Ga naar inhoud


Hulp bekabeling 2 schotel- diseq


Peetspain
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ok Sprietje bedankt, dan ga ik toch voor de laatste optie met de schotel van 90 cm het is dan iets meer uitgeven maar veel minder gezoek en uitproberen en ook omdat ik met de andere opties ook geld uit moet geven voor uncommitted switches.

Nog een paar vragen: heb ik 2 4\1  diseqc-switches nodig 1 voor astra 1 en 2 en de tweede voor astra 3 ? en hoe verbind ik alles met elkaar (schema)

Moet ik op de receiver nog wat veranderen qua instelling?

Hoe maak ik de 90 cm klaar voor 3 LNBs (heb een Triple LNB maar die kan hier niet worden gebruikt is mij verteld was dus een nutteloze aankoop)

Sorry voor al deze voor jouw denk ik wat eenvoudige vragen maar ik ben niet zo thuis in deze materie.

Grt. Peter

 

 

Als je een Duo 2 hebt, zou ik als volgt te werk gaan:

 

De 90 cm. schotel met 3 Inverto Ultra twin LNB's, deze hebben 2 uitgangen.

2X DiSEqC switch 4/1.

 

Een uitgang van alle LNB's gaat naar switch 1, doe hetzelfde voor de andere uitgangen, maar dan voor switch 2.

Je krijgt dan 2 kabels naar je Duo 2.

Stel beide tuners in met zelfde configuratie en let op dat de switch uitgangen (A B C D of 1 2 3 4)

ook zo in de tuner cofiguratie over genomen worden.

 

Dit doe je als volgt:

Tuner 1 poort A Astra 3, 23.5 O.

                      B Astra 1, 19.2 O.

                      C Astra 2, 28.5 O.

                      D  blijft onbenut, of je zou Hotbird er bij willen hebben.

Tuner 2, zoals tuner 1.

Zie ook:  https://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/

 

Let op, als je voor de schotel staat, dan zit Astra 2 links, in het midden Astra 3 en rechts Astra 1.

 

Als alles goed staat, elevatie van schotel en LNB rail en de "skew" ook,

kan je nu op bijv. NPO1 kijken en een willekeurig ander kanaal opnemen.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Ik heb een tekening bijgevoegd voor 4 lnb's. Jij gebruikt maar 3 lnb's. Aansluiting 4 van beide diseqc-switches gebruik je dus niet.

Je stelt de tuners dus gewoon in op diseqc-1.0.
De volgorde van aansluiten op je diseqc-switches is:
Astra 19,2 op 1
Astra 23,5 op 2
Astra 28,2 op 3
en diezelfde volgorde stel je ook in via het menu van je ontvangers.

Als rail kun je de Wentronic-3-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb nemen.
Je plaatst de lnb van de Astra 23,5 in de klem van de schotelarm.
Achter de lnb-klem van de schotelarm monteer de de 3-voudige multifeedhouder. Let op hoe je die moet monteren, zie de laatste bijlage, dus zodanig dat je de beide strips monteerd zodat ze schuin gezet kunnen worden en wel zo schuin mogelijk. Beide buitenste koppen zijn dan ook naar het midden van de schotel gericht.
Zowel de kop van de Astra 28,2 als de Astra 23,5 moet tegen de kop van gezet worden.
De rail moet 17,5 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Astra 28,2 moet 35mm hoger staan dan de kop van de Astra 19,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Astra 19,2 op 11 graden
Astra 23,5 op 15 graden
Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 op 24 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

Gebruik lnb's met een lange nek zoals bijv. de Inverto Black Ultra Twin.
 

post-60869-0-62230600-1421492586.jpg

post-60869-0-83345400-1421492609_thumb.jpg

post-60869-0-10377600-1421492634_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Bedankt voor je advies Emekiel grt Peter

Als je een Duo 2 hebt, zou ik als volgt te werk gaan:

 

De 90 cm. schotel met 3 Inverto Ultra twin LNB's, deze hebben 2 uitgangen.

2X DiSEqC switch 4/1.

 

Een uitgang van alle LNB's gaat naar switch 1, doe hetzelfde voor de andere uitgangen, maar dan voor switch 2.

Je krijgt dan 2 kabels naar je Duo 2.

Stel beide tuners in met zelfde configuratie en let op dat de switch uitgangen (A B C D of 1 2 3 4)

ook zo in de tuner cofiguratie over genomen worden.

 

Dit doe je als volgt:

Tuner 1 poort A Astra 3, 23.5 O.

                      B Astra 1, 19.2 O.

                      C Astra 2, 28.5 O.

                      D  blijft onbenut, of je zou Hotbird er bij willen hebben.

Tuner 2, zoals tuner 1.

Zie ook:  https://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/

 

Let op, als je voor de schotel staat, dan zit Astra 2 links, in het midden Astra 3 en rechts Astra 1.

 

Als alles goed staat, elevatie van schotel en LNB rail en de "skew" ook,

kan je nu op bijv. NPO1 kijken en een willekeurig ander kanaal opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peetspain

Nog even een toelichting op mijn antwoord.
Bij de skew van de lnb voor de 28 oost positie heb ik rekening gehouden met het feit dat je met je bescheiden schotel niet de zenders van de UK-spotbeam kunt ontvangen. Het overgrote deel van de zenders die je dus op die positie ontvangt, komt van de Eutelsat 28,5 oost.
Voor de 28,5 oost heb je in Lloret de Mar een skew van 25,9 graden nodig. Voor de Astra 28,2 moet de skew 18,7 graden zijn. Ik ben er dus van uitgegaan dat die 25,9 graden het belangrijkste is, mede ook doordat daar transponders zitten op precies dezelfde frequentie die horizontaal en verticaal gepolariseerd zijn. Hierbij is een juiste instelling van de skew belangrijk. Om iets toe te geven aan de polarisatie van de Astra 28,2 heb ik je een skew van 24 graden opgegeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt

Beste Peetspain

Nog even een toelichting op mijn antwoord.
Bij de skew van de lnb voor de 28 oost positie heb ik rekening gehouden met het feit dat je met je bescheiden schotel niet de zenders van de UK-spotbeam kunt ontvangen. Het overgrote deel van de zenders die je dus op die positie ontvangt, komt van de Eutelsat 28,5 oost.
Voor de 28,5 oost heb je in Lloret de Mar een skew van 25,9 graden nodig. Voor de Astra 28,2 moet de skew 18,7 graden zijn. Ik ben er dus van uitgegaan dat die 25,9 graden het belangrijkste is, mede ook doordat daar transponders zitten op precies dezelfde frequentie die horizontaal en verticaal gepolariseerd zijn. Hierbij is een juiste instelling van de skew belangrijk. Om iets toe te geven aan de polarisatie van de Astra 28,2 heb ik je een skew van 24 graden opgegeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...