Ga naar inhoud


advies fiets navigatie


strongetje
Ga naar oplossing Opgelost door goofykwek,

Aanbevolen berichten

hallo,

 

we willen voor onze ouders een fiets navigatie kopen.

ze gaan regelmatig fietsen, en fietsen dan zo,n route met nummers.

 

ik hoor ze regelmatig klagen dat er her en der wat nummers weg zijn, of dat de bordjes met verf beklad zijn zodat de nummers niet meer leesbaar zijn.

 

we willen daarom een fiets navigatie kopen, waarmee ze de genummerde of eigen samen gestelde fiets routes kunnen fietsen.

heb al wat gegoogeld, maar zie door de bomen het bos niet meer.

 

wie heeft er ervaring met fiets navigatie ?.

er moeten dus wel routes in gezet kunnen worden.

 

bvd voor de info

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Mark,

 

Ik heb aardig wat ervaring met Garmin navigatie.

Heb zelf de GPSMAP 60 CsX voor fietsen en wandelen en gebruik deze al jaren naar tevredenheid.

 

Ik raad een Garmin aan omdat dit merk de (wereld) leider op navigatiegebied is.

Tevens bestaan er vele fora over en er is veel kaartmateriaal te verkrijgen.

 

Voor jouw ouders zou een Garmin Etrex 20 heel geschikt zijn, Je kunt er routes en tracks inladen en er kan een micro Sd kaartje in waarop je (vele) kaarten kunt zetten.

Bij een route krijg je aanwijzingen d.m.v. piepjes en bij een track moet je zelf het lijntje van de track op het beeldscherm volgen.

 

Op internet kun je heel veel kant klare tracks downloaden (voor fietsen en wandelen) en deze in de gps zetten. Deze track kun je dan fietsen. Kijk eens op de site van gpstracks.

Op de site van o.a. fietsersbond kun je zelf fietstochten uitstippelen en op de GPS zetten.

Echter er zijn zeer vele sites waar je dat kan doen.

 

Op de site van wegpunt (even in het engels vertalen) i.v.m. reclame, is veel hierover te vinden en is de

leverancier van Garmin producten.

 

Het mooie van het merk Garmin is dat er een gratis fietskaart van de Benelux op internet te downloaden is, nl. de OpenFietsMap (OFM), deze kaart wordt door vrijwilligers uptodate gehouden en is routeerbaar.

Garmin verkoopt ook fietskaarten, maar zijn erg prijzig. Wegpunt verkoopt gps en kaart vaak als bundel en is dan erg aantrekkelijk in prijs.

 

Let op, een GPS bedienen en begrijpen is niet zo eenvoudig, daar gaat wel enige tijd overheen voordat je e.e.a. onder de knie hebt.

 

Op het forum van wegpunt is veel te vinden, zelfs video cursussen over de bediening van GPS apparatuur.

 

Nu heb ik genoeg getypt.

 

Groet

 

Goofykwek

aangepast door goofykwek
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo goofykwek,

 

hartelijk dank voor de uitgebreide info.

 

heb even gekeken naar de Garmin Etrex 20, de reviews zien er in ieder geval goed uit.

zag dat er ook een Garmin Etrex 30 is, verschil is zo te zien allen een hoogte meter en een kompas.

voor een gewoon fiets tochtje zal dit niet nodig zijn denk ik.

 

als ik het zo lees is het wel een beetje ingewikkeld om kaarten zelf te maken.

je hebt verschillende programma's nodig om de kaart uiteindelijk in de gps te krijgen.

mijn vader word 70, hoop dus dat het niet te moeilijk is.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mark,

 

De Etrex 20 komt inderdaad goed uit de testen en gebruikerservaringen.

Een kaart maken hoeft niet, deze zet je éénmalig op het micro Sd kaartje.

Op de o.a de fietsersbond- en wegpuntsite kun je zelf tracks maken van fietsknooppunten. 

Tja er is heel veel te vertellen over routes en tracks maken en de bediening van de Etrex 20.

Advies is: lezen, lezen en uitproberen, gaat wel met vallen en opstaan. Zo heb ik het in elk geval jaren geleden ondervonden.

Mocht je nog vragen hebben of advies willen hebben dan verneem ik het wel.

 

Groet,

 

Goofykwek

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo goofykwek,

 

had al begrepen dat er geen stuurhouder bij zit.

denk wel dat het de Etrex 20 gaat worden, zie maar weinig negatieve ervaringen.

er zijn natuurlijk wel betere te vinden, maar dan gaat de prijs ook drastisch omhoog.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me altijd af hoe gedetailleerd de verkrijgbare kaarten altijd zijn. 

Mijn ouders hadden ook zo'n ding (dacht een easy oid.) maar sloegen ze een keer een klein zandpaadje in dan was dat ding meteen de weg kwijt en leek het alsof ze dwars door weiden en bossen reden, kwamen ze dan weer een keer terug op verharde weg dan kende hij de weg wel weer.

