Ga naar inhoud


Wavefrontier T90 schotel installeren en de juiste spullen aanschaffen


DM7020HD

Aanbevolen berichten


Dat verhaal klopt helemaal. Met de Satlex Toroidal Calculator of andere calculators, is de positie van de lnb's precies uit te rekenen. Zo bereken ik dat ook voor gewone offset schotels. Maar alles staat of valt met de nauwkeurigheid waarmee je de schotel op de meest centrale satelliet uitricht. Doe je dat niet nauwkeurig genoeg, dan staat de rest ook niet optimaal.
De calculator berekent de zaak nauwkeurig genoeg om alle satellieten waarvoor je een lnb hebt geplaatst goed ontvangt. Een fijnafstelling van enkele millimeters om de ontvangst te optimaliseren is altijd aan te bevelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

 

Bedankt voor je als altijd snelle reactie.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat iemand op100 km van de eigenlijke lokatie alles kan installeren en monteren en dat ik die schotel dan ophaal en 'alleen maar' hoef uit te richten op 1 lnb.

De techniek staat voor niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal wel het opstelpunt moeten doorgeven zodat de juiste instelling berekend kan worden.

Dat kan zelfs op 1.000 km afstand.

De T-90 heeft op alle in te stellen punten een duidelijke en uitgebreide verdeling staan, wanneer je mast waterpas staat is een T-90 inderdaad vooraf op afstand helemaal in te stellen en is het daarna redelijk eenvoeuig de schotel op te stellen.

 

En wanneer de mast niet waterpas staat kan je zelfs dat nog eenvoudig compenseren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Tapaz, alles is uit te rekenen en wat ceesv al zegt, je moet wel binnen een straal van ongeveer 20km weten waar de schotel komt te staan.
Ik heb denk ik al voor bijna duizend mensen uitgerekend hoe ze hun schotel voor multifeedontvangst af moeten stellen. Niet alleen op dit forum maar ook op vele andere fora. Hierbij maakt het niet uit of de schotel dan in IJsland, Noorwegen, Polen, Rusland, Portugal, Italië, Marokko of waar dan ook staat. Het maakt me zelfs niet uit welk merk schotel het is of welke afmetingen hij heeft, de afstelling van de schotel en de instellingen van de lnb's zijn allemaal uit te rekenen.
De Wavefrontier en de Visiosat beschikken over een eigen calculator maar Multifeedschotels als de Maximum E85 en de Triax Uniqc hebben helemaal geen calculator en toch is dat allemaal uit te rekenen.

Maar zoals ik al eerder schreef is het perfect uitrichten van de schotel op de satelliet waarvan de lnb het dichtst in het midden staan een zeer belangrijk uitgangspunt. Als dat niet nauwkeurig gebeurt, dan is de rest ook niks. Het is eigenlijk hetzelfde als een draaibare schotel afstellen. Daarvan is het ook zeer belangrijk dat de paal rondom perfect waterpas staat en rotor juist staat ingesteld, de schotel perfect in de goede positie op de rotoras wordt gemonteerd enz.
Mijn ervaring is dat maar weinig mensen een schotel 100% perfect op een satelliet kunnen uitrichten. Zelfs veel schotel installateurs bakken er weinig van bij hun klanten, misschien omdat het binnen 5 minuten klaar moet zijn volgens de beredenering: tijd is geld.

Je moet je er niet voor schamen om 20min. bezig te zijn om echt 100% signaalkwaliteit te behalen en geen procent meer laat liggen. Iemand met weinig afstel ervaring mag er gerust 30-40min. over doen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koos als meest westelijke satelliet 5 graden West (Frankrijk) en als meest oostelijke Hellassat (voor met name Balkanika). In totaal 9 LNB's waarvan 4 met vier uitgangen (SAB Slim Platinum SPO Universal Quad MultiConnect LNB) zodat ik er twee van via een 4:1 switch naar in principe afgedankte ontvangers laat gaan die ik dan als radio tuners in hifi systemen laat werken (28,2 E, 23,5 E, 19,2 E en 4,8 E). Deze SAB's zijn zo smal dat ik er probleemloos 19,2 - 16 - 13 Oost mee naast elkaar kan plaatsen. 2xAtemio 16:1 switch voor TV in huis- en werkkamer met feilloos resultaat. Met een range van dus 39E - 5W = 44 graden zit je qua midden aardig dicht bij 19,2 Oost en die als op zij beurt als sterkste sat het gemakkelijkst te vinden als de die LNB zo'n beetje in het midden hebt staan. dan de twee uiteinden qua elevatie goed uitrichten (in mijn geval dus Hellassat 39E en Eutelsat 5W en dan staat de feedstang perfect voor de hele range.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zoals ik al eerder schreef is het perfect uitrichten van de schotel op de satelliet waarvan de lnb het dichtst in het midden staan een zeer belangrijk uitgangspunt. Als dat niet nauwkeurig gebeurt, dan is de rest ook niks. Het is eigenlijk hetzelfde als een draaibare schotel afstellen. Daarvan is het ook zeer belangrijk dat de paal rondom perfect waterpas staat en rotor juist staat ingesteld, de schotel perfect in de goede positie op de rotoras wordt gemonteerd enz.

