Ga naar inhoud


Geen ontvangst in Aguilas, Spanje


reisben

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben de nieuwe!

Blij dat ik dit forum heb gevonden, jongens, zoals ik al heb gelezen kun je van het ene op het andere moment volledig de draad, dan wel stat, kwijt zijn. En dat gebeurde ook mij.

Een jaar lang Astra 1 en 3 gekeken in Aguilas, in de buurt van Cartagena, Spanje. En dan niets meer. Misschien heeft de storm de schotel verdraaid, misschien in de LNB na drie jaren gebruik bezweken, immers, hij ervaart nachtvorst en 40+ graden Celcius, ik weet het niet. Doet ook niet ter zake: we hebben geen TV meer via de schotel.

 

Eerst flink gepield met de stand van de schotel, compas erbij voor de richting van Astra 3, verplaatst want is de palmboom misschien gegroeid, kabel vervangen, nieuwe duo LNB gekocht, andere TV met decoder, kaartje van de buurman geleend, niets werkt.

Dan maar het dorp in en een grotere schotel kopen, de oude is 80 cm, de nieuwe 110 cm. Geen TV.

 

Nu heb ik het forum en nu weet ik dat de ontvangst op de 80 cm met de duo LNB meer geluk dan wijsheid was. Ook weet ik nu dat de grotere schotel mij met een duo LNB verder van huis heeft gebracht. Mooi forum is dit.

In juni gaan wij weer naar Nedreland met de caravan, dan zal ik wat onderdelen moeten kopen, een montagerail, enkele koppen voor Astra 1 en 3. Ik hoop dat Sprietje dan nog op dit forum actief is, ik moet vast nog wel een vraag stellen. Tot die tijd blijf ik dit forum volgen want je leert ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste reisban

Welkom op dit forum

Ja 80cm. Als het 80cm hoog is, dan is die schotel zeker te klein, 80cm breed is kantje boord.
Het is zeker een goede zaak een grotere schotel te nemen.
Ik neem aan dat die 110cm in de hoogte gemeten is op de spiegel en dat de breedte 100cm is.
Tja, op die schotel past natuurlijk geen duo-lnb meer. Is dat de reden dat je met losse lnb's wilt gaan werken samen met een diseqc-switch? Heb je die lnb's al of moet je die nog kopen?

Het handigste lijkt me om de schotel eerst eens met de zon uit te richten op de Astra 23,5. Dat kan dus met een enkele lnb maar dat kan ook met de duo-lnb als de kop van de Astra 23,5 in de klem staat.

Ik weet niet of je morgen voldoende zon hebt anders maandag, dan is die er volop.
Morgen en overmorgen staat de zon op 12:53uur precies in de richting van de Astra 23,5.
Stel de elevatie van de schotel in op ruim 39°.
Stel de skew van de losse lnb in op -21,5 graden, d.w.z. als je voor de lnb staat en je kijkt naar de binnenzijde van de schotel, de lnb 21,5° tegen de wijzers van de klok ingedraaid.
Het je nog geen losse lnb, dan moet je de duo-lnb 26° tegen de wijzers van de klok indraaien.
Stem af op de ongecodeerde zender Ocko. Die zit op positie 237 van de CD-zenderlijst.

Zorg dat je schilderstape of ander plakband spant van de bovenzijde van de schotel tot midden over de kop van de lnb die in de klem staat. De bovenzijde van de schotel vindt je door boven op de schotel even een latje horizontaal te leggen, beter nog een waterpas. Teken dit punt even aan op de schotel.
Zorg dat je vijf minuten van de voren de schotel net voldoende los hebt gezet dat je deze over de pijp kunt verdraaien.

Draai de schotel op het aangegeven tijdstip zodat de schaduw van het plakband precies midden over de lnb-arm loopt en zet hem vast
Nu ontvang je waarschijnlijk al genoemde zender, zoniet, alleen de elevatie een heel klein beetje bijstellen.

Ik ga er wel van uit dat je een HD-ontvanger hebt anders zul je de Nederlandse zenders niet ontvangen.
 

post-60869-0-66166800-1492883149_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

...andere TV met decoder, kaartje van de buurman geleend, niets werkt.

 

Heb je ook al geprobeerd of je huidige ontvanger/TV wel ontvangst/beeld heeft bij je buurman (als die een vergelijkbare schotel-setup heeft)?

Dan weet je in ieder geval, dat daar niet ook een groot probleem zit.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, A33, maar ja, we hebben zelf twee TV's en we hebben in die twee TV's het C.D. kaartje geprobeerd. Het werkte niet.

 

Het eerste wat ik ga doen is een fijnverstelling maken op de schotel, want zoals ik op dit forum ook las kun je wel met de hand de schotel verticaal verstellen maar als je dan de boutjes aandraait is de instelling toch veranderd, alleen al door het gewicht van de schotel.

