Ga naar inhoud


Wat is "fast diseqc"?


a33
Ga naar oplossing Opgelost door jako87,

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Wat is eigenlijk 'fast diseqc' ofwel 'snelle diseqc'?

Ik zie dat je het bij allerlei ontvangers kunt instellen, maar ik heb nergens iets kunnen vinden over wat je dan aan- of uitschakelt.

 

Ook niet in de officiële diseqc-documenten van Eutelsat (http://www.eutelsat.com/en/support/technical-support/diseqc.html).

 

Weet iemand wat je met die keuze aan- of uitschakelt?

 

groet, A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niemand een antwoord?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik steek mijn hand niet in het vuur voor de juistheid van deze informatie, maar wanneer je een draaibare schotel hebt zal deze sneller draaien met 18 i.p.v. 13 volt.

 

Wanneer je naar een vertikale transponder op een andere positie draait zou er 13 volt voeding op je rotor staan.

Tijdens het draaien zet men dan de "horizontale"spanning, 18 volt, op de kabel, om bij het bereiken van de positie weer om te schakelen op 13 volt.

 

Just my educated guess.....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv, als dat zo zou zijn wat doet deze optie dan als je alleen diseqc 1.0 en 1.1 gebruikt en geen rotor.

 

En ook bij diseqc 1.2 lijkt het problematisch, denk ik: Hoe weet de ontvanger anders wanneer hij weer terug moet schakelen naar de 13 volt, als de gewenste zender op een verticale transponder zit?

Daar heb je dan de bidirectionele diseqc (diseqc 2.2) voor nodig denk ik: Het terugsignaal dat de motor op de goede plek is aangekomen.

 

 

De zin "older switches need delays" heeft mij nog even goed de eutelsat-documentatie doen doorlezen.

Fast Diseqc zal te maken hebben met de delay-tijd bij gecascadeerde switches, denk ik:

 

Uit: Update and Recommendations for Implementation Version 2.1

 

"It is important that the power rail has stabilised and the voltage is above 12 V

BEFORE the messages are transmitted, if for example the receiver is coming

out of stand-by (e.g. power-on or for a timer event) and the messages are sent

too quickly then the detection circuits may not operate correctly. A delay is

also required depending on the reset time of the Slave IC. Therefore, a

minimum delay of 100 ms is recommended in these cases."

 

en:

"In order to support “cascaded” DiSEqC devices (see Figure 15: Cascaded

DiSEqC‰ switches, page 24) it is necessary to repeat the DiSEqC

commands for the “distant” devices which are beyond an IF switch.

Otherwise, if the “nearby” switch is open there is no IF path connected until

the first DiSEqC message causes the switch to close and connects the distant

switch. The dc path is only connected at the same time and therefore, it is

necessary to allow at least 100 ms for the distant DiSEqC slave IC to power-

up BEFORE repeating the message to correctly control this new device. To

make use of this “dead” time we recommend that an uncommitted switch

message is sent in the 100 ms gap between the repeated committed switch

messages. The reason for this is, that if both committed and uncommitted

switches are employed, it is most likely to be inside the same device (typically

a large SMATV node with up to 32 inputs) and there is no need allow a 100

ms gap between these messages (or to repeat the uncommitted message). This

solution also provides the extra switching commands requested in a very time

efficient manner."

 

 

Mijn idee is dus nu, dat fast diseqc minder dan die 100 ms vertraging gebruikt, wat nuttig is als de doel-switch (met 'slave-IC') heel snel kan aanschakelen, of toch al onder spanning stond.

 

Bijvoorbeeld: met een 10/1 switch zitten de uncommitted en committed schakeling in 1 behuizing, waar de 10 schakeltransistoren waarschijnlijk direct worden aangestuurd door hetzelfde IC. Dan is het dus niet nodig om na het uncommitted-commando opnieuw een wachttijd van 100 ms aan te houden; dat kan direct.

 

(N.B. Vraag: Zit op een ontvanger met de 'fast-diseqc-keus' ook soms nog een volgorde-keus U-C-T of C-U-T? Of zou dat nu juist met de keus voor fast-diseqc gebeuren ** zie het tweede citaat hierboven, dat suggereert ook die versnelling door de diseqc-volgorde....)

 

 

Zelfs binnen diseqc 1.0 zou de fast-diseqc een rol kunnen spelen: een 4/1 switch is immers de samenvoeging in één switch van een option-switch en een position-switch.

 

 

Zou dit dan inderdaad zijn wat fast diseqc doet?

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch wel erg gek dat de optie fast diseqc op zoveel boxen zit, en dat er dus alleen speculaties zijn over wat het zou kunnen doen. :(

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of even op een geheel andere gedachtenlijn:

In een dreambox-instellingen-menu staat geloof ik niet de optie om diseqc bij iedere zenderwisseling te sturen, of alleen bij wisseling van satelliet.

 

Zou fast-diseqc misschien de dreambox-term kunnen zijn voor de instelling, dat de diseqc-signalen alleen bij een satellietwissel moeten worden gestuurd? Dat zorgt dan immers voor een snellere schakeling....

 

Is dit ook een idee? Of een domme gedachte?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dan wordt ook een diseqc puls meegegeven bij elke zap, bij fast diseqc niet. Sta je op poort A en switch je naar een andere zender op poort A dan wordt normaliter tevens een diseqc puls voor poort A toegevoegd aan het 22 Khz signaal. Als je die puls niet stuurt kun je sneller zappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat @jako87 mijn idee kan bevestigen dat fast-diseqc zou kunnen gaan over het niet bij elke zenderwisseling sturen van het diseqc-signaal, en dat er nu dus duidelijkheid lijkt te komen wat het werkelijk inhoudt.

