Ga naar inhoud


Welke (duo?) LNB Astra 1 en 3 in regio zuid Duitsland noord Oostenrijk


buckfastbeekeeper

Aanbevolen berichten

Op verlof in de regio zuid Duitsland, noorden van Oostenrijk (Salzburgerland, Tirol) of noord-oost Zwitserland (regio Sankt Gallen) gebruiken we een 60cm offset schotel van Triax. Een traditionele duo lnb is niet ideaal. Welke duo lnb is geschikt?

Of beter 2 losse lnb en 2 60cm schotels via DiSEqC?

Of grotere schotel (88? 110?) met een passende duo lnb? Een grotere schotel zou uiteraard wat meer regenreserve geven.

 

Wat is hier de beste oplossing?

 

We sluiten met 2 op deze schotel(s) aan. een beweegbare schotel is dus zeker niet de oplossing.

 

Indien 2 lnb's, hoe bereken ik zelf de afstand tussen de koppen?

 

Alvast bedankt.

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


astra 1 bedoelt u 19,2 Oost

astra 3 bedoelt u 23,5 Oost

 

dat zal zeker werken met een dergelik MONOBLOCK LNB (specifiek in Nederland met de bijnaam DUO-LNB) op uw lokatie in Regio Sankt Gallen

 

gezien de onderlinge skew van de LNB op lokatie tussen die satelliet posities en de zeer bekende toepassing van een andere bekende MONOblock 13 Oost 19,2 Oost met meer graden verschil

De footprint / beam  van 19,2 en 23,5 is mooi gelijkmatig in Sankt Gallen maar uw Triax 60 cm eerder ongeschikt met dergelijke (knaldigitaal taal) DUO-LNB

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste buckfastbeekeeper

Als je daar een Triax 64 gebruikt met de standaard CanalDigitaal duo-lnb, dan past dat daar prima. Er is slechts een afwijking van 3mm.
Heb je te weinig signaal, dan moet je een grotere schotel nemen.
Ik wil geen Triax aanprijzen maar het is wel een handige schotel om mee te nemen met die klaparm.
Een Triax 78 met een duo-lnb voor een 80cm-schotel is daar goed te gebruiken.
Wil je een Triax 88 gebruiken, dan kun je het beste twee losse lnb's nemen, bijv. Inverto Black Ultra twin met twee diseqc-switches.
De afstand op een Triax 88 moet daar 59,5mm zijn. Ze moeten daar dus bijna met de koppen tegen elkaar staan en de rail moet slechts 8 graden scheef staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Triax is inderdaad in het voordeel tijdens transport. Ik zie me geen bi bigsat of iets dergelijk mee nemen.

 

Astra 1 19,2E is geen probleem. Staat deze goed, dan is de Astra 3 23,5E onvoldoende. Zet je Astra 3 goed, dan is de Astra 1 weer onvoldoende. Zo lang de Belgische radio frequenties niet shiften naar Astra3, is de Astra 1 noodzakelijk.

 

Kijk je op satpointer, dan heb ik voor salzburgerland volgende gegevens:

 

Astra 1: elevatie 35°, Azimuth (true) 171,3° en een skew van 1,6°.

Astra 3: elevatie 34,3°, Azimuth (true) 165,5° en een skew -2,2°.

 

Doe ik hetzelfde voor mijn thuis locatie

Astra 1: elevatie 30°, Azimuth 161,6° en een skew - 3,9°

Astra 3: elevatie 28,9, Azimuth 156,4° en een skew -7,1°

 

Ik moet in A 5,8° graden overbruggen met de duo LNB, terwijl dit hier 5,2° is. Hier heb ik 3,2° verschil in de skew en in A 3,8°. De duo lnb's van canal-digitaal/TV Vlaanderen zijn toch eerder op onze ontvangscondities voorzien dan die in A.

 

Onze camping buur dit jaar, een Duitser, had effectief 2 schotels staan.

 

Een grotere schotel betekent automatisch ook onderheviger aan wind. :(

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die Duitser zal vast niet de Astra 19,2 en 23,5 hebben willen ontvangen maar een andere satelliet combinatie. Dan is het heel goed mogelijk dat je beter twee schotels kunt plaatsen.
Normaal gaat het prima met een duo-lnb. Dat die in Nederland of België iets anders moet staan dan in het Salzburgerland, is gewoon een kwestie van de duo-lnb iets minder schuin instellen.
Vooral met flinke sneeuwbuien ben je daar natuurlijk met een grotere schotel beter af van met een Triax 64.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...