De volgende stap moet zijn dat ik de stalen buis goed vast zet, ik werk tot nu toe met een mobiele stander en dat is bij 60 cm haalbaar maar niet meer bij 100 cm.

Ik begrijp dat in Nederland metalen raamwerkvoeten voor schotels te koop zijn die je dan met tegels verzwaard. Helaas zijn de tegels aan de Costa Calida 40*40 cm en Nederlandse 30*30 cm. Gaan we oplossen :)

Ooit komt het goed, maar eerst de basis. Zoland kijken we op ipad RTL XL herhaling.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een schotel van 100cm is een tegelvoet van 30x30cm te klein. De kans is erg groot dat bij een harde wind de schotel vergaat.
Het zou ook best kunnen dat tegels van 30x30cm in Spanje helemaal niet gangbaar zijn. Wil je die dan ook uit Nederland meebrengen? Dat moeten er dan 8 zijn.
Ik zou maar een statief kopen in Spanje voor tegels van 40x40cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hoi, allemaal en hoi, Sprietje,

 

Even een update.

 

Sprietje heeft mij een aantal gegevens gestuurd, zie boven, waarvoor dank. Helaas heb ik van één gegeven geen gebruik kunnen maken en dat was de horizontale instelling of azimut met behulp van de zon. Op de aangegeven dagen was het bewolkt en regenachtig aan de Costa Calida, wie had dat voor mogelijk gehouden?

 

Ondertussen heb ik van mijn buurman met nickname KREM een print-out gekregen van de 'LNB-afstanden berekenen bij een offsetschotel' van 'de transponder'.

 

Als ik de rekenmethode en aanwijzingen volg van deze special kom ik grotendeels uit op de antwoorden van Sprietjes' berekening. Het enige verschil zit in de meetmethode van de afstand LNB tot schotel.

Sprietje spreekt over 40% hoogte vanaf onderen, de transponder over midden schotel. Een gevolg van deze verschillende rekenmethodes is dat de berekende afstand tussen de LNB Astra 3 en LNB Astra 1 verschillend uitpakken. Als ik de transponder volg moet de LNB Astra 1 tussen de 60 mm (voorkant LNB-midden schotel), 65 mm (midden LNB-klem-midden schotel) en 63 mm (midden LNB-klem-40% schotel) afstand houden van Astra 3, bij een onderlinge hoek van 5,2 gr.

 

O, ja, ik heb hier boven gelogen; mijn nieuwe schotel is 1000x900 mm en niet 1100 mm. Excuses hiervoor.

 

Ik heb een fijnafstelling gemaakt om de schotel elevatie in te kunnen stellen, dat werkt een stuk prettiger dan trekken en duwen met de ene hand en moeren aandraaien met de andere hand. Komende dage toch eens proberen, al is het op de mobiele standaard, met prima weersverwachtingen...

aangepast door reisben
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste reisben

Als ik me niet vergis heb je 2 losse lnb's. Klopt dat?
Zou je maat X eens even op willen meten, zie bijlage.
Morgen en overmorgen staat de zon om 13:00uur precies in de richting van de Astra 23,5. Je kunt de schotel dus met de plakbandmethode uitrichten. De richting staat dan goed. Je hoeft alleen de elevatie nog iets bij te stellen.
 

post-60869-0-25665800-1493841174_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen, Sprietje (en ale andere forumlezers natuurlijk)

De maat die je vraagt is 695 mm.

Ik kom op de hoek tussen Astra 3 en Astra 1 van 5,2 gr (azimut 147,9 - 142,7 = 5,2).

Bij een tangens van 5,2 gr (0,091) wordt de afstand van de LNB's 695 x 0,091 = 63,25 mm.

Ben geen rekenwonder dus zit ik mijn berekening de buurt, Sprietje?

Blijkbaar hanteer jij niet de benadering van de transponder?

Groetjes uit Aguilas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik gebruik niet precies dezelfde methode.
De afstand die ik bereken is 57mm.
Als de koppen 59,5mm zijn, moeten ze dus tegen elkaar staan. Die kleine afwijking maakt niets uit.
Heb je een houder waarmee je de lnb van de Astra 19,2 tegen de lnb van de Astra 23,5 kunt monteren?
Welk merk en type lnb's heb je?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu nog een duo LNB, Sprietje, en ik wil de Astra 3 gaan instellen. Astra 1 heeft al weinig waarde meer zegt mijn vrouw, die de meest fanatieke TV-kijker is.

 

Als het lukt om op deze 1000 mm schotel van onbekend fabrikaat op een mobiele stander toch ontvangst te krijgen is de proef gelukt.

 

Komende zomer ga ik dan in Nederland op zoek naar een goede single LNB voor Astra 3 en een degelijke, vaste voet. Die kan ik dan in september, als we terug zijn in Aguilas, installeren.

 

De schotel staat nu klaar: tape gespannen, wekker gezet.

 

Vast dank, Sprietje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...