Ga naar inhoud


De juiste lnb ?


RuudLH
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

​Ik wil graag weten of de lnb "Monoblock Single 3 graden" van het merk Maximum goed te gebruiken is voor een 64 cm schotel ?

​Misschien stel ik in vele ogen een onbenullige vraag maar ik ben puur een beginner in deze "schotelwereld"; neem me niet kwalijk dus !?

 

​Gr. aan u allen,

Ruud

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste RuudLH

Welkom op dit forum

Ik neem aan dat het om het Monoblock LNB Single Maximum XO-31 gaat.
Dit is een 3 graden monoblock voor een schotel van 80cm. Wat de afstand betreft van de 2 koppen komt dit overeen met een schotel van 60cm.
Reken maar mee, 80/60x3°=4°~4,3°.
Dit monoblock wordt ook vaak gebruikt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 op een schotel van 60cm.
Het enigste wat niet klopt is dat de stand van de antennes.
De Maximum XO-31 is eigenlijk bedoeld voor de ontvangst van de 13e en 16e. Bij deze satellieten is de kruispolarisatie normaal. Bij alle drie de Astra satellieten is deze 7,5° aangepast wat je bij de juiste lnb's terug ziet in antennes die 7,5° gedraaid staan.
 

post-60869-0-15156200-1491584573_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik ben blij met je berichten. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik - kijkend in de schotel - de rechter buis in de klem moest zetten en die vervolgens uitrichten op de Astra 3. De Astra 1 dacht ik dan te ontvangen door die 11 graden hoger te richten dan de Astra 3 m.b.v. een schuine lijn die waterpas moest worden (gezien op de website van CanalDigitaal).

Moet ik het dus precies omdraaien en de linker buis op 23,5 richten en vervolgens de rechter buis op de genoemde manier 11 graden laten zakken door de lnb in zijn geheel rechtsom te draaien tot de lijn weer waterpas staat ?

Zeer bedankt voor je hulp tot zover!

 

Vr.gr. van een stadgenoot,

Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je aanbod maar het gaat ons om tv-ontvangst tijdens een zwerftocht door Frankrijk van ongeveer 8 weken,

We weten van tevoren niet waar we zullen komen en wanneer precies maar ik heb een appje op mijn telefoon staan waarmee ik de richting en de elevatie kan bepalen. We hebben dit nog niet eerder gedaan maar de pogingen thuis gaan zonder problemen.

Het appje heet SatDir en als ik thuis invul dat ik op 23,5 wil richten dal lees ik het volgende:

Azimuth (compass)   : 156.3

Elevation                   : 28.4

Skew                         : -14,5

Azimuth en Elevation is mij wel duidelijk maar de term Skew ken ik niet. Aan het getal te zien vermoed ik dat dit iets te maken heeft met die 11 graden verdraaiing van de lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, ik vergeet nog te vertellen dat deze app op het einde een pijl in een cirkel heeft die je door te verdraaien een geluidssignaal geeft en de richting van de satelliet die je zoekt (in mijn geval dus 23,5) aan geeft. Dit kun je vrij gemakkelijk opzoeken. Ik vind het moeilijker om de juiste elevatie in te stellen. Met de schotel die ik heb (Triax 64 cm.) gaat dat niet echt nauwkeurig. Je moet dus maar even staan prullen tot het signaal op zijn sterkst is.

Ik heb wel een schotel gezien waarmee de instellingen heel precies gaan (Maxview is het merk) maar de aankoopprijs van € 299,-- heb ik er niet voor over en ik zou hem 's nachts eigenlijk niet buiten willen laten staan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RuudLH

De schuinstand van 11 graden voor de duo-lnb geldt voor Nederland. In andere landen is die anders.
Bovendien moet de schuinstand van een duo-lnb niet hetzelfde ingesteld worden als voor de skew die van een enkele lnb wordt aangegeven.

Maar wat me zeer verbaast is dat je schrijft dat als je thuis in de regio Elst de gegevens bekijkt voor de Astra 23,5, een skew voor de Astra 23,5 wordt aangegeven van -14,5 graden. Daar klopt niets van. Dat moet -6,2 graden zijn. De app houdt dus duidelijk geen rekening met de aangepaste kruispolarisatie van de Astra satellieten van 7,5 graden.
Wat een slechte app!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Wat mij verbaast is dat je schrijft "thuis in de regio Elst"!

Mijn woonplaats is Roosendaal (Latitude 51,525377 en Longitude 4,497104 volgens mijn app).

In mijn tweede bericht heb ik jou de groeten gedaan "van een stadgenoot". Mogelijk verwar je mij met iemand anders (?).

 

Deze stadgenoot groet u andermaal!

RuudLH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee RuudLH, ik verwar je niet met iemand anders maar als jij op geeft: Azimuth (compass) 156.3 en Elevation 28.4 dat is dat regio Elst en niet in Roosendaal.
Roosendaal heeft elevatie 28,4° en Azimuth compas (magnetisch) 155,4°
Met Azimuth true is het 156,2°. Misschien dat je daar de fout mee bent ingegaan of de app is nog slechter dan ik al dacht.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Misschien Roozendaal bij Arnhem , vlak bij Elst?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...