Ga naar inhoud


eliptische schotel voor Astra 1, 2 & 3


brekelmans

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heb een eliptisch schotel van merk Archsat (inmiddels 10 jaar oud) met afmetingen ongeveer 94cm breed en 78cm hoog (foto 1),

Daarop zitten 3 LNB's van merk Maximum voor astra2 (28.5 degr), astra1 (19.2 degr) en hotbird (13 degr E).

De LNB's zitten op rail alle 3 zuiver parallel ten opzichte van elkaar met onderlinge afstand van zo'n 70..80 mm (foto 2).

Ontvangst met TopField TF5000 CI was tot nu toe prima.

 

Nu probeer ik de schotel om te bouwen naar Astra 1, 2 &3 (vanwege basisHD van Canal Digital met een M7 SAT801).

Ik heb op dit forum al eea gelezen over plaatsing van de 3 losse LNB's die nu op onderlinge afstand van zo'n 43.. 50 mm zouden moeten komen (maar dat gaat dus niet met 60mm kop). Dus ik heb ze voorlopig maar zo dicht mogelijk naast elkaar geplaatst (hart op hart zo'n 65mm schat ik).

 

De meeste berekeningen die ik heb gezien voor onderlinge afstand worden gemaakt voor een parabolische schotel.

Maakt het nog verschil als de schotel eliptisch is ? Lijkt me dat de LNB onderlinge plaatsings afstand dan groter zou mogen zijn.... Echter, is die eliptische schotel ueberhaupt nog steeds bruikbaar als de hoeken tussen de satelieten zo klein worden als voor Astra 1 2 & 3 ?

 

Ik heb geprobeerd de M7 SAT801 te installeren maar krijg de melding dat ik onvoldoende signal sterkte heb (76%) om installatie te kunnen voltooien. Mijn oude TopField daareentegen heeft geen enkel probleem. LNB's vervangen door Inverto black ultra maakt niets uit. Het is mij onduidelijk wat de M7 precies doet tijdens de installatie.

Hij doet scan (op welke sat ?) die op 2% blijft hangen. Waar wordt de zenderlijst vandaan gehaald ?

 

Ik ga morgen eerst bij mijn buurman de M7 installeren zodat ik in ieder geval individuele kanalen kan afstemmen en de schotel en LNB's beter kan uitrichten.

 

Zou het kunnen dat de antenna versterking / signal scheiding van de Archsat reflector onvoldoende is (omdat het brandpunt van een eliptische schotel uitgesmeerd is in horizontale vlak ?) Naar de milleustraat ?

 

groet

Hans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-74321-0-51457100-1419370032_thumb.jpg

post-74321-0-64810700-1419370217_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb z'n zelfde schotel in gebruik, dat werkt prima voor de drie astra satellieten.

Je moet dan wel een smalle lnb voor 23 gebruiken, anders gaat het niet lukken.

Ik gebruik zelf een alps, zie bijlage.

post-32598-0-36903900-1419376109_thumb.jpg

aangepast door Adriano

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo een schotel in gebruik voor Astra 1-2-3, de hotbird en de Astra4/SES5 op 4.8 graden oost welke een signaal heeft van slechts 65% maar meer voor de lol is.

De andere satellieten hebben een signaalsterkte van 75-85% gemiddeld.

Astra 1en 3 met een duo LNB van CD voor de 60cm schotel.

 

post-47576-0-01991300-1419377000.png

aangepast door grondstof
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum.

De fabrikant van deze schotel is Jonsa Technologies uit Taiwan. De schotel heet officieel E851W226B. Deze schotel wordt onder andere namen ook verkocht waarvan de Maximum E-85 en Archsat DJ85EM de bekendste zijn. De Archsat heeft een kortere rail dan de andere twee.
Tegenwoordig wordt die ook door GES elektronik onder de naam Gessat in Turkije gemaakt en heeft dan typenummer Ges 85 MF. Hiervan is zelfs een geperforeerde versie van te koop (half doorzichtig) met het typenummer GES 85 MF P

De fastscan zenderlijst wordt geladen op transponder 12515H van de Astra 19,2. Dit is dezelfde transponder waar ook de zenders NPO 1, 2 en 3 op zitten, zie het download kanaal van CDS op positie 498 van de fastscanlijst.
Als je dus NPO 1 SD goed kunt ontvangen, moet het geen probleem zijn om de CanalDigitaal fastscanlijst binnen te kunnen halen.