 

 

Sprietje, mag ik hier even op inhaken?

 

Als mijn imaginary central sat  op 23.7 staat, dan stel ik de schotel zo uit dat ie richting 23.7 wijst? Is dat een goed uitgangspunt of kan ik de kop voor Astra 3B gewoon in het midden zetten en daarmee werken? Tenslotte is die op 23.5 en ik maak me sterk dat ik die 0.2 graden kan richten.

 

De skew is door de tool op 18.92 berekend, maar dat lijkt me enorm veel, is dat normaal?

 

Astra 1, 2, 3 vanuit 44°.75 / -0°.40

aangepast door FalconerThe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De skew van de schotel of de skew van de LNB?

Afhankelijk van je uiterste linker en rechter LNB zal de skew van de schotel of van de rails die scheefstand kunnen hebben.

In dat geval is de skew van de mddelste lnb t.o.v. de ralis bij een t-90 0 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FalconerThe

 

Als de lnb voor de Astra 23,5 op 0,2graad uit het midden staat, dan hoort die dus 4,4mm uit het midden te staan. Dan moet je voor het afstellen van de schotel de lnb zeker niet zomaar even in het midden zetten want dan staan alle overige lnb's ook niet goed.
Je moet gewoon de schotel zo optimaal mogelijk op de Astra 23,5 uitrichten als die lnb 0,2graad uit het midden staat, dus 4,4mm. De schotel staat dan bijna in de richting van de Astra 23,5.
Maar als je de lnb van de Astra 23,5 graag precies in het midden wilt hebben, dan kan dat ook. Je maakt dan even een nieuwe berekening met de calculator en alle andere lnb's worden dan aangepast alsmede de schotelskew.
Ik wil je dat wel even laten zien hoe dat gaat.
Ik zie dat je slechts de Astra 1,2 en 3 wilt ontvangen en je coördinaten heb je al gegeven. Ik zal de twee voorbeelden voor je maken.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de berekening als je gewoon de drie satellieten ingeeft:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.06%2C4.31&la=44.75&lo=-0.40&country_code=nl

Hier moet de Astra 28,2 op L-4,8 staan en de Astra 19,2 op R4,5
De skew van de schotel moet op 108,84 graden staan, d.w.z. dat de schotel 18,84 graden schuin gezet moet worden.

Maar je kunt ook de Astra 23,5 in het midden zetten.
Dan krijg je deze berekening.
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=18.8&user_satlo_west_dir=E&location=&la=44.75&lo=-0.40&country_code=nl

Hier moet de Astra 28,2 op L-5,0 staan en de Astra 19,2 op R4,3
De skew van de schotel op 108,65 ofwel 18,65 graden schuin naar het oosten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja en wat betreft de schuinstand van de T90. Omdat jij al westelijk van de nul-meridiaan zit, moet de schotel redelijk scheef staan. Een tijd geleden was er iemand op Teneriffa die de Astra 1, 2 en 3 wilde ontvangen. Die moet daar 44 graden schuin gezet worden.
Tja, een T90 is esthetisch al geen schoonheid van een schotel, als die 44 graden schuin staat is het een gedrocht, zie de bijlage.
 

post-60869-0-93510300-1417801839.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja  een T90 is esthetisch al geen schoonheid van een schotel, als die 44 graden schuin staat is het een gedrocht, zie de bijlage.

 

Jij hebt geen smaak! :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor Jan is de T-90 ook in het wit verkrijgbaar!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...