Ga naar inhoud


Daihatsu binnenverlichting gaat niet aan op de deuren.


RVP

Aanbevolen berichten

De binnenverlichting van mijn Applause uit 1998 werkt niet op de autodeuren.
Het lampje zelf is goed, want ik kan hem met de schakelaar wel aan zetten.

De lampunit zelf is ook goed, alles schakelt en er is niks gebroken.
Als ik de lampunit uit het plafond haal dan zit daar een stekker met 2 draden.
Als ik meet tussen aarde en 1 van de 2 draden dan staat er ALTIJD 12 volt op, met deur open of dicht.

Toch doen alle deurschakelaars het wel, want ik zie het deur open lampje gewoon aan gaan bij het openen van de portieren en achterklep.

Ik heb een elektrisch schema gezocht, maar voor de Applause is totaal geen info verkrijgbaar op internet.

Het schema in de bijlage is van een Cuore, zal ongeveer wel het zelfde zijn als de Applause.

Wie heeft voor mij de oplossing ?

post-48832-0-15330800-1420806478_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe het volgende om te testen :

pak een controle lamp van 12 v zoeen tester , sluit die tussen de + pool van de accu aan dus de klem los halen en dan ertussen zetten naar de pool van de accu .

zorg dat er geen andere stroomverbruikers aan staan dan , nu open een van de deuren dan zou de lamp moeten gaan branden doe dit deur voor deur dan .

Gaat de lamp branden als je eens alle deuren geopend hebt betekent dit dat de schakelaars goed zijn .

Gebeurt dit niet dan dan kan je verder gaan zoeken waar de voedings bron vandaan komt dus bij de zekerings kast .

Lijkt me sterk dat alle schakelaars kapot zijn tenminste ik maak op uit je verhaal dat dit bij alle deuren gebeurt !

 

suc6

 

1pm

aangepast door 1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schakelaars lijken te werken, want als ik de deuren 1 voor 1 open dan zie ik op het dashboard een lampje gaan branden die aangeeft dat er een deur open is.

Dat lijkt mij een goede indicatie dat de schakelaars het rondom allemaal doen toch ?

aangepast door RVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van vroeger toen ik nog met auto's sleutelde weet ik nog dat zo'n schakelaar altijd naar massa (het chassis) schakelde.

dus deur open was sluiting in de schakelaar naar massa.

Zat er dan te veel overgangsweerstand in dan brandde de binnenverlichting niet en was het een kwestie van schakelaar bewerken met een schuurpapiertje of de roest van de schroef halen waarmee hij vast zat en hij deed het weer.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er vanuit gaande dat het bijgevoegde schema hetzelfde is voor jouw auto, klopt het wel dat je bij de lamp op beide draden 12V meet.

Zolang er ergens een onderbreking zit, zal je omdat er geen stroom loopt in de hele lijn (vanaf de 12+) een potentiaal meten van die 12 V=

Met de schakelaar op 'On' brand het lampje omdat dan direct geschakeld wordt naar de massa.

Als de schakelaar op 'Door' staat, kan het lampje pas gaan branden als de volledige stroomkring gesloten is.

Om erachter te komen waar de fout zit moet je dus de bedrading volgen.

En dat betekend dus meten op:

De 'Door' klem in de schakelaar. Daarna op D03 => QB6 => QB4 => D72 = D19 => D07/D06.

Zolang je in deze volgorde (én met een open deur) nog 12V= meet is dat stuk nog goed.

Als je ergens een (veel) lagere spanning meet, is het aannemelijk dat tussen het vorige meetpunt, en het meetpunt met de lagere spanning het probleem zit.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...