Ga naar inhoud


Hulp bekabeling 2 schotel- diseq


Peetspain
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo mijn naam is Peter en woon in Spanje en hoop op dit forum wat hulp en helderheid te krijgen betreffende de bekabeling en aansluiting op een diseq.

 

Ik krijg binnenkort een nieuwe decoder binnen uit Nederland, een VU+DUO2 met 2 DVBs2 Tuners

Had reeds 2 Satelliet schotels met op beide een single lmb met daar tussen een diseq en 1 uitgaande kabel naar mijn huidige decoder.

Huidige situatie 1x schotel gericht op Astra 28? Engelse zenders

en schotel 2 op Astra 19.2

 

Gewenste nieuwe situatie met de nieuwe decoder:

1 schotel die al gemonteerd is en uitgericht op Astra 28? Engelse zenders

2 schotel met dubbel LMB voor Astra 19.2 en 23.5

Nu is mijn vraag hoe sluit ik dit aan ik moet namelijk vanaf de duo lmb 2 kabels naar mijn decoder voeren i.v.m de 2 tuners.

Dan natuurlijk ook nog de 2 schotel kabel, het zal toch niet zijn dat ik 3 kabels naar mijn decoder moet voeren, kan dit ook met een diseq en zo ja hoe (schema)

 

Het verhaal is een beetje verwarrend maar ik hoop dat een aardig iemand mij kan helpen bij voorbaat dank,

Groeten Peter. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Peetspain

Welkom op dit forum.

Een duo-lnb koppelen met een losse lnb is iets waar je pas aan moet beginnen als het niet anders kan.
Ook is het de vraag of de schotel die je nu hebt voor de Astra 19,2 groot genoeg is om daarmee ook de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen.
Bovendien als je al een duo-lnb zou gebruiken, wordt het type bepaald waar de schotel staat.
Het eerste wat we dus willen weten is in welke regio woon je ongeveer tot op 20km nauwkeurig.
En welke maat schotel gebruik je nu voor de Astra 19,2, graag de breedte en de hoogte van de schotel.
Verder de vraag, heb je aan twee aansluitingen voldoende of wil je elders in huis de ook nog een ontvanger hebben waardoor je drie aansluitingen nodig hebt? Dit is verder geen enkel probleem.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje allereerst bedankt voor je snelle reactie, de regio waar ik woon is Spanje Lloret de Mar de schotels die momenteel gebruik zijn beide 60 cm heb er ook nog 1 liggen van 90 cm en heb aan 2 aansluitingen voldoende, hiermee denk ik je vragen te hebben beantwoord hopelijk heb je de oplossing voor mij hoe het te bekabelen en aan te sluiten op mijn decoder. Grt. Peter

Beste Peetspain

Welkom op dit forum.

Een duo-lnb koppelen met een losse lnb is iets waar je pas aan moet beginnen als het niet anders kan.
Ook is het de vraag of de schotel die je nu hebt voor de Astra 19,2 groot genoeg is om daarmee ook de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen.
Bovendien als je al een duo-lnb zou gebruiken, wordt het type bepaald waar de schotel staat.
Het eerste wat we dus willen weten is in welke regio woon je ongeveer tot op 20km nauwkeurig.
En welke maat schotel gebruik je nu voor de Astra 19,2, graag de breedte en de hoogte van de schotel.
Verder de vraag, heb je aan twee aansluitingen voldoende of wil je elders in huis de ook nog een ontvanger hebben waardoor je drie aansluitingen nodig hebt? Dit is verder geen enkel probleem.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Grondstof bedankt voor je bericht heb sprietje zijn vragen beantwoord dus wacht even het antwoord af maar in ieder geval bedankt voor je snelle antwoord, Grt. Peter

 

ps.Mocht ik meer vragen hebben hoor je het van mij  

Je zou 1 uitgang van de duo LNB rechtstreeks aan kunnen sluiten op tuner 1.

De andere uitgang van de duo LNB via een uncommitted switch i.c.m de LNB van de Astra 2 aansluiten op tuner 2.

Mits de schotels die je gebruikt zoals Sprietje al aantipt geschikt zijn zou je het zo aan kunnen sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en goedemorgen Sprietje en ja gebruik 60 cm voor Engelse zenders ik krijg ze weliswaar niet allemaal meer door de smallere footprint maar hetgene wat ik heb ben ik tevreden mee.

Beste Peetspain

Bedoel je nu dat je ook maar een 60cm-schotel voor de Engelse zenders op de Astra 28,2 gebruikt?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het merk en typenummer van de duo-lnb?

Eventueel even de hart op hart afstand van de twee koppen opmeten, dus van linker kant ene buisje tot linker kant andere buisje.

Hoe breed en hoe hoog is de schotel die je voor de Astra 19,2 en 23,5 gaat gebruiken gemeten op de spiegel zonder de rand?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een universele Monoblock twin lnb voorn60 cm schotel afstand hart op hart ong. 37-38 mm met 2 uitgangen Schotel afm. 55x60 of heb nog een schotel van 80x90

Wat is het merk en typenummer van de duo-lnb?

Eventueel even de hart op hart afstand van de twee koppen opmeten, dus van linker kant ene buisje tot linker kant andere buisje.

