Ga naar inhoud


4 lnb's op 1.10 mtr Triax


DaRuutz

Aanbevolen berichten

 

Beste mensen,

 

 Ik ben René en 'brand new' op dit forum. Ik heb hier al flink wat gelezen over één en ander en ik moet zeggen dat de manier van elkaar ondersteunen mij zeer bevalt!

Van de week ga ik mijzelf zeer waarschijnlijk voor het eerst wagen aan het af- en instellen van een schotel met accessoires maar er reizen mij toch nog wel enkele vragen. Dus bij deze.

 

 Config: Xtrend ET4000 - Triax 1.10 mtr - Inverto Black ultra twin hgln 40 mm (4x) - coax met benodigde connectoren (waterdicht) - triax multifeed voor 4 lnb - switch DiSEqC (2x) - en een Blueqon SF-500 Digital satfinder icm electronisch kompas op mijn wandel gps. (Mijn Balkon staat mooi op het zuiden!)

 

 

Ik ga vanuit 1 switch naar de Xtrend en de andere switch word gebruikt voor een tv-kaart in mijn pc. Ik ben al een mooie uitleg tegengekomen om de Astra 1,2,3 en hotbird af te stellen op een multireel. Echter snap ik iets niet helemaal.

 

- Het naar beneden duwen van de rechterkant van de multireel (hellen) kan ik dat vergelijken met andere info die ik tegenkom over Skew en welke per lnb uitgevoerd dient te worden? Het lijkt er op dat hiermee alle lnb's vervolgens in lijn iets veranderd worden zodat ze allemaal verschillen in graden. Of is die skew iets wat nog eens extra uitgevoerd dient te worden?

 

 

- In een ander topic lees ik over het boren in de multireel en daarmee iets veranderen voor de 1.10 mtr schotel. Is dit een vereiste waaraan ik ook moet beginnen alvorens de lnb's goed proberen te richten?

 

- Geld bij een grotere schotel die afstandsbepaling op de multireel nog steeds of veranderd deze mee?

- Ik heb een test gezien waarbij een kruis op het midden van de schotel stond en men werkte met pvc-pijp om de lnb-houder exact in lijn te krijgen. Strekt dit in mijn geval ook tot de aanbeveling of niet?

 

 

Mogelijk dat er voor deze vragen meerdere topics opgestart moeten worden. Als dat zo is bij voorbaat mijn excuus.

 

Met vriendelijke groet,

 

René

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Voor een Triax 110 voor Bilthoven heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 28,7 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Monteer de rail met het gat in het midden in de onderste groef.
Zet de rail 10 graden schuin, in het oosten lager dan in het westen.
Monteer de lnb-houder samen met de lnb tot tegen de arm aan, zie bijlage.
Stel de lnb's in op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 90mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 61mm
tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 65mm
dit is gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje.
Monteer de lnb's zo in de klemmen, dat de kop ongeveer 10mm van de lnb-klem af staat.
Stel de rail 10,13 graden schuin. Dit is hetzelfde dan dat je de kop van de Hotbird 40mm lager zet dan de kop van de Astra 28,2.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.
Stel nu de schotel af op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit. Doe dit het liefst zonder diseqc-switch en richt de schotel echt 100% af. Doe je dat niet, dan geeft dat verlies op alle andere satellieten.
Aan de schuinte van de rail zul je niets meer kunnen optimaliseren.
Meet met je meetapparatuur of de skew nog optimaler kunt instellen als hierboven aangegeven.
Controleer of je door verschuiven van de hotbird, astra 23,5 en 28,2-lnb nog iets beter signaal kunt krijgen.

Vraagje, staat je schotel op het balcon of hangt die aan de buitenzijde aan het balcon?
 

post-60869-0-77613600-1399358336_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dat is een mooie opdracht voor deze beginner. LOL. Daar ga ik mij eens rustig in verdiepen.

Eén en ander zal vast duidelijk worden als ik het spul echt in mijn handen heb.

In ieder geval al bedankt voor deze info! 

 

De schotel komt te hangen op mijn balkon aan een stenen muur tussen het huiskamerraam en de balkondeur in

Het middelpunt van de schotel zit zoals het er nu naar uit gaat zien op 2.15 mtr hoogte.

Ik probeer wel de schotel zo dicht mogelijk op de muur te houden en wil gaan werken met een 25 cm Muurbeugel.

Doordat de dakrand ongeveer even breed is (25 cm) hoop ik met het evaluatieelement achter de schotel nog net genoeg ruimte te hebben

voor de afstelling...Misschien dat 35 cm een beter idee is? Ik hoor het graag.

 

Wil graag nog twee foto's uploaden maar ben nog uit aan het vogelen hoe ik dat het beste kan doen.

