Ga naar inhoud


Multiboot volgorde Ubuntu - Windows wijzigen


Jürgen
Ga naar oplossing Opgelost door wiz,

Aanbevolen berichten

Naast Windows 8.1 heb ik Ubuntu 14.04 draaien.

Als de laptop boot krijg ik 10 seconden de keuze of ik Windows wil opstarten maar als ik te laat ben met het maken van de keuze dan start Ubuntu automatisch op.

Graag zou ik dat willen omdraaien, dus geen keuze dan Windows opstarten.

 

Ik heb het in de BIOS geprobeerd om de volgorde aan te passen maar dan kreeg ik geen keuze meer en startte de laptop door naar Windows en dat is ook weer niet de bedoeling.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Linux kun je alles handmatig uitvoeren, maar er zijn ook eenvoudige programma's om dit uit te voeren. Grub-customizer.

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat ik geen Windows meer gebruik. Dit is het grafische programma om boot volgorde aan te passen in Grub.

 

sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer

sudo apt-get update

sudo apt-get install grub-customizer

With Grub-Customizer, highlight the OS entry and click up / down arrow button to change its order. Or set the default OS in General Settings tab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bovenstaande opdracht uitgevoerd maar hoe kan ik dit programma nu vinden / uitvoeren?

Als ik op Grub zoek wordt er niets gevonden.

 

Nu zag ik tijdens de installatie in het terminalvenster ook een regel die op een fout zou kunnen wijzen, zie de vet gedrukte regel hieronder.

Ik zal vast wel weer iets verkeerd doen.

 

srna513006@srna513006-N550JV:~$ sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
 This PPA contains the latest release of Grub Customizer.
 
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer
Druk op [ENTER] om door te gaan of op ctrl-c om het toevoegen ervan te annuleren