Hoe breed en hoe hoog is de schotel die je voor de Astra 19,2 en 23,5 gaat gebruiken gemeten op de spiegel zonder de rand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, die duo-lnb past op die schotel in Lloret de Mar.
Je zult echter een uncommitted switch er bij moeten plaatsen om de lnb voor de Engelse zenders te kunnen koppelen met de duo-lnb.
Als je die Engelse zenders op beide tuners wilt ontvangen, zul je er daar ook een lnb op moeten zetten met twee uitgangen en dan ook twee uncommitted switches moeten gebruiken.
Met een uncommitted switch moet de ontvanger op Diseqc-1.1 ingesteld worden.
 

post-60869-0-21595700-1421406940.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dit snap ik ongeveer, dus kan ik met deze switch volstaan met 1 kabel die naar de receiver gaat, volgens winkelier moet ik 2 kabels naar de receiver hebben daar er 2 tuners inzitten en ik anders problemen krijg met opnemen en tegelijker tijd kijken op de div zenders. 

OK, die duo-lnb past op die schotel in Lloret de Mar.
Je zult echter een uncommitted switch er bij moeten plaatsen om de lnb voor de Engelse zenders te kunnen koppelen met de duo-lnb.
Als je die Engelse zenders op beide tuners wilt ontvangen, zul je er daar ook een lnb op moeten zetten met twee uitgangen en dan ook twee uncommitted switches moeten gebruiken.
Met een uncommitted switch moet de ontvanger op Diseqc-1.1 ingesteld worden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Peetspain dat schreef ik al.
Is het voldoende om op tuner 1 waar je naar kijkt ook de Engelse zenders te kunnen ontvangen, dan heb je alleen voor tuner 1 dus de opstelling nodig zoals in het plaatje in bericht 10 te zien is. Je kunt dan volstaan met een lnb met één aansluiting voor de Engelse zenders.
De duo-lnb heeft wel twee aansluitingen nodig. De ene aansluiting gaat dan naar de uncommitted switch, de andere aansluiting naar tuner 2.

Wil je ook op tuner 2 de Engelse zenders kunnen opnemen, dan zul je op de Engelse schotel een lnb moeten plaatsen met twee aansluitingen. Je hebt dan twee uncommitted switches nodig. Eén aansluitng van de duo-lnb en één aansluiting van de single-lnb naar de ene uncommitted switch die naar tuner 1 gaat en één aansluiting van de duo-lnb en één aansluiting van de single-lnb naar de andere uncommitted switch die naar tuner 2 gaat. Bedenk wel dat uncommitted switches niet goedkoop zijn.
Het goedkoopst zie ik ze in Duitsland voor €21,58 naar je moet eerder aan €30,- denken plus verzendkosten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk wel dat uncommitted switches niet goedkoop zijn.

 

Het kan ook met een diseqc 1.0 option switch. Precies hetzelfde effect. (Dat zit trouwens ook als keuzemogelijkheid op de SUR211 ! Maar dat is dan een dure koop, als je die switch alleen daarvoor koopt.)

 

Of, als je genoeg (4!) uitgangen hebt op je monoblock, kan het ook met een diseqc 1.0 4/1 switch. Dan twee kabels van je monoblock aan A en B van je diseqc switch verbinden (of aan C en D, maakt niet uit).

 

In al deze gevallen heb je voor je monoblock een cascade van switches en dus wat extra verlies t.o.v. losse LNB's. En ik ga ervan uit dat je een ontvanger hebt, die normaal het diseqc-signaal herhaalt; de meeste kunnen dat.

In een enkel geval blijken bepaalde combinaties van switches en ontvangers niet goed te werken, maar dat geldt trouwens soms ook voor de SUR211 heb ik gelezen.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook de schotel van 90cm gebruiken en daar 3 losse lnb's op zetten voor de Astra 1, 2 en 3. Dan kun je 1 schotel opruimen en twee gewone 4/1 diseqc-switches nemen. Daar zou ik zelf altijd voor kiezen alleen jammer dat je eerst een duo-lnb hebt aangeschaft zonder er over na te denken hoe je die moet aansluiten samen met een losse lnb.
Dit is ook precies de eerste regel die ik in mijn eerste antwoord schreef
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Sprietje bedankt, dan ga ik toch voor de laatste optie met de schotel van 90 cm het is dan iets meer uitgeven maar veel minder gezoek en uitproberen en ook omdat ik met de andere opties ook geld uit moet geven voor uncommitted switches.

Nog een paar vragen: heb ik 2 4\1  diseqc-switches nodig 1 voor astra 1 en 2 en de tweede voor astra 3 ? en hoe verbind ik alles met elkaar (schema)

Moet ik op de receiver nog wat veranderen qua instelling?

Hoe maak ik de 90 cm klaar voor 3 LNBs (heb een Triple LNB maar die kan hier niet worden gebruikt is mij verteld was dus een nutteloze aankoop)

Sorry voor al deze voor jouw denk ik wat eenvoudige vragen maar ik ben niet zo thuis in deze materie.

Grt. Peter

Je kunt ook de schotel van 90cm gebruiken en daar 3 losse lnb's op zetten voor de Astra 1, 2 en 3. Dan kun je 1 schotel opruimen en twee gewone 4/1 diseqc-switches nemen. Daar zou ik zelf altijd voor kiezen alleen jammer dat je eerst een duo-lnb hebt aangeschaft zonder er over na te denken hoe je die moet aansluiten samen met een losse lnb.
Dit is ook precies de eerste regel die ik in mijn eerste antwoord schreef
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...