vanaf DVD op.

 

Dus hoe kom in in de bios ??

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Je hoeft het niet in de bios in te stellen.  Druk op esc tijdens opstarten en je krijgt een menu te zien waarin je kunt kiezen waarvanaf je wilt opstarten. Bij een installatie hoef je maar 1 keer vanaf DVD/USB op te starten daarna gewoon weer vanaf de harddisk.

 

Je krijgt zoiets.....

 

img_2137.jpg?w=450&h=337

 

Beetje zonde om voor die ene keer je bios aan te passen terwijl het helemaal niet nodig is. Wil je dat persé toch kies je Enter setup

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Misschien niet helemaal netjes om deze topic te kapen maar ik heb hetzelfde probleem.

 

Ook ik heb een Asus laptop met Windows 8.1 en kom niet in de BIOS, niet met Esc, DEL of welke ander toets ook.

Inderdaad wil ik de opstartvolgorde eenmalig wijzigen maar met Esc lukt dat niet, hij start onmiddellijk door.

Zijn er nog andere opties?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even geen zin om het helemaal uit te typen vandaar copy paste

 

  1. Press the Windows key + C, or swipe in from the right edge of the screen to open your Charms.
  2. Click Settings.
  3. Click Change PC Settings.
  4. In PC Settings, select General.
  5. Under Advanced startup, click Restart now. The system will restart and show the Windows 8 boot menu.
  6. In the boot menu, select Troubleshoot.
  7. In the Troubleshoot menu, select Advanced options.
  8. In the Advanced options menu, select UEFI Firmware Settings.
  9. Click Restart to restart the system and enter UEFI (BIOS).

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfecte uiteenzetting, functioneert prima.

Had deze optie ook al eerder gezien maar nooit bij stil gestaan dat dit zo nuttig kan zijn.

 

Ik moet zeggen dat het soms functioneert als ik ik tijdens het booten op Esc druk, dan verschijnt het Boot keuzevenster maar meestal niet.

 

Hierbij even een deel van mijn hieraan gerelateerde BIOS instellingen met de vraag of dit correct is.

 

Tab Boot - Fast Boot en Launch CSU, beiden disabled

 

Tab Security - Secure Boot en Secure Boot Control, beiden disabled

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e tab ok... je hebt geen ouder OS waar dit voor nodig is.

 

2e tab  als het uit staat kun je wat veiligheid inboeten, maar is op zich niet zo'n probleem

 

De uefi biossen zijn zo snel dat het snel indrukken van een F toets tijdens opstarten bijna nooit werkt zoals je gemerkt hebt. De optie in pc instellingen is er dus niet voor niets :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp er niets meer van.

Ik heb met de Asus tool Backtracker een bootable USB stick aangemaakt waarmee ik de originele partities en fabrieksinstellingen kan terugzetten.

Tot mijn verbazing functioneert deze wel, dus als ik tijdens het booten op ESC druk resulteert dan krijg ik het keuzescherm en kan ik vanaf de USB stick booten.

 

Alle andere aangemaakte USB sticks zoals o.a. een Acronis True Image 2014 Recovery USB stick functioneert niet, daar kan ik tijdens het booten tig keer op ESC drukken maar zonder resultaat.

Voordat mijn moederbord is vervangen functioneerden al die andere bootable USB sticks wel.

Ik zal eens een goede procedure opzoeken hoe ik een Windows 8.1 bootable USB stick moet aanmaken en daarop een ISO branden, dit laatste doe ik met het programma ISO to USB.

Kijken of dat helpt en daarna maak ik wel een nieuwe topic aan in het Windows forum.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een usb opstartbaar maken met dit tooltje ook voor windows 8.1  Windows7-USB-DVD-tool.

 

Is dit wel voor Windows 8.1 geschikt?

Windows 8.1 doet nogal moeilijk met dit soort dingen.

 

Heeft dat niet met uefi secure boot te maken? De stick moet wel uefi boot compliant gemaakt zijn.

 

Vast wel maar hoe pak je dit het beste aan?

Ik heb best al wat uitgeprobeerd maar het lukt mij maar niet om tijdens het booten d.m.v. ESC het keuze Menu op te roepen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt prima windows 8-8.1 hiermee installeren tijdens het opstarten vanaf de usb stick kun je kiezen tussen normaal of opstarten met uefi. ik heb een award bios tijdens het opstarten moet ik op f11 drukken om in het keuzemenu te komen.

Triax 88 met 4 x Inverto Black Ultra lnb's. Vu+Solo 4K OPEN ATV 6.0 Samsung 48JU7000 Harmony Elite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...