Ga naar inhoud


Visiosat SMC-100 ombouwen naar multi-LNB


alleyoop

Aanbevolen berichten

Ik heb hier nog een oerdegelijke en onverwoestbare Visiosat SMC-100 liggen (is in feite een 90cm schotel) die ik graag zou willen gebruiken voor Astra1/3/2 aangezien die meer regenreserve biedt dan de Big-Bisat.
Op de site van Visiosat (Cahors nu) vind ik meerdere multi-lnb-houders maar geen enkele voor de 19/23/28 configuratie, enig idee of er universele aanpasbare LNB-houders zijn die passen op de Visiosat want de meerderheid lijkt meer voor de Triax ontworpen te zijn?

post-40856-0-23810400-1410717798.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou gewoon de Wentronic-sat-feedhalter-67306 nemen.

Wil je er ook de Hotbird nog bij, dan neem je de Support lnb G3 13-19-28 voor smc 100 en plaats je er zelf een houder voor de 23,5 bij.

 

 

Goed idee, ga ik bestellen, ben ooit begonnen met de Big Bisat uit te rusten met een hoop LNB's als op een satéstokje maar sinds de komst van de Laminas 120 gebruik ik de Big Bisat enkel voor 19/23/28 en de rest is voor de draaibare. Met de SMC100 win ik toch al snel een paar dB aan regenreserve tov. de Big Bisat.

Staat die SMC100 nog niet in je tabel met LNB-afstanden of reken je die steeds opnieuw uit voor elke vraag op dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alleyoop

 

Ik ben benieuwd welke van de twee je gaat bestellen.

Nee, ik reken dat steeds weer opnieuw uit omdat de afstanden, schuinstanden en skews overal steeds anders zijn.

 

Sprietje, ik zou gaan voor de Wentronic maar dan zit ik wel met een probleem omdat de huidige LNB's op de Big Bisat van het type ALPS zijn (de 40mm versie) en die kan je misschien gebruiken aan de uiteinden maar niet in het midden wegens geen ruimte voor de Wentronic. Stel dat ik een normale LNB met lange hals zoals de Black Ultra neem voor 23 Oost en de ALPS voor 19 en 28,  gaat dit lukken op de SMC-100 voor 19/23/28, of zitten die te dicht bij mekaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja juist daarom alleyoop, omdat de f/D-verhouding groter is dan de gebruikelijke 0,6 , moet de afstand tot de schotel ook groter worden. Dat had ik ook al in de fabrieksspecificaties gelezen. Bovendien is hij ook nog eens een stuk groter dan een Triax 88 en toch is de afstand een stuk minder dan bij een Triax 88. Een merkwaardige zaak.
Maar goed, ik zal het wel gaan uitrekenen voor je maat van 62cm. Dan kan het alleen maar gunstiger worden met de afstanden van de lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, had jij ook al niet eens vastgesteld dat bij de Duitse ronde schotels  de arm relatief kort is, zodat zo'n schotel per saldo meer multifocus uitpakt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alleyoop

Ik denk dat ik het raadsel heb opgelost.
In eerste instantie heb ik de specificaties van de schotel geraadpleegd op de site van Visiosat. Daar staat dat de schotel een f/D-verhouding heeft van 0,65, zie bijlage 1.
Omdat ik al vaker heb meegemaakt dat de fabrieksspecificaties niet klopten, ben ik verder gaan zoeken en kwam ik van diezelfde schotel andere specificaties tegen namelijk dat de schotel een f/D-verhouding heeft van 0,5, zie bijlage 2. En dan klopt het precies. Dan staat de lnb relatief dicht bij de schotel en dan klopt jou meting wel.

Ik maakte eerder een verschil in informatie mee bij SAB.
Als je op de Nederlandse site kijkt van bijv. de S97A, dan staat daar dat die schotel een f/D-verhouding heeft van 0,62.
Keek je in hun Engelstalige PDF van de schotelspecificaties, dan stond er dat de f/D-verhouding 0,5 was. Ik heb ze daar een paar keer op geattendeerd en inmiddels hebben ze het gecorrigeerd.

Ik ben er nu dus van uit gegaan van jou maat van 62cm die klopt met een f/D-verhouding van 0,5.
Voor jou locatie kom ik dan op het volgende.
De hart op hart afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 48mm
De hart op hart afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 51mm
De rail moet 13,3 graden schuin gezet worden, de Astra 28,2 het laagste en de Astra 19,2 het hoogste.
Om de Astra 23,5 te vinden, moet je de elevatie van de schotel instellen op bijna 29 graden.

Ik kan de volgende conclusie trekken.
Je kunt dus geen drie normale lnb's gebruiken want die kunnen niet dicht genoeg tegen elkaar.
Ik zou voor de Astra 23,5 een Inverto Black Ultra nemen. Voor de Andere twee een ALPS.
Ook kun je niet de Wentronic multifeedhouder gebruiken want die klemblokken zijn 60mm breed waardoor de lnb's niet dicht genoeg tegen elkaar kunnen worden gezet.
Je kunt wel de SAB LNB-houder GK3 A025 gebruiken. Die kunnen tot op 50mm van elkaar staan. Ook kun je die beugel buigen zodat ook de buitenste lnb's mooi naar het midden van de breedte van de schotel gericht staan.

Hoeveel aansluitingen wil je op de lnb's hebben?
 

post-60869-0-48851300-1410859844_thumb.png

post-60869-0-97114800-1410859860.png

post-60869-0-70922400-1410859891.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...