Ga naar inhoud


De juiste lnb ?


RuudLH
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

​Ik wil graag weten of de lnb "Monoblock Single 3 graden" van het merk Maximum goed te gebruiken is voor een 64 cm schotel ?

​Misschien stel ik in vele ogen een onbenullige vraag maar ik ben puur een beginner in deze "schotelwereld"; neem me niet kwalijk dus !?

 

​Gr. aan u allen,

Ruud

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste RuudLH

Welkom op dit forum

Ik neem aan dat het om het Monoblock LNB Single Maximum XO-31 gaat.
Dit is een 3 graden monoblock voor een schotel van 80cm. Wat de afstand betreft van de 2 koppen komt dit overeen met een schotel van 60cm.
Reken maar mee, 80/60x3°=4°~4,3°.
Dit monoblock wordt ook vaak gebruikt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 op een schotel van 60cm.
Het enigste wat niet klopt is dat de stand van de antennes.
De Maximum XO-31 is eigenlijk bedoeld voor de ontvangst van de 13e en 16e. Bij deze satellieten is de kruispolarisatie normaal. Bij alle drie de Astra satellieten is deze 7,5° aangepast wat je bij de juiste lnb's terug ziet in antennes die 7,5° gedraaid staan.
 

post-60869-0-15156200-1491584573_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik ben blij met je berichten. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik - kijkend in de schotel - de rechter buis in de klem moest zetten en die vervolgens uitrichten op de Astra 3. De Astra 1 dacht ik dan te ontvangen door die 11 graden hoger te richten dan de Astra 3 m.b.v. een schuine lijn die waterpas moest worden (gezien op de website van CanalDigitaal).

Moet ik het dus precies omdraaien en de linker buis op 23,5 richten en vervolgens de rechter buis op de genoemde manier 11 graden laten zakken door de lnb in zijn geheel rechtsom te draaien tot de lijn weer waterpas staat ?

Zeer bedankt voor je hulp tot zover!

 

Vr.gr. van een stadgenoot,

Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites