Ga naar inhoud


Gradenverdeling BIG BiSat


PeterKa

Aanbevolen berichten

Beste Ben

Ik zie dat je de Big Bisat in de tuin hebt staan.
Zou zij eens op willen meten op je rail hoeveel de afstand is van streep nul tot streep 5? Dan kunnen we even controleren hoe de maat echt is. Het kan omgerekend naar 1 streep denk ik hooguit een paar tiende van een millimeter verschillen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 jaren later...
Op 31-1-2015 om 23:20, Sprietje zei:

Zo kun je uit diezelfde tekening zien dat als de lnb-klemmen in dezelfde richting staan, ze de minimale afstand kunnen hebben van 52mm en als ze in tegenovergestelde richting staan, de afstand 50mm kan zijn.
 

post-60869-0-21686600-1422742844.png

Heb je ook gegevens over de afstand (zelfde richting en tegenovergesteld) voor de combinatie grote klem (hals 40 mm) en kleine klem (hals 28 mm)?

Dient om te weten of ik mijn huidige klem/LNB 40 mm voor 13° Oost kan behouden in combinatie met een nieuwe klem 28 mm voor 10° Oost of dat ik ook voor 13° Oost een kleine moet kopen.

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zilverhippie

 

In Nederland is de afstand tussen de 10e en 13e  3,28°. De streepjes staan 11,4mm van elkaar. De afstand tussen de 2 lnb's is dus 37,4mm. Daar heb je 2 smalle lnb-houders voor nodig. Die kunnen als ze in tegengestelde richting staan 33mm van elkaar staan en als ze in dezelfde richting staan 35mm van elkaar staan h.o.h.

 

lnb-houder-cahors-visiosat-big-bisat-23mm.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje  Een vraag in de marge van dit gesprek:  stel dat ik voor 9E en 13E een monblok wens te gebruiken op de BigBisat.  Moet ik dan een 4°blok nemen geschikt voor een schotel van 60 of 80cm?

Ik heb zelf een blok van 6graden staan voor 33E en 39E, en dat blijkt perfect te werken.  (Ken het merk en type niet).
 

Misschien is er ook een monoblok beschikbaar voor @PeterKa waarmee de 10E en 13E kunnen gecombineerd worden. > Geen gedoe met smalle LNB's en een (dure) LNB houder uitgespaard voor de BigBisat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij wilt de 9e en 13e ontvangen. Als je dan de Big Bisat calculator gebruikt, kun je zien dat de afstand tussen de 2 koppen 49,8mm moet zijn.
Bij een 4,3° duo-lnb voor een schotel van 60cm, staan de koppen 38mm van elkaar.
Bij een 3° monoblock voor een schotel van 80cm, staan de koppen ook 38mm van elkaar.
Bij een 4° monoblock voor een schotel van 80cm, staan de koppen 48mm van elkaar.
Voor de ontvangst van de 9e en de 13e kun je dus prima een 4° monoblock nemen maar bedenk wel dat die  alleen maar bestaat met 1 aansluiting.

 

De afstand tussen de koppen moet voor @Zilverhippie 37,4mm zijn had ik laten zien.
Hij kan voor wat betreft de afstand van de koppen dus een 4,3° duo-lnb nemen voor een schotel van 60cm of een 3° monoblock voor een schotel van 80cm.
Bij een 3° monoblock staan de antennes recht, bij een 4,3° duo-lnb staan de antennes schuin en aangepast aan de pré-skew die de Astra satellieten hebben. De 10e en de 13e zijn beide Eutelsat satellieten en die hebben maar een pré-skew van 3,5 graden. Voor wat betreft de stand van de antennes kun je dus beter een 3° monoblock nemen, dan heb je de minste afwijking van de antennes maar met de 4,3° duo-lnb werkt het ook wel als je die toevallig hebt liggen.

Wel zul je wat betreft de diseqc even op moeten letten hoe je het aan gaat sluiten op een diseqc-switch. In het monoblock zit immers ook al een diseqc-switch.

 

antennes recht.JPG

aangepast door Sprietje
schrijffout satellietnaam
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Skoopy zei:

@Sprietje  Een vraag in de marge van dit gesprek:  stel dat ik voor 9E en 13E een monblok wens te gebruiken op de BigBisat.  Moet ik dan een 4°blok nemen geschikt voor een schotel van 60 of 80cm?

Ik heb zelf een blok van 6graden staan voor 33E en 39E, en dat blijkt perfect te werken.  (Ken het merk en type niet).
 

Misschien is er ook een monoblok beschikbaar voor @PeterKa waarmee de 10E en 13E kunnen gecombineerd worden. > Geen gedoe met smalle LNB's en een (dure) LNB houder uitgespaard voor de BigBisat

Ik denk dat PeterKa een kleine 6 jaar geleden al wel een oplossing heeft gevonden...

 

Verder vind ik een monoblok met 1 aansluiting en mogelijke diseqc problemen een beetje het verkrachten van een Bigbisat met z'n schitterende mogelijkheden. Maar als je hem hebt liggen, weinig geld hebt, op 1 TV kijkt en opnemen minder interessant vindt is het voorlopig een aardige optie.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje voor de deskundige uitleg.   In mijn geval voor 9E en 13E ga ik gebruik maken van een monoblok die ik nog liggen heb.  Ik had de afwijkende skew over het hoofdgezien.

Vandaag maak ik gebruik van een normale LNB en een Alps, ik hoop dat een minder last zal hebben van regen dan die oude Alps.
In het geval van PeterKa (10E en 13E), is het de vraag wat het beste is: niet correcte skew/ of het gebruik van smalle LNB's.  Dat valt te testen, naar ieders goesting.

@minplus:  Ik gebuik de BigBisat om snel te schakelen tussen de satellieten die ik courant bekijk op 1 TV.   Op de 2de kaart, heb ik een draaibare schotel staan waarmee ik de rest uit de lucht haal.   Dus ik heb geen behoefte aan LNB's met meerdere aansluitingen.  Dat is voor mij de perfecte oplossing.
Ik heb goede ervaringen met het in serie zetten van een commited en uncommited diseqc.  Eens je door hebt hoe je het configureert, werkt het perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...