Ga naar inhoud


Worden bomen te hoog?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vroeg of laat hebben vele schotelbezitters er mee te maken: Staan of komen bomen niet in de signaalweg van mijn satellietontvangst te staan?
Staat de boom precies in de signaalweg van een satelliet, dan is ontvangst nagenoeg uitgesloten.
Bomen groeien elk jaar een beetje hoger en als ze de afgelopen jaren nog geen probleem voor de ontvangst hebben opgeleverd, kan dat op een bepaald moment wel het geval zijn. Je kunt natuurlijk wachten totdat het ontvangstproblemen gaat opleveren maar verstandiger is het om dit op voorhand te bekijken.

Er bestaan tegenwoordig vele apps voor mobile telefoons waarmee je de satellietpositie kunt bekijken maar deze hebben ook zo hun afwijkingen.
Staat een boom dicht bij, dan zal een afwijking in de telefoon niet zo veel invloed hebben maar staan bomen op wat ruimere afstand, dan is het gebruik van een mobiele telefoon misschien niet precies genoeg. Ook zijn er nog vele mensen die niet over mobiele telefoons beschikken waarmee satellietposities zichtbaar gemaakt kunnen worden.

En dan is er twee keer per jaar de mogelijkheid om met behulp van de stand van de zon te bepalen, of satellietsignalen door obstakels gehinderd worden.
Dat is het moment dat de zon precies dezelfde baan beschrijft als de Clarkebelt waar alle geostationaire satellieten op staan.

De dag dat de zon zo precies mogelijk de Clarkebelt volgt is deze herfst op 12 okt. 2014. Dan loopt de baan van de zon slechts 0.02 graad onder de Clarkebelt door. Maar we kunnen de zon al wel wat eerder en later gebruiken om te bepalen of de signaalweg naar de schotel gestoord wordt. Je weet in Nederland maar nooit of de zon op een bepaalde dag zichtbaar is.
Op 9 okt. loopt de baan van de zon 1,1 graad boven de Clarkebelt en op 15 okt. loopt de baan van de zon 1,14 graden onder de Clarkebelt door. Je hebt dus ongeveer 7 dagen de tijd om te controleren of bomen niet te hoog gaan worden.

De tijdstippen dat de zon precies achter de satelliet staat voor midden Nederland (Utrecht) zijn:

Voor de Astra 23,5
..9 okt. om 12:05:59
10 okt. om 12:05:43
11 okt. om 12:05:27
12 okt. om 12:05:12
13 okt. om 12:04:57
14 okt. om 12:04:43
15 okt. om 12:04:29

Voor de Astra 19,2
..9 okt. om 12:24:53
10 okt. om 12:24.37
11 okt. om 12:24:21
12 okt. om 12:24:06
13 okt. om 12:23:51
14 okt. om 12:23:37
15 okt. om 12:23:23

Voor andere plaatsen in Nederland wijkt dit maximaal 45 sec. af.
U dient op de vernoemde tijdstippen dus juist vanuit de onderzijde van de schotel te kijken of de zon boven of tussen de bomen staat. Zet hierbij wel een goede zonnebril op. Als er nog voldoende blad aan de boom zit, dan zou U ook de schaduw van eventuele bomen op de schotel kunnen zien.

Tijdens de momenten dat de zon precies achter de satelliet staat, kan het satellietsignaal zwakker worden en mogelijk tijdelijk wegvallen. Dit zal bij een zwakke satelliet zoals de Astra 23,5 eerder gebeuren dan bij de Astra 19,2. De zender waar dit verschijnsel het eerste op zal treden is op NGC Wild HD.
We noemen het moment dat de zon achter de satelliet staat Sun outage.
Voor meer informatie over dit verschijnsel heb ik een tijd geleden een special geschreven wat op de site van een bekende Nederlandse satellietclub staat.

Op bijgaande foto is de zon steeds gefotografeerd op momenten dat de zon achter bekende satellieten stond. Hier is dan ook mooi te zien dat ontvangst tussen 30w en 45w door een gebouw niet mogelijk is.

Zo, nu heeft U nog mooi een week de tijd om U voor te bereiden of U vrij zicht heeft op de satellieten die U graag wilt ontvangen. En dan maar hopen dat de zon op het juiste moment te zien is.
 

post-60869-0-89299700-1412232373_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste wanderer

Ik heb nog een vraagje.
Ik dacht dat de tijd in Portugal gelijk liep met Engeland en dus een uur verschil had met Spanje en Nederland.
De site die ik nodig heb geeft aan de de tijd gelijk loopt met Spanje en Nederland wat volgens mij niet klopt.
Ik heb het berekend dat Portugal een uur verschilt met Spanje en Nederland en dat het nog steeds zomertijd is dus UTC+1uur.


