Ga naar inhoud


Gradenverdeling BIG BiSat


PeterKa

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Stel dat 2 LNB's op de BIG BiSat 4,3 graden uit elkaar staan, hoe groot is dan de afstand hart-op-hart tussen de LNB's?

Ik wil mijn Visiosat Bi-satellite G3C vervangen door een BIG BiSat.

In het verleden heb ik slechte ervaringen gehad met MultiConnect LNB's van Inverto (regendruppels), zou het liefst Black Ultra LNB's plaatsen.

Daar is waarschijnlijk geen ruimte voor, misschien een Alps ertussen?

In elk geval wil ik de satellieten op 13.0, 19.2, 23.5, en 28.2 ontvangen.

Zou een combinatie met een Inverto Monoblock LNB een oplossing zijn?

Ik kan nergens informatie over de afmetingen/verdeling van de LNB-houder van de BIG BiSat vinden.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste PeterKa

Tja, dat je geen maten kunt vinden over de afstanden van de lnb's, is een probleem bij alle multifeed-schotels. Ook bij de Wavefrontier T55, T90 en de Maximum E-85 vindt je die niet. Maar ik kan je wel helpen want dat reken ik gewoon uit.
In welke plaats of regio komt de schotel te staan want dat moet ik wel eerst weten?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PeterKa

Ik kan je al wel vast een deel van je vragen beantwoorden.
Je wil de afstand weten tussen twee lnb's die 4,3 graden uit elkaar staan.
Tja, die kan niemand je geven want jij bedoeld waarschijnlijk de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5. Die staan inderdaad 4,3graden uit elkaar maar dat is gezien vanuit het middelpunt van de aarde. Gelukkig zitten we op een confortabelere plek op aarde en dan is de afstand naar de Clarkebelt waar alle geostationaire satellieten hangen een stuk dichterbij. Hierdoor wordt ook de ontvangsthoek tussen de twee satellieten heel anders. Hoeveel groter of kleiner wordt bepaald door de plaats op aarde waar je schotel staat t.o.v. de satellieten. In Utrecht is dat 5,2 graden. Het kan zelfs zijn dat de afstand tussen de twee satellieten kleiner wordt dan vanuit het middelpunt van de aarde gezien.
Op Tenerife, Spanje waar je de Astra 19,2 en 23,5 ook kunt ontvangen, is de ontvangsthoek tussen de twee satellieten slechts 3,93 graden.
Wil je daar de twee satellieten samen op één schotel ontvangen, dan moeten de koppen veel dichter bij elkaar staan.
Staat de schotel in Griekenland, dan is de ontvangsthoek tussen de twee satellieten liefst 7 graden. De koppen moeten dan veel verder uit elkaar staan.

Je ziet, dat je met de vraag van hoe ver de koppen voor twee satellieten van elkaar moeten staan, je pas een antwoord kunt geven als je de plaats van de schotel weet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Bedankt voor de uitleg, ik heb mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld.

Voor mijn locatie geeft het programma van Cahors het volgende plaatje:

 

post-40135-0-65515100-1422688475_thumb.jpg

 

De afbeelding laat de verdeling zien in graden, geeft verder geen afstanden aan in mm.

Als ik weet hoe lang de rail is kan ik dit zelf uitrekenen.

Dan kan ik alvast eens nadenken welke combinatie van LNB's mogelijk is.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

die zelfde schaalverdeling vind je ook terug op de rail van de BigBisat.

Gewoon de lnb's plaatsen zoals op de tekening aangegeven en alles staat goed.

 

Normaal ga je er wel een smallere lnb (voor Astra 1) moeten tussen plaatsen voor de beste ontvangst.

Bv de alps.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PeterKa

Ik had je vraag wel goed begrepen maar wist je locatie niet. Daarom kon ik er geen antwoord op geven.

Bij die berekening staan de lnb-klemmen als volgt uit elkaar:
tussen de Astra 28,2 en Astra 23,5 is 58mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 53mm
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 77mm

Je kunt dus 3 Inverto Black Ultra's nemen voor de Hotbird, Astra 23,5 en 28,2 en één smalle ALPS voor de Astra 19,2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie.

Om de afstand tussen de LNB's te kunnen berekenen zou je volgens mij de brandpuntsafstand moeten weten, deze staat niet in de pdf-file vermeld.

Opmeten zou een mogelijkheid zijn maar dan moet je de schotel al wel in huis hebben.

Ik vond hier ook nog informatie:

 

 

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PeterKa

Helaas laten de meeste mensen belangrijke informatie die op het internet te vinden is liggen. Het gaat dan om verborgen informatie die er wel is, maar niet wordt opgemerkt. Zo ook in het pdf-document wat ik in bericht 8 mee stuurde.
Tja, voorwaarde is wel, dat je dit document natuurlijk eerst gevonden moet hebben op internet, anders kun je de informatie ook niet vinden. Maar goed, ik presenteerde dit document wel.
Ik ben er van overtuigd, dat nagenoeg niemand uit dit pdf-document de afstanden van de lnb's heeft kunnen herleiden. Je hoeft je er dan ook niet voor te schamen dat het jou niet is gelukt maar het is zo eenvoudig.

Het pdf-document kun je vergroten en verkleinen. Op bladzijde 3 van dit document staat een tekening die ik als bijlage hebt toegevoegd.
Veel mensen weten dat de lnb's een nek hebben van 40mm. De lnb-houder heeft dus een klem met een gat van 40mm.
Stel nu de tekening kwa grootte betreft zo in, dat het gat van de lnb-klem 39,5-40mm is. Ik doe dat met het programma Microsoft Office. Daarmee kun je de afbeelding op je scherm per procent vergroten of verkleinen.
Je meet dus met een liniaaltje op je scherm het gat van de lnb-houder op.
Als je dat op 39,5-40,0mm hebt ingesteld, meet je de afstand tussen streep nul en vijf. Dat is 57mm. Dan kun je uitrekenen dat elke streep 11,4mm is.
Heb je dan in de berekening van Cahors dat de afstand tussen de 19,2 en 23,5 oost de afstand 4,67 moet zijn, dan weet je dat de afstand 4,67x11,4=53,2mm moet zijn die ik mooi heb afgerond op 53mm.

Zo kun je uit diezelfde tekening zien dat als de lnb-klemmen in dezelfde richting staan, ze de minimale afstand kunnen hebben van 52mm en als ze in tegenovergestelde richting staan, de afstand 50mm kan zijn.
 

post-60869-0-21686600-1422742844.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf al jaren een tevreden Big Bisat gebruiker. (Zie mijn avatar)

8 Alps LNBs gemonteerd volgens CAHORS berekening, met 13.0E als middelpunt.

Met prof. apparatuur de zaak gecontrolleerd, er viel weinig aan te verbeteren.

Per LNB de skew op maximun ingesteld.

Ik maak gebruik van een EMP Centauri S16-1PCP-W3 multiswitch.

 

Ook ik wil mijn dank betuigen aan de bijdrages die Sprietje levert aan dit forum.

 

Ben

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...