Om voor je uit te rekenen hoe de schotel en de lnb's afgesteld moeten worden, moet ik eerst weten in welke regio je woont.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grondstof

Ik heb je foto met aandacht bekeken.
Ik zie dat hier iets niet goed is afgesteld.
Jij hebt de schotelskew op nul staan en de rail schuin gezet.
Dat is niet de bedoeling van deze multifeed schotel.
Het principe van de multifeed schotel is dat er een brandlijn gecreëerd wordt waarop alle lnb's komen te staan.
Nu heb jij de schotel recht gezet en de rail schuin. De lnb's staan nu niet op de brandlijn van de schotel en dat zorgt er voor dat je geen optimaal signaal krijgt, vooral niet op de buitenste lnb's.
De bedoeling bij deze schotel is, dat je de rail eerst precies horizontaal waterpas zet als de schotelskew op 90 graden staat op de schaalverdeling. Daarna ga je de schotelskew instellen waarbij de schotel en de rail schuin komen te staan. Nu staan de lnb's wel op de brandlijn van de schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de reakties & ondersteuning! 

 

@Adriano: Mooi! Dus kan wel met deze schotel.  Ik probeerde in eerste instantie gebruik van smalle LNB voor ontvangst van HD signalen op 23.5 (die 3dB meer SNR vragen vanwege 8 -phase constellation) te vermijden. Maar blijkbaar is er met de Alps ook nog genoeg marge ?

 

@grondstof:  Mooi ! Kan op de foto niet goed herkennen maar gebruik je voor de 3 overige single LNB's naast de CD duo smalle variant LNB's ? En wat voor LNB holder rail gebruik je, is dat de originele ?

 

@sprietje: Enige nadelige aan mijn antenna lijkt dan de onbuigzame 3 voudige (plastic) LNB holder te zijn. Ga eens kijken welke alternatieven er zijn.

Mijn locatie is overigenss  51.3N, 5.8O.

 

 

Naschrift:

Het grootste struikelblok blijkt (achteraf) de onwillendheid van M7 SAT801 om kanalen te installeren, ondanks voldoende signaal op Astra 1 (maar niet op Astra 3).

Na inladen van kanaallijst met behulp van Triax schotel van de buurman bleek eea een fluitje-van-1-cent te zijn.

Heb alleen de schotel een beetje moeten uitrichten voor max signaalsterkte op Astra 3, vervolgens bleek ook Astra 1 & 2 met redelijke signal & kwaliteit beschikbaar te zijn:

 

Astra 1   74%   65%

Astra 3   80%   78%

Astra 2   86%   79%

 

Dit is met regen, 3x Inverto black ultra op rechte plastic rail en onderlinge afstand 65mm (foto).

Blijkbaar is er nog wat fine-tuning nodig voor Astra 1, ga ik doen zodra de buien voorbij zijn :-).

Ook schotel-skew, als aangegeven door sprietje, is nog niet ingesteld.

Door de flexibiliteit in de plastic rail draait onder invloed van coax kabel de astra 2 LNB beetje weg uit de asrichting.

Met langere stijvere rail zou ik misschien hotbird er ook nog bij kunnen zetten, er is nog een positie op diseqc switch over.

 

groet

Hans

post-74321-0-12804200-1419429611_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Ik zal in het voorjaar is zien of ik de skew kan verdraaien van deze schotel, hij zit namelijk op een camping gemonteerd.

Volgens mij is het een vaste beugel welke niet te verdraaien is of er zou een mogelijkheid moeten zitten in de 4 slotboutjes waarmee hij vast zit.

Hoeveel graden zou hij dan moeten verdraaien, de schotel is in Haaksbergen geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Haaksbergen moet je de schotelskew op 101 graden instellen ofwel 11 graad schuin zetten als de lnb van de Astra 23,5 in het midden staat.

De instelling van de schotelskew maak je aan de achterzijde van de schotel, zie bijlage.

 

 

Volgens mij is dit een spiegelbeeld van wat je bedoelt.

Alles oostelijk van Greenwich/Londen, is toch precies anders om?.

Of zit ik nu helemaal fout i.v.m. het schoteltype?.

Dus van achter gezien, instellen tegen de wijzers van de klok in.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In antwoord 8:

De getoonde foto is voor Westelijke satellieten tov satellietzuiden , bv in België & NL ;)

Dus yep , Emekli heeft gelijk !!

 

De vijs onder de middelste LNB wat losdraaien , en dan die staaf met 3 LNB's laten kantelen

de oostelijke LNB een tikkeltje naar beneden , tot je het sterkste signaal vindt ,

zie foto in antwoord 3 :) Oh , de schotel op zich moet wel op juiste positie staan !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Emekli

Natuurlijk heb je gelijk maar is kon geen andere foto vinden waar de skew de juiste kant op stond en waar je tocht alles duidelijk kon zien. Maar het er gaat immers alleen maar om hoe je de schotelskew kunt instellen, niet op welke waarde die moet staan.
Of de schotelskew linksom of rechtsom gedraaid moet worden hangt af welke twee uiterste satellieten je wilt ontvangen t.o.v. de plaats waar de schotel staat. Dit heeft dus niets met Greenwich/Londen te maken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...