Ook ik ben trouwens nieuwsgierig, hoe hij (of zij) dat weet, vooral omdat ik er ongeveer niks over kon vinden is op het internet....

Edit: O ik zie dat hij net voor mij al gereageerd heeft... :mellow:

 

@sjaak(k): inderdaad interessante materie, die diseqc dingen. Ik ben me erin gaan verdiepen toen ik de @trust-oplossing voor combinatie monoblock en gewone 4/1-diseqc-switch probeerde te snappen. En ontdek dus nog steeds nieuwe dingen... :)

 

@sjaak(k): Als wat @jako87 schrijft werkelijk de oplossing is, kan dat ook met diseqc 1.2 worden gebruikt. Als je met de motor op dezelfde satelliet blijft staan, hoeft er immers ook geen diseqc-motorstuursignaal te worden verstuurd bij het zappen naar een andere zender. Dan kan de fast diseqc dus ook AAN.

 

 

Ik begrijp het diseqc protokol nu (aangescherpt door dit topic) aldus:

 

Met diseqc kan ongeveer alles digitaal worden aangestuurd, niet alleen de switches en een motor, maar zelfs de H/V en hoog/laag van de LNB, of zelfs een specifieke frequentie (met SMATV). Dit alles op een basisspanning van 13 volt.

 

Maar diseqc is enorm downward compatible: niet alleen de "tone-burst A/B", maar ook de "oude" LNB-sturing wordt ondersteund: Je kunt gewoon blijven schakelen met "tone/voltage signalling", dus met 22kHz aan/uit, en met verhoogde spanning naar 18volt i.p.v. 13volt.

Bij LNB's is die oude sturing echter nog steeds de standaard; dat heet dan de universal LNB. Die diseqc-mogelijkheid wordt dus binnen een single LNB eigenlijk nooit gebruikt.

Dat maakt het mogelijk dat je bij zenderwisseling niet met een diseqc-opdracht hoeft te werken als je op dezelfde satelliet blijft.

Dit benoemen als "fast diseqc", terwijl je dan juist géén diseqc-signaal verstuurt, vind ik wel erg onhelder. Die naamgeving klopt dus eigenlijk niet.

 

Een diseqc-"slave" (dus een switch, of iets anders dat een diseqc-signaal ontvangt) begint met alert zijn als er minstens 15 milliseconden lang géén 22kHz op de lijn staat, zo begrijp ik inmiddels. (Dus is continu alert, als je ontvanger op de lage band is afgestemd.)

Zolang de spanning niet van de lijn wordt gehaald, blijft de instelling van de switch of de motor gewoon zoals die was; ook als je verzendert zonder een diseqc-signaal.

 

 

@jako87:

Weet jij dan misschien ook het (precieze) verschil tussen "sequence repeat" en "diseqc repeats"?

Beide staan als in te stellen opties in het dreambox-menu; de eerste kennelijk voor diseqc 1.0-opdrachten, en de tweede alleen als ook diseqc 1.1 aan staat (en niet ook bij diseqc 1.2, geloof ik?).

Zou mooi zijn als we dat ook nog te weten komen.

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, als het een combinatie van een paar keer 100 milliseconden sneller is, is het verschil in totaal nog altijd minder dan een  halve seconde tijdwinst per zenderwisseling...

Maar als je snel alle kanalen achter elkaar wilt afzappen, dan telt het wel op natuurlijk!  ;)

 

 

Maaruh, mijn vraag over het verschil tussen "sequence repeat" en "diseqc repeats" heb ik nog steeds.... Wie heeft daar een antwoord op?

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht dat diseqc repeat en sequence repeat precies doet wat het zegt. of elke diseq puls individueel herhalen of de hele volgorde aan diseqc pulsen herhalen.

 

Voorbeeld: je schakelt diseq1.1 poort A en vervolgens diseqc 1.2 positie 19.2:

 

diseqc repeat: A,A, 19.2, 19.2

sequence repeat: A,19.2, A,19.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah!

Dat volgt dus niet precies de gestandaardiseerde eutelsat-documentatie over diseqc (daar zat ik enorm naar te kijken), maar de zelf programmeerbare opties van diseqc op bepaalde ontvangers.

 

Ik lees nu ook dit:

Support for cascaded commands should also be quite easy to do on supported hardware that offers raw commands.
For example, using 4 port uncommited switch cascaded with 4 four port diseqc 1.0 commited switches (16 satellites), you could select satellite 10 by sending: [E0 10 39 F2] wait time (default 244ms) [E0 10 38 F1]. Wait time should be user configurable because not al hardware or switches perform the same. Even more complicated setup, like uncommited + commited + motor could be used in the same way. Also you should be able to select retransmit of commands since when using very long cables this might help. Example: [E0 10 39 F1] W10 [E0 10 39 F1] W244 [E0 10 38 F2] W10 [E0 10 38 F2]. The two diseqc commands are repeated with a 10msec delay.

(bron:  http://forum.team-mediaportal.com/threads/support-for-uncommited-diseqc-swithes-1-1-support-for-cascaded-diseqc-commands.72396/ )

 

Is het ook jouw ervaring, dat de optie "diseqc repeat" helpt bij erg lange kabels?

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...