Voor de Astra 23,5 zijn er de volgende tijden:
6 okt. 10:58:50 uur +0,97 graad boven de Clarkebelt
7 okt. 10:58:32 uur +0,59 graad
8 okt. 10:58:15 uur +0,20 graad
9 okt. 10:57:59 uur -0,17 graad onder de Clarkebelt
10 okt.10:57:52uur -0,55 graad
11 okt.10:57:27uur -0,93 graad

Voor de Astra 19,2 zijn er de volgende tijden:
6 okt. 11:17:58 uur +1,00 graad boven de Clarkebelt
7 okt. 11:17:40 uur +0,62 graad
8 okt. 11:17:23 uur +0,23 graad
9 okt. 11:17:07 uur -0,15 graad onder de Clarkebelt
10 okt.11:16:50uur -0,52 graad
11 okt.11:16:35uur -0,90 graad
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat huis van de buren hoef jij je geen zorgen te maken. De signalen die het laagste binnen komen (33 graden), die van de Astra 23,5, gaan meters hoog over het huis van je buren, zie de bijlage.
Wil jij een betere ontvangst van de Astra 23,5, dan zul je een grotere schotel moeten nemen.
 

post-60869-0-76693600-1412449150_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik dit zo zie dan zou de schotel ook veel lager (beter bereikbaar) gemonteerd kunnen worden....

sinds ik na een winterstorm het halve dak opnieuw heb moeten bepannen, ben ik erg huiverig geworden voor de plaats waar de schotel nu zit...

voor 19E is de schotel groot genoeg, echter door de storm was hij ook verdraaid en heb ik hem op de gok weer teruggezet (hulp van de vrouw met ja...nee..er is beeld etc)...

iig bedankt voor dit verhelderende beeld... :)

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, misschien denk je, hoe weet ik nu dat ik bij het huis van je buren dat bepaalde punt moet nemen om te kijken waar de signalen overheen moeten. Nou dat is heel eenvoudig. Dat zie je gewoon op dishpointer, zie de bijlage.
Precies over de nok van het dak van je buren.

Voor de Astra 19,2 is het alleen maar gunstiger. Die signalen komen meer van voren dus gaan lager over het dak van de buren en de signalen komen steiler van boven.
 

post-60869-0-42967300-1412531277.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend even slechte ontvangst gehad doordat de zon precies achter de satellieten doordraaide.
In Zuid-Spanje had ik gedurende de tijd dat de zon achter de Astra 28,2 en Eutelsat 28,5 stond, gedurende redelijk wat minuten helemaal geen ontvangst meer. Op zich ook niet verwonderlijk want hier is de ontvangst van deze satellieten niet sterk.
Iets later kwam de zon achter de Astra 23,5.
Als eerste viel de zender NGC Wild HD gedurende 5 minuten weg.
Iets later was Eurosport en History HD aan de beurt die 4 minuten wegvielen.
Op NPO 3 was er frequent blokvorming gedurende 2 min.
Gedurende de tijd dat de zon achter de Astra 19,2 doordraaide geen enkele uitval gehad. Tja, dat is ook niet te verwachten met een Triax 115 met Inverto Black Ultra's ook niet op de wat moeilijker te ontvangen zenders Eén en Canvas.
Op de Hotbird had ik op geen enkele zender storing ook niet op de zwakkeren met DVB-S2, 8PSK, FEC 3/4.
Vandaag was bij mij de baan van de zon 0,37 graden hoger dan de Clarkebelt, morgen loopt hij er precies overheen met slechts een afwijking van 0,01 graad.
Voor de geïnteresseerden is het morgen nog even een interessante dag om niet alleen te kijken of de bomen te hoog worden, maar ook of de moeilijke zenders wegvallen op de Astra 23,5.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi boudeman. Iets aan die bomen doen is dus geen optie. Alleen je schotel hoger plaatsen dus maar dat hoeft dus voorlopig niet te gebeuren.

Ik heb eens iemand gehad in Portugal die een schotel had voor de Astra 19,2 en al een mast van 14 meter hoog nodig had volgens de installateur om boven de bomen van het bos uit te komen die even verderop op de bergen stonden.
Ze wilden toen ook de Astra 23,5 ontvangen en vreesde dat dit problematisch zou gaan worden.
Nog een hogere mast zou een hele dure grap gaan worden.
Ze hebben toen ook tijdens de sun outage gekeken of er een plek op of in de buurt van het huis was dat zicht gaf op beide satellieten. Die bleek er helaas niet te zijn omdat bij hun de grond ook op een helling lag en de schotel alleen maar lager kwam te staan.
Uiteindelijk moest de constructiemast toch nog 3 meter verhoogd worden tot 17 meter, de maximale lengte van de mast die mogelijk was. Gelukkig hadden ze wel met de installateur een afspraak kunnen maken dat als het niet zou lukken, ze maar de helft van de kosten hoefden te betalen. Ze hadden uiteindelijk toch prima ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje bedankt voor deze tip, heb nu eindelijk eens naar mijn mening eens een goede test kunnen uitvoeren, hoop ook dat de waarde goed zijn, ik heb als vergelijk de waardes van beide satellieten in onderstaande meegestuurd! Kan iemand vertellen of de weergeven waardes nog beter kunnen?

 

Xt8000 met cds triplesat (64cm) incl. triple lnb

 

 

 

post-70313-0-44375000-1413295654_thumb.jpg

post-70313-0-18505800-1413295689_thumb.jpg

post-70313-0-47401400-1413295713_thumb.jpg

post-70313-0-61977700-1413295731_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...