Ga naar inhoud


Visiosat SMC-100 ombouwen naar multi-LNB


alleyoop

Aanbevolen berichten


Sprietje, bedankt voor het speurwerk, zo zie je maar dat sommige parameters opgegeven door de producent met een korreltje zout te nemen zijn.

Jammer dat die Wentronic niet kan gebruikt worden, ik veronderstel dat je de alu blokjes met een vijl wat smaller kan maken zodat ze dichter tegen mekaar kunnen staan maar een halve centimeter per LNB-houder zal wellicht teveel van het goede zijn. Wat de LNB's betreft zou ik in het midden een duo Black Ultra plaatsen en de bestaande quad Alps van de Big Bisat hergebruiken voor 19 en 28, ik hoop maar dat de SAB LNB-houder niet gaat doorbuigen onder het gewicht, misschien moet ik er 2 kopen en 1 set maken met 2 metalen latjes tegen mekaar aan om het wat steviger te maken  ;)
Ik heb een Satlook HD dus het afregelen mag geen probleem zijn, ik zal wel eerst de signaalsterkte & BER met de Big Bisat noteren om later te kunnen vergelijken.  

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad alleyoop, het kon gewoon niet dat je met zo'n grote schotel en een zogenaamde f/D-verhouding van 0,65, de lnb zo dicht op de schotel had staan, dus daarom ben ik verder gaan zoeken.

Ik weet niet of dat kan om er twee achter elkaar te gebruiken.
Je moet je bedenken dat je die SAB-rail strak tegen de achterzijde van de lnb-houder gaat zetten. Dat is op die lange nek van de Inverto geen enkel probleem, maar de nek van een ALPS-lnb is maar 30mm, zie bijlage. De lnb-klem is 20mm dik, de SAB-klem 8mm. Dan kom je uit op een totaal van 28mm. Dan moet je de ALPS-lnb's al zo ver mogelijk naar voren zetten om ze goed in het brandpunt van de schotel te krijgen. Ga je er twee gebruiken, dan komen de ALPS-lnb's misschien wel te ver naar achteren te staan zodat ze minder signaal gaan ontvangen.
 

post-60869-0-66206000-1410895499.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de Big Bisat gedemonteerd en vervangen door de Visiosat/Cahors SMC-100. Toch wel even zoet geweest met het afregelen, liever een zwakke transponder waar men de afregelt op de laagste BER dan een loeihard signaal met een onmeetbare BER waar men afregelt op de MER. Toch voor elke positie (19, 23 en 28) tot 2dB winst kunnen boeken, misschien iets minder voor de transponders van Eutelsat 28A maar dat heeft te maken met de skew waar je een keuze moet maken tussen Astra en Eutelsat. In de toekomst gaan de transponders van deze laatste toch naar SES en dan is dit probeem ook opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alleyoop

Zou je ook nog eens een foto willen plaatsen hoe het er nu uit ziet?
Had je wat aan de afstellingen die ik je gegeven had?
Tja, het probleem van het skew-verschil tussen de Astra 28,2 en de Eutelsat 28.5 is bekend. Zeker als je bedenkt dat de Eutelsat diverse frequenties gebruikt met zowel zenders op de horizontale polarisatie als op de verticale polarisatie. Dan moet de skew natuurlijk heel precies afgesteld staan, maar dan staat die weer niet optimaal voor de Astra 28,2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

We zijn ondertussen 3 jaar verder dus even recapituleren:
Schotel Visiosat SMC100 (f/D=0.5!) met 3 LNB's op SAB-rail: ALPS Quad voor Astra1, Inverto Black Ultra Duo voor Astra3, ALPS Quad voor Astra2
Nu zou ik de Inverto Black Ultra Duo door een Quad willen vervangen maar deze is volgens de foto's achteraan een flink stuk dikker omdat de 4 aansluitingen niet achter mekaar maar naast mekaar staan, de hamvraag is nu of deze gaat passen tussen de 2 ALPS of bestel ik dan beter een Inverto Black Premium Quad waar de aansluitingen achter mekaar staan?
   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo alleyoop

 

Ik weet haast wel zeker dat een Inverto Black Ultra Quad niet gaat lukken. Die is van achteren 71mm breed. Je kunt zelf al opmeten dat die ruimte niet tussen de twee Alps quad lnb's kunnen.
Maar met een Inverto Black Premium is ook niets mis mee hoor. Die doet maar een fractie onder voor de Ultra en die past wel tussen de twee ALPS.

Je moet wel rekening houden dat de lengte van de hals van de Black Premium maar 33mm is terwijl die van de Black Ultra Twin 45,6mm is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het vervangen van de Inverto Black Ultra twin door een Black Premium quad was geen probleem, om te verhinderen dat ik alles opnieuw moest afregelen heb ik wel eerst de schuinstand van de rail via een app op tablet genoteerd en deze later op dezelfde manier gemonteerd. De afstand tussen de behuizingen van de premium quad en de alps quad van Astra 1 was ongeveer 3-4mm dus er was nog wat speling over.

visiosat_smc100.jpg.268303d5205277db317d229b3add6b71.jpg  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...