Ga naar inhoud


Multiboot volgorde Ubuntu - Windows wijzigen


Jürgen
Ga naar oplossing Opgelost door wiz,

Aanbevolen berichten

Naast Windows 8.1 heb ik Ubuntu 14.04 draaien.

Als de laptop boot krijg ik 10 seconden de keuze of ik Windows wil opstarten maar als ik te laat ben met het maken van de keuze dan start Ubuntu automatisch op.

Graag zou ik dat willen omdraaien, dus geen keuze dan Windows opstarten.

 

Ik heb het in de BIOS geprobeerd om de volgorde aan te passen maar dan kreeg ik geen keuze meer en startte de laptop door naar Windows en dat is ook weer niet de bedoeling.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Linux kun je alles handmatig uitvoeren, maar er zijn ook eenvoudige programma's om dit uit te voeren. Grub-customizer.

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat ik geen Windows meer gebruik. Dit is het grafische programma om boot volgorde aan te passen in Grub.

 

sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer

sudo apt-get update

sudo apt-get install grub-customizer

With Grub-Customizer, highlight the OS entry and click up / down arrow button to change its order. Or set the default OS in General Settings tab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bovenstaande opdracht uitgevoerd maar hoe kan ik dit programma nu vinden / uitvoeren?

Als ik op Grub zoek wordt er niets gevonden.

 

Nu zag ik tijdens de installatie in het terminalvenster ook een regel die op een fout zou kunnen wijzen, zie de vet gedrukte regel hieronder.

Ik zal vast wel weer iets verkeerd doen.

 

srna513006@srna513006-N550JV:~$ sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
 This PPA contains the latest release of Grub Customizer.
 
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer
Druk op [ENTER] om door te gaan of op ctrl-c om het toevoegen ervan te annuleren
 
gpg: sleutelring ‘/tmp/tmpqkpbwjxc/secring.gpg’ is aangemaakt
gpg: sleutelring ‘/tmp/tmpqkpbwjxc/pubring.gpg’ is aangemaakt
gpg: opvragen sleutel 3F055C03 van hkp sleutelserver keyserver.ubuntu.com
gpg: /tmp/tmpqkpbwjxc/trustdb.gpg: trustdb created
gpg: sleutel 3F055C03: publieke sleutel “Launchpad PPA for Daniel Richter” geimporteerd
gpg: no ultimately trusted keys found
gpg: Totaal aantal verwerkt: 1
gpg:               Geimporteerd: 1  (RSA: 1)
OK

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit al gezien. In beide gevallen is het een verandering in het systeem en is root toegang nodig. In terminal opstarten is ook een optie.

 

Verder staat er mogelijk ook nog iets geschreven over een beveiliging sleutel, dat de software van originele bron afkomstig is. Of dit nodig is, is mij niet duidelijk. Het is natuurlijk een hulpmiddel. Handmatig is Grub ook aan te passen.

 

Nogmaals ik kan het zelf niet proberen.

 

2. Starting Grub-Customizer 
Since this application modifies system files you will be asked to enter your password to gain access.

GUI: Applications > System Tools > Grub Customizer


Terminal: gksu grub-customizer

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

makkelijkste is om met een editor het bestandje /etc/default/grub aan te passen.

 

druk CTRL+ALT+t, er wordt een terminal geopend.

 

vul op de command line in sudo vi /etc/default/grub  (indien je password wordt gevraagd voor sudo, die invullen, en vi zal het grub bestand in /etc/default openen).

 

Blader naar de regel GRUB_DEFAULT=0, en zet de cursor op het cijfer 0. Druk op de r (replace), en vul het regelnummer in van het grub menu waar je windows bootloader item staat. Bij mij is het 4, dus na op r gedrukt te hebben vul je dit nummer in. De 0 zal worden veranderd in het ingevulde getal. Let op, de eerste regel is regel 0. Na de wijziging staat er dan GRUB_DEFAULT=4.

 

druk op esc, gevolgd door x, vi zal het gewijzigde bestand opslaan en afsluiten.

 

nu op de commandline het commando sudo update-grub ingeven om de wijzigingen te activeren, en daarna sudo reboot om te kijken of het is gelukt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...