Ga naar inhoud


Hoe afstand berekenen tussen lnb's voor ontvangst astra 1-2-3 in zuid Spanje


casaMojito
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik ben een absolute leek in satelliet-zaken, maar moet een schotel instellen voor ons vakantiehuis in Zurgena, nabij Mojacar in Almeria. De schotel die er al stond is 1.23 breed x1.37 hoog, gericht op astra 2 vermoed ik (De LNB is kapot).

Bedoeling is uit te richten op astra 1 en 3, en als we dan toch bezig zijn met losse LNB's meteen ook de astra 2 erbij te nemen (voor de posten die er mee te ontvangen zijn daar)

ik ben er intussen achter dat 

1/ ik niets ben met een dubbele kop gezien de schotel te groot is

2/ de afstand tussen de koppen groter wordt naarmate de schotel groter wordt (maar hoeveel?)

3/ dat ik de kop voor de astra 3 in het midden moet zetten, die van de 1 meer naar het zuiden en die van de 2 meer naar het oosten

4/er verschillende sterktes van lnb's zijn. Is het de moeite om een 0,2 of zelfs 0,3 dB te kopen?

 

Ik vraag me vooral af hoe lang de rail moet zijn die ik nodig heb om die verschillende lnb's aan elkaar te maken, en of die een andere kromming heeft.  Zou die set van inverto werken? http://www.inverto.tv/products/?section=3

 

Iemand ervaring?

 

Alvast bedankt

 

Marianne

post-72176-0-20590700-1401983030_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat wil men gaan kijken? Misschien is ontvangst van alleen Astra 3 wel genoeg aangezien bijna alle Nederlandse zenders daarop zitten.

Zoals Sprietje al zei is het niet mogelijk om op zo'n LNB-houder een rail te zetten.

Misschien dat het bijplaatsen van één LNB voor een satelliet ten oosten van de satelliet waarvan de LNB in de houder zit net kan omdat die bijgeplaatst LNB ook ietsje hoger komt te staan.

Maar dat zal m.b.v. zelf bedacht en gemaakt beugeltjes proefondervindelijk geprobeerd moeten worden.

Helaas is in de regio waar deze schotel staat Astra 3 zwakker dan Astra 1, dus zou de logische keuze zijn dat de LNB voor Astra 3 in het brandpunt komt te staan.

Desondanks is Astra 3 in die regio met 80 cm nog te ontvangen, dus deze schotel zeker.

Je zou dan uiteraard altijd er nog voor kunnen kiezen er en schoteltje bij te zetten voor alleen Astra 1 (mag 60 cm zijn).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een monoblock past niet op dit schotelformaat.
Je zou dan nog kunnen kiezen om de Astra 23,5 in de klem te zetten en de Astra 28,2 er links schuin boven te plaatsen met een tweevoudige houder maar het probleem is dat de lnb-klem zo breed is. Normaal zijn die 20mm maar deze lijkt met wel 25mm breed waardoor er op de hals van de lnb geen ruimte meer overblijft om die tweevoudige houder er nog bij te plaatsen.
Je zou dan nog kunnen kiezen voor een lnb met een lange nek.
Een paar vragen:
Hoe breed is die beugel van de lnb-klem?
Hoe groot is maat "X" op de bijlage?

De Astra 19,2 zou je dan op een aparte kleine schotel moeten nemen van 60 of 70cm.
 

post-60869-0-19915900-1402125631_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

De afstand x is 80 cm, de grootte van de lnb-klem ken ik niet, en we zijn helaas niet daar ( ik ben kennis en materiaal aan het verzamelen).  Maar die zou ik eventueel wel kunnen vervangen door iets smaller ook. Of inderdaad zelf iets knutselen.

Maar ik kan zo'n lange smalle lnb's gebruiken. (dacht ik). Bovendien heeft inverto een rail die achteraan op de lnb s pakt. Maar ik weet niet of die lang genoeg is.

post-72176-0-17371400-1402127487.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo'n grote schotel moet je nooit met van de punt-lnb's werken. Dat loopt uit op een fiasco. Ze missen de vangtrechter om de signalen te verzamelen. Bovendien als je 3 lnb gebruikt, zal er altijd eentje lager zitten en die komt dan tegen de schoorstang aan. Dus 3 lnb's gaat niet lukken, twee kan nog wel.
Hoeveel aansluitingen wil je op de lnb's hebben? Dat bepaald o.a. de lengte van de nek om zodoende te kijken of er voldoende ruimte voor de tweevoudige klem is.
Ik kan op dit moment de afstand niet uitrekenen omdat één van de sites die ik nodig heb om te berekening te maken er uit ligt. Dat zal later op de dag wel weer in orde zijn.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje,

 

Zo'n dingen weet ik dus niet.

Ik heb maar één uitgang nodig. Eén tv en geen harde schijf. Er gaat ook maar één kabel naar binnen.

Ik heb nog een schoteltje liggen van 60 cm van tv vlaanderen ( zat bij de set die ik overgekocht heb, van toen ik nog niet wist dat die monoblock niet goed was). Dat zou daar ook werken voor de astra 1?

 

coordinaten zijn N 37 22.38 W 2 1.30

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Oplossing

Beste casaMojito

Gelukkig is de site vandaag weer online.
Ik heb het voor je uitgerekend en de afstanden zijn als volgt:
Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 71mm
Tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 68mm
dit is gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.

De schuinstand van de rail is voor drie lnb's 24 graden
Gebruik je alleen een lnb voor de Astra 23,5 en 28,2 dan is de schuinstand 26 graden.
Gebruik je alleen een lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 dan is de schuinstand 22 graden.
De skew van de lnb's moet als volgt worden ingesteld:
Astra 19,2 op 18 graden
Astra 23,5 op 22 graden
Astra 28,2 op 26 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.
Als lnb-houder kun je de Wentronic-2-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb of
Wentronic-3-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb
 

post-60869-0-24036900-1403253653.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...