Ga naar inhoud


19,2 + 13,0 op 1 schotel/LNB


dude-dbox

Aanbevolen berichten

Hey luitjes,

 

Ik ga zo bij mijn vader in Belgie zijn schotel proberen af te stellen en een LNB voor 2 sats met 6,2 verschil er op te zetten.

Satfinder alvast ingepakt voor de fijn afstelling (kijkt volgens mij nogal nauw als je de 13,0 mee wilt pakken).

 

Paar vraagjes voor de zekerheid daar ik een aardige leek ben:

Volgens mij moet ik 100% afstellen op de 19,2. Dan pakt hij als het goed is de 13,0 mee.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste in Openpli de tuner kan instellen. Moet ik in de tuner config A/B instellen ofzo? Disecq op 2/2 (vond ik in een review van de betreffende LNB).

 

Elke tip is welkom aangezien ik nog een redelijke beginner ben :D

 

p.s. Hij staat momenteel al op de Astra gericht maar hij kan elke zender goed ontvangen (Canal digital) door in  mijn ogen combi door afstelling en zenderlijst. Vanmiddag kan ik het pas zien. Toen ik hem vroeg naar de elevatie hoek etc leek het alsof hij vuur zag branden haha. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste dude-dbox

Als ik het goed begrijp, ga je een gewone lnb vervangen door een monoblock Astra 19,2 / Hotbird 13, ook wel 6 graden monoblock genoemd. Deze zijn alleen te koop voor schotels van 80-85cm breed. Heeft je vader in België een schotel van 80-85cm breed? Zoniet, dan gaat het niet passen.
En ja, als de schotel al op de Astra 19,2 staat uitgericht, dan hoef je inderdaad alleen maar de lnb's uit te wisselen. De kop voor de Hotbird staat dan goed.
Je moet het monoblock alleen wel wat schuin zetten. Hoeveel is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat.
Als je dat even opgeeft, reken ik het wel even voor je uit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de reactie maar ben alweer thuis haha.

 

Plannen zijn ter plekke veranderd aangezien hij eindelijk een Full HD tv heeft gekocht.

Met andere woorden: 23,5 moet er nu ook bij.

 

Is er een LNB die ze alledrie kan pakken zonder rotor?

Of toch maar een simpele rotor kopen?

 

Een rotor kost ook niets meer tegenwoordig. Lijkt me handiger dan losse LNB's en een disecq switch (tenzij er een LNB is die vanuit 1 positie ze alledrie kan pakken :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dude-dbox

Met één lnb de 13, 19,2 en 23,5 ontvangen op een vaste schotel, dat gaat niet. Je zult een rail moeten nemen met 3 lnb's. Daarvoor heb je het liefste een schotel nodig van 85cm breed, bijv. een Triax 88.
Draaibaar kan natuurlijk ook. Je moet je wel bedenken dat het enige tijd kost om de schotel van de ene naar de andere satelliet te draaien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Indien de ingebouwde satelliet ontvanger van de tv gebruikt wordt, de meeste tv's ondersteunen geen rotor. (diseqc 1.2)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een een tripple lnb nemen met 78 cm schotel

Je hebt dan 19 23 en 28 graden astra satelliet .

Geen hotbird maar weet niet of dat dan nog echt nodig is.

Draaibaar is om maar te zeggen gewoon uit, werkt ook niet mooi omdat het traag werkt redelijk veel storing en lawaai maakt.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Was het even uit het oog verloren door andere zaken.

 

We hebben een Triaxx 88cm.

We willen ontvangen 13.0 19,2 e, 23,5

19,2 en 23,5 voor reguliere zenders.

De 13.0 aangezien mijn vader en stiefmoeder van de kinky kanalen houden.

Voor de ontvangst gebruiken we een losse sat ontvanger met Openpli

 

Rotor heb ik bij meerdere thuis gehangen. Misschien ouderwets maar werkt prima.

Tripple LNB kan ook maar wordt denk wel duurder?

Een rotor kost nog geen 50 euro...

Zijn er tripple LNB's die deze 3 pakken? 

 

thanks for the help!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat betekend dat ik ook 3 kabels naar binnen moet laten lopen...

Eigenlijk is dat geen optie aangezien de kabel ingegraven in de grond is :(

 

Is er niet een tripple LNB met ingebouwde switch zodat ik geen extra kabel hoef te trekken?

 

edit:

Ik zie nu dat die switch ook buiten geplaatst kan worden. Kan iemand dit bevestigen?

En welke rail zou ik erbij kunnen gebruiken?

edit2: hoe moet je de schotel uitrichten in zo'n opstelling? Op hoeveel graden mik je hem?

aangepast door dude-dbox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel coaxkabels er aangelegd moeten worden is afhankelijk van hoeveel aansluitingen je wilt hebben. Wil je een triple-lnb en gebruik je alle vier de aansluitingen, dan zul je ook vier coaxkabels naar binnen moeten leggen.
Gebruik je single-lnb's, dan hoeft er maar één coaxkabel naar binnen voor die drie satellieten.

Een diseqc-switch plaats je meestal achter de schotel.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je even aan willen geven in welke plaats de schotel staat?
Je moet een Triaxrail nemen. Ze noemen dat een Triax multiblock. Let op dat je een Triax rail neemt en geen zogenaamde universele rail want die is anders dan de originele Triax, zie de bijlage.
 

post-60869-0-06471700-1398707793_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...