Maar gingen ze van het ene smalle zandweggetje naar de andere dan kende hij geen enkele weg en wist hij ook niet dat als je nog 300m verder fietste je rechts af kon om zo weer op een grotere weg uit te komen.

Is dat met zo'n Etrex 20 dan wel anders?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gerrit, sommige GPS toestellen hebben naast de mode "auto" waarbij onverharde wegen niet getoond worden ook de mode "fiets" of "voetganger" waardoor bospaden wel zichtbaar worden.

 

Verder kan je naast de standaard autokaarten op bijvoorbeeld Garmin ook geografische kaarten laden waar zelfs hoogtelijnen op worden aangegeven.

 

Het is maar net welk merk en type je aanschaft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hadden dus de Teasi one en daar kon je ook allerlei kaarten in gaan lezen maar wat ik aangaf die was regelmatig de weg kwijt (ook hier gewoon op de Holterberg)

Ik heb nu zelf ook naar deze Eltrex 20 gekeken maar je ziet dan alleen dat je kaarten tracks ed. kunt downloaden, maar nergens (ik heb het tenminste niet kunnen vinden) staat omschreven hoe gedetailleerd die zijn.

Tenminste ik ben op de download site van hun geweest en dan kun je alleen maar tot op plaats niveau inzoomen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb op dit moment nog de Nuvi 3760 liggen.

Naast de normale city navigator Europe heb ik ook de Mapsource topo Nederland op deze GPS staan.

 

Ik kan je verzekeren dat elk karrenspoor zichtbaar wordt.

 

Googel maar eens op Mapsource Topo Nederland, er staan wat voorbeelden van wat je dan kan verwachten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik toch maar eens bij die jongens langs moet gaan (zitten hier op 3 km afstand)

Het probleem is nl. dat ze je een stukje kaart laten zien (wat ik natuurlijk niet ken) en het gebied wat ik wel ken kun je niet in beeld krijgen.

Ik wandel zelf nl. veel in de bergen/heuvels van Sauerland het gebeid rond Vöhl en rond de Edersee.

Bij het wandelen in dit soort omgevingen is het vaak dat er maar 1 pad is en je pak je een keer een verkeerde afslag dan kun je zo 10-15 Km om moeten lopen voordat je weer op de juiste weg bent.

Met die Teasi van mijn ouders werkte dat dus voor geen meter omdat dan alleen de brede paden er op stonden (net als mijn ouders op de Holterberg hadden)  maar dat pad waar je achter elkaar moet lopen en waar je door de mooiste natuur gaat dat kent hij niet en na al 20 km alleen maar bos te hebben gezien en om 10 tallen heuvels te hebben gelopen wordt je gevoel van richting wel heel erg op de proef gesteld. Pak je dan een keer een verkeerd pad en kom je eindelijk weer een keer op bekend terrein dan denk ik wel eens van oeiii als blijkt dat je al dik 20 Km hebt gehad, nog even 22Km extra (zo'n 3 a 4 uur) mag lopen (als je niet dezelfde weg terug wil) voordat je weer bij de auto bent.

Maar ook andersom dat je leuk op weg bent en plots denkt van "volgens mij ken ik dit hier al " en 5 min later weer bij de auto staat.

Dus hoop dat jullie een linkje weten of foto's kunnen plaatsen wat dan zo'n Eltrex 20 kan zodat die bospaadjes wel zichtbaar worden en dat ding tussen de 40m hoge bomen met dicht bladeren dak niet aangeeft "geen ontvangst"

Track's volgen ed. of geocaching dat hoeft voor mij allemaal niet, het gaat er mij om dat als ik daar ergens op een kruising sta maar kan zien of ik nu links, rechts of rechtdoor moet en een inschatting kan maken dat als ik nog 1 pad verder ga ik alleen nog maar weg verder weg kan of dezelfde weg weer terug moet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De huidige ontvangers zijn een stuk gevoeliger, lopend tussen de bomen met een handheld zou je eigenlijk gewoon ontvangst moeten houden.

 

Ik zie op de Topo map Duitsland wat je bedoelt met de verkeerde afslag nemen, het is daar een aardig doolhof aan de Edersee.

Kijk maar even in je postbakje.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo goofykwek,

 

de etrex 20 zojuist besteld bij wegpunt.

 

mvg,

Mark

ben dit topic met volle interresse aan het volgen, ben zelf een fervent fietser. ;)

 

@strongetje

 

kan je ons je ervaringen met de etrex 20 laten weten, zowel + als - punten. ;)

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@strongetje

 

kan je ons je ervaringen met de etrex 20 laten weten, zowel + als - punten. ;)

 

grtz Philip

hallo Philip,

 

navigatie is voor mijn vader, en deze is 13 April jarig en word dan 70 jaar.

hij zal dan wel even nodig hebben om de gps te begrijpen.

ik zal hem daar natuurlijk bij proberen te helpen.

 

als ik wat + en - punten weet zal ik ze hier vermelden.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...