 

Mvg,

 

René

post-71524-0-00932000-1399362912_thumb.jpg

post-71524-0-80045800-1399362916_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet rekening houden dat de signalen onder een hoek van 30 graden binnenkomen. Je moet dus opletten dat de balustrade geen belemmering voor de signalen vormt maar ook niet het balcon van je bovenburen, zie de bijlage. Maat "A" moet twee maal zo groot zijn als maat "B" die je meet vanaf de onderzijde van je schotel tot aan de bovenzijde van de balustrade
 

post-60869-0-05334100-1399363175_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto's:

 

post-71524-0-62663600-1399363313_thumb.jpg

Het enige mogelijke opstakel wat in de lijn van 19,2 zit. Het middelpunt van de schotel valt ruim boven de boomtop welke toch al gauw

15 tot 20 meter ver weg is. Hier verwacht ik geen problemen door te ondervinden.

 

post-71524-0-42815700-1399363318_thumb.jpg

De muur met het middelpunt van de triax 1.10 mtr.

 

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

 

MvG René

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Sprietje,

 

Muurbeugel en de schotel zijn inmiddels gerealiseerd.

Elevatie van de schotel staat strak onder de 29 en ik hoop daarmee ook op 28.7.(tienden staan niet op de schaalverdeling tenslotte...

Waar ik tegenaan loop met de afstelling van de lnb's op de multireel is dat wanneer ik de Astra 2 volledig tegen de Astra 1 aanschuif ik van kuiltje tot kuiltje aan 6.6 mm kom.

Dit ondanks dat jij in de uitleg praat over een afstand van 6.2 mm. Zijn mijn lnb's misschien te breed? Ik werk met Inverto Black Ultra Twin High-gain Low noise 40 mm LNB.

Fotootje van de meting ondanks dat deze niet heel veel duidelijkheid zal verschaffen denk ik.

 

Mvg René

post-71524-0-92500200-1400170475_thumb.jpg

aangepast door DaRuutz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, van die foto word ik niet veel wijzer van. Maar hoe kan dat nu 66mm?
De Inverto Black Ultra Twin heeft koppen met een diameter van 59,5mm. Doordat de rail gebogen is en de lnb's dus taps t.o.v. elkaar staan en de koppen aan de voorzijde zijn afgerond, kom je aan een afstand van kuiltje tot kuiltje van 58mm.
Heb jij een probleem dat de lnb-houders tegen elkaar aan staan?
Dan heb je ze niet goed gemonteerd zoals ik in bericht 4 heb aangegeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je bericht sprietje. Bij deze mijn excuus. De rail zelf zit met de ronding de andere kant op. Daardoor komen de achterkanten tegen elkaar aan.

Knuppel ben ik ook zeg....Nog wel even een vraag. Die 10 graden schuin zetten, kan dat met een geo er naast en dan tien opschuiven?

Of zijn  daar nog betere oplossingen voor?

 

Op de zijkant van dit plastic ding staat ook een gradenverdeling. Waarop moet deze staan?

post-71524-0-60801200-1400173656_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer de rail 10 graden schuin zetten is er alleen maar voor om er voor te zorgen dat de lnb-houder niet te dicht tegen de railhouder aangezet wordt. Zou je de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de railhouder aanzetten terwijl de rail horizontaal staat, dan kun je de rail niet meer schuin zetten omdat er dan geen ruimte is. Dus die eerste keer de rail schuin houden als je de lnb-houder tegen de lnb-arm aan schuift, komt niet zo nauw.
Het uiteindelijk schuin zetten van de rail kun je opmeten met een waterpas en een rolmaat. In bericht 4 had ik al aangegenen dat de kop van de Hotbird 40mm lager moet staan dan de kop van de Astra 28,2.

Dat plastic ding moet je met de vertanding zo in elkaar zetten, dan de lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik aan deze uitleg niet begrijp is dat wanneer ik op 10 graden sta en vervolgens de lnb tegen de railhouder aanzet ik daarna toch nooit meer verder kan?

Ik zit dan tenslotte al tegen het einde afgesteld.Of moet ik enkele mm houden tussen de 19,2 en de railhouder om nog te kunnen stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb van de Astra 19,2 hoef je ook niet meer na te stellen. Dat is zijn vaste plaats. Je zult de schotel af moeten stellen met de elevatie en de draairichting zodat je maximale signaalkwaliteit krijgt op de Astra 19,2. Dat moet je heel secuur doen want anders staan de koppen van de andere satellieten ook niet goed.
Kijk, als je geen multirail gebruikt en de lnb zit in de klem van de arm, kun je de lnb toch ook niet naar links of rechts verschuiven?

Verder heb ik nog even twee foto's bijgevoegd hoe de kunststof railhouder gemonteerd moet worden.
 

post-60869-0-60005200-1400179480_thumb.jpg

post-60869-0-73505600-1400179493_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...