Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor schotelopstelling in Zweden (Solna - Stockholm)


Prawo

Aanbevolen berichten

Over een mogelijke schotelopstelling in Zuid-Spanje en midden Zweden heb ik een vrijwel identieke vraag. Voor de overzichtelijkheid zal ik twee aparte topics openen. De benodigde apparatuur lijkt mij per locatie nogal te kunnen/zullen verschillen.

 

In Solna (voorstad van Stockholm) bezoeken we vaak familie. Daar kijkt men echte via de kabel (Comhem) met een beperkt aanbod buitenlandse zenders.

 

Ik dacht aan een eenvoudige doch goede maar niet te kostbare schotelopstelling die aan de volgende eisen voldoet.

Tenminste Astra 1 en Hotbird. Als het kan ook Astra 3 en als bonus Astra 2 (als de BBC transponders in Solna al zijn te ontvangen).

 

Aan wat voor schotel(s) en LNB’s moet ik gaan denken? Liefst LNB’s met twee aansluitingen zodat ook in andere kamers van de flat waar we doorgaans zijn een aansluiting kan komen.

Ik reken er een beetje op dat als mijn schoonzus de voordelen van het sat kijken ziet zij wel iets zal willen meebetalen. Sat tv voor de Zweedse zenders is voor haar geen oplossing gezien de kabel en het feit dat de schotel geen vrij zicht kan hebben naar het westen.

 

Voor de ontvanger dacht ik aan een Technomate TM5302M3 aangezien daar voor diverse coderingssystemen smart cards in schijnen te kunnen en deze bovendien een CI slot zou hebben. In dat geval kunnen wij namelijk volstaan met het in onze reisbagage meenemen van CI modules en smart cards.

Voor betere suggesties houd ik mijn aanbevolen.

Een Linux machine lijkt mij niets. technisch te ingewikkeld en duurder dat die Technomate die ik al voor ongeveer € 100 in een Bitse web shop zag.

Iemand ideeën hoe mijn boodschappenlijstje er uit moet zien?
Het heeft allemaal geen haast. Ik zal vrees ik toch niet dab ergens volgend gaar voorjaar/zomer aan het project kunnen beginnen (maar kan ondertussen wellicht al wel aanbiedingen in de gaten houden).

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

In principe zit je met een Triax 88 (of vergelijkbaar in grootte) en Inverto Red Quad lnb's gebakken voor de 13-19-23. De Astra2 valt te ontvangen, maar de kans dat je BBC zenders uit de lucht kan halen is klein.

 

563a0be879aed-Ku-band.png

 

 

Als je verder geen andere smartcards dan van CDNL/TVV gebruikt zou ik gewoon een M7 gecertificeerde ontvanger nemen, deze kunnen ook de 13-19-23-28 ontvangen.

post-73051-0-51080000-1446644691.png

Gebruikt zijn TD78 tegenwoordig als wok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het uitzoeken en de plaatjes.

Zal het eens met de familie gaan bespreken de komende maanden.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De enigste zenders van de Astra 28,2 die je fatsoenlijk kunt ontvangen is de Europabeam van de Astra 2G, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/12495356
Dat moet zelfs met ongeveer een 60cm-schotel kunnen.

De Astra 2E en 2F kun je wel vergeten. De UK-spotbeam waar de BBC, ITV en Channel 4 op zitten kun je helemaal wel vergeten.

Hier zie je welke zenders er zich op de Astra 2G Europabeam zitten: http://www.lyngsat.com/Astra-2G.html
Je moet maar even kijken of die zenders de moeite waard zijn om daar een lnb voor te plaatsen.

De Astra 23,5 kun je ook met een 60cm-schotel ontvangen, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887
De Astra 19,2 en de Hotbird kun je ook met een 60cm-schotel ontvangen.

Met een rail heb je echter verlies, dus zou ik zeker voor een grotere schotel gaan. Omdat je zo noordelijk zit, komen gewone lnb's zelfs op een Triax 88 te dicht op elkaar. Je moet dan op de Astra 19,2 een smalle lnb nemen. Een schotel van 100cm breed met een rail zou wel kunnen.
Ook een Wavefrontier T90 is daarvoor een prima schotel.
Je zou ook nog een Maximum E-85 kunnen nemen. Dan moet je een smalle lnb voor de Astra 23,5 nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies (en dat voor Zuid-Spanje).

Het lijkt er een beetje op dat ik ongeveer hetzelfde materiaal kan regelen voor zowel Zweden als Spanje.

Is een duo blok met 6 graden verschil voor de combi Hotbird-Astra 1 nog een optie?

 

Ik heb nog ruim de tijd en zal het met de betreffende bewoners gaan doorspreken.

Engelse zenders hoeft voor mij op beide locaties niet zo. Astra 3 ook niet echt, maar dat laat ik graag over aan degenen die gaan meebetalen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Prawo

Als je alleen de Astra 19,2 en 23,5 wilt ontvangen, dan kun je daar gewoon een 4,3 graden duo-lnb nemen op bijv. een 85cm-schotel.
Voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Hotbird, kun je daar een 6 graden monoblock nemen op een 85cm-schotel maar dat kan ook met twee losse lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...