Ga naar inhoud


Ampère meter niet in serie aansluiten


muppet

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Wel, