Ga naar inhoud


Triple quad Lnb met Vu Zero


joeri peeters

Aanbevolen berichten

Beste Satters,

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Heb van een kennis een triple quad lnb gekregen voor op de camping.Nu wil ik deze op een Vu Zero hangen.

Heb dit weekend mijn schotel uitgericht,maar het wil niet lukken.

 

Nu is mijn vraag,hoe moet ik mijn ontvanger instellen.Momenteel staat hij op "confugiratie modus eenvoudig en heb ik op poort A de 19,2 staan op poort b de 23,5 en op poort c de 28,5.

 

Is dit correct of doe ik iets fout?

 

 

Alvast bedankt

  • Like 1

Samsung  UE55KU6510SXXN Curved Tv met een VU SOLO 4K met VTI Image triax 88 cm,astra 1,2,3 en hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Merksplas moet je de schotel op 28,6 graden elevatie instellen om de Astra 23,5 te vinden. Hierbij moet het campingstatief dan wel zuiver verticaal staan anders heeft die waarde geen zin.
De triple-lnb moet 14 graden schuin gezet worden.
De Astra 23,5 staat in de richting waar morgen de zon om 12:43uur staat.

 

Welke zenderlijst heb je in je ontvanger zitten, die van CanalDigitaal of van TV Vlaanderen?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Merksplas moet je de schotel op 28,6 graden elevatie instellen om de Astra 23,5 te vinden. Hierbij moet het campingstatief dan wel zuiver verticaal staan anders heeft die waarde geen zin.

De triple-lnb moet 14 graden schuin gezet worden.

De Astra 23,5 staat in de richting waar morgen de zon om 12:43uur staat.

 

Welke zenderlijst heb je in je ontvanger zitten, die van CanalDigitaal of van TV Vlaanderen?

 

Heb een zenderlijst van HenkSat er in steken.Bedankt alvast voor de goede hulp.zal mij er Zaterdag eens mee bezig houden.

 

Heb mij ook een Xsarius satfinder gekocht.Zo kan ik die van thuis en op de camping eens perfect afstellen :-)

Samsung  UE55KU6510SXXN Curved Tv met een VU SOLO 4K met VTI Image triax 88 cm,astra 1,2,3 en hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de zenderlijst volgorde van HenkSat niet maar op de Astra 23,5 zitten een paar zenders die heel erg sterk doorkomen. Dat is de zender Ocko en TV Lux op transponder 12168V. Als je daar op afstemt, kun je de Astra 23,5 niet missen.
A.s zaterdag staat de zon om 12:44uur precies in de richting van de Astra 23,5 satelliet.
Gebruik hiervoor de plakbandmethode.
Span schilderstape van precies de bovenzijde van de schotel strak over de lnb die in de klem staat. Het midden van de schotel vind je door even een waterpas boven op de schotel te plaatsen.
Zorg dat de elevatie goed staat ingesteld en dat de schotelklem net voldoende los staat dat je de schotel kunt draaien. Draai op het bewuste tijdstip de schotel zodat de schaduw van de tape precies midden over de lnb-arm loopt, zie bijlage.
Ontvang je de bewuste zenders nog niet, dan staat waarschijnlijk de elevatie niet juist genoeg ingesteld. Aan de richting zal het niet liggen.
 

post-60869-0-08431600-1495125421_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dag sprietje een mooie uitleg.  Veranderd dat snel of klopt die tijd ook nog voor volgende zaterdag 17-6 ?  

Nog een vraagje ik heb mijn duo vervangen door een triple  geklemd op 23  en nu heb ik goed signaal op 19.2 en ook op 28  (bbc enzv )  maar niet op 23 

heb je daar een mogelijke verklaring voor ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joule

Of het wel of niet snel veranderd hangt af van de tijd van het jaar.
Een zonnewijzer heeft hier ook last van want ook een zonnewijzer geeft niet het gehele jaar door de juiste tijd aan.
Bekijk de grafiek die ik heb bijgevoegd. Hoe steiler de lijn loopt, hoe sneller dagelijks de tijd veranderd dat de zon achter een bepaalde satelliet staat.
Loopt de lijn bijna horizontaal, dan is er nauwelijks verschil tussen enkele dagen.

Wil je weten op welk tijdstip de zon precies in de richting van een satelliet staat, gebruik dan deze site: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm


Tja, en een Triple-lnb is gemaakt voor een schotel van 60cm, niet voor een schotel van 85cm.
Een triple-lnb is prima te bebruiken op een Triax 78. Dan geeft die meer signaal dan op een Triax 64. Het uitrichten luistert alleen veel nauwer.

In IJbergen moet een triple-lnb 12,8 graden schuin gezet worden, de Astra 28,2 het hoogste, de Astra 19,2 het laagste.
 

post-60869-0-22138800-1497560981.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik was vergeten te zeggen dat ik een triple lnb quad in een 88cm trias schotel heb geplaatst.

Hans

 

Hallo, Triple LNB werkt niet in een Triax 88 cm, de Triax 78 kan wel mits een goede fijn afstelling.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joule

Dat je de Astra 23,5 niet ontvangt en de 19,2 en 28,2 wel kan aan een paar dingen liggen.

 

1 - Heb je de diseqc-instelling wel goed staan?
Bij een triple-lnb heeft de Astra 19.2 positie 1, de Astra 23,5 positie 2 en de Astra 28,2 positie 3 in de diseqc-instelling.

 

2- Gebruikt je voor de signaaluitlezing van de Astra 23,5 wel een transponder die nog bestaat? Kijk eens gewoon via de fastscanlijst of je zenders van de Astra 23,5 ontvangt.

 

3- Als je zowel de Astra 19,2 als de Astra 28,2 ontvangt, heb je de draairichting van de schotel precies afgesteld. Doordat de signalen van de 3 satellieten niet precies op één rechte lijn vallen (de satellieten staan immers op een boog aan de Clarkebelt) heb je kans dat als je de elevatie wat bij stelt, je de Astra 23,5 wel ontvangt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje 

In elk geval een geruststelling dat de draairichting goed staat  de diseq instellingen en transponder  daar zal nog eens een studie moeten van maken , maar ik kan in elk geval terug aan de slag 

Heel erg bedankt voor de moeite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...