Ga naar inhoud


hulp bij installeren en uitrichten visiosat bisat g4


novies

Aanbevolen berichten

 

Beste leden,

Ik ben noodzakelijkerwijs toe aan het vervangen van mijn Technisat Multytenne, waar ik veel plezier van heb gehad nadat ik de uitstekende installatie aanwijzingen en uitleg van de Transponder groep had gevolgd.

Heb nu uitvoerig forum doorgelezen, en een Visiosat Bisat 4g schotel, 3 Inverto Black Ultra HGLN en 1 Relook (smalle kop) twin LNB’s en 2 stuks Centauri S4/1PCN-W1 Diseqc’s voor Hotbird, Astras 1, 3 en 2 aangeschaft voor twee ontvangers voor locatie: 52.7775, 4.725.

Misschien toch wat over het hoofd gezien, want bij nader inzien zijn de Inverto’s wat groot. Maar ik zal het ermee doen.

 

Voordat ik het dak op ga heb ik graag nog adviezen en uitleg van de experts met betrekking tot installatie en uitrichten.

1.       Waar plaats ik de smalle Relook? Als ik deze op Astra 3 plaats, kan ik met de Inverto op Astra 1 deze niet op de nul positie plaatsen (zoals door Sprietje, ea wordt aanbevolen) vanwege de brede kop. Ik kom dan op 5 schaaldelen eronder terecht. Is dat een probleem of kan ik de andere LNB’s met eenzelfde offset van die 5 schaaldelen onder een hoek stellen? Of is het beter de smalle Relook op Astra 1 te plaatsen en de nulstand aan te houden?

2.       Hoe stel ik de andere LNB’s in op de beugel van de Bisat? Op mijn locatie zou ik ca  10.2° schuinstand moet hebben, maar welke maten op de beugels kan ik gebruiken? En hoe bepaal je die?

3.       Hoe diep stel ik de LNB’s op de lengteas in de beugel? Halverwege of iets anders? En waarom is dat?

4.       Ik start afregelen op de Astra 1 LNB. Is er een voorkeurskanaal om dit te doen?  

5.       Daarna kan ik de andere LNB’s doen. Is er een volgorde en welke voorkeurskanalen gebruik ik voor de andere satellieten?

6.       ***geen-reclame*** voor de WaveFrontier geeft voor de berekening met de twee uiterste satellieten een elevatie:  27.96° en azimuth: 160.35°. Dit zijn, net zoals de skew van 10.24° waarden als een soort gemiddelde. Moet ik dit als absoluut zien of als een startwaarden, omdat er door fijn tuning uiteindelijk een optimum gezocht wordt?

7.       Redelijkerwijs kan ik maar 1 keer fijn tunen op elevatie en azimuth. Op welke satelliet doe ik dat en waarom?

Alvast bedankt voor de respons.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste novies

Welkom op dit forum

Tja, het is altijd woekeren met de ruimte op een Bisat schotel als je niet de standaard ALPS-lnb's gebruikt waar Visiosat de schotel eigenlijk voor ontworpen is.
Vier lnb's met koppen van 60mm gaat niet hoewel sommigen ze er toch op krijgen, zie afbeelding 1 maar dan moeten de lnb's wel flink verschoven t.o.v. elkaar staan wat natuurlijk niet goed is.
Als je één smalle lnb gebruikt zou ik deze niet op de Astra 23,5-positie zetten.
Een lnb met smalle kop heeft toch iets eerder last van regendruppels als een kop van 60mm. Daarom plaats je de smalle lnb beter op de Astra 19,2-positie omdat die satelliet sterker is, zie bijlage 2.
De hoogte van de Astra 23,5 lnb-houder stel je in op de nul-positie.

De koppen van de Inverto Black Ultra stel je 5-6mm af van de lnb-klem. Dat is de beste uitgangspositie.
 

post-60869-0-95124400-1475324315_thumb.jpg

post-60869-0-16848200-1475324324.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt!

Duikertje:

Met de Bisat kom ik niet goed rond met de info die Cahors levert voor de Bigsat. Met een vaste klemposities kan ik ook niet een LNB centraal plaatsen.

 

Sprietje:

Inderdaad woekeren.

 

De smalle kop van de Relook gaat naar de Astra 1 positie. Snap ik en gaat gebeuren.

Dan de schrijf je dat ik de Astra 3 LNB op de nulstand moet zetten. OK. Maar dan?

a. Blijven de skew hoek, elevatie en azimuth dan zoals ik die eerder benoemde?

b. Wat worden dan de posities van die andere LNB's op de rails?

De LNB's 5-6 mm van de klem. Neem aan dat dit van de kop bekeken is?

 

Nog een respons op de andere vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7.       Redelijkerwijs kan ik maar 1 keer fijn tunen op elevatie en azimuth. Op welke satelliet doe ik dat en waarom?

 

Ik zou de schotel afstellen op 23oost; die is namelijk niet de sterkste.

Die als eerste zo goed mogelijk instellen.

Het gaat inderdaad om finetunen; schaalverdelingen op schotels zijn niet altijd heel precies.

 

Daarna kan je met de andere LNB's gaan finetunen.

De azimuthverschillen liggen zo ongeveer vast bij deze beugel (al zou je 'm nog wat kunnen verbuigen, als je dat zou willen, maar dat zou ik niet doen).

Wel kan je de elevatie per LNB nog wat proberen te verbeteren, en ook wat naar voren of achteren schuiven, en de LNB-skew aanpassen.

 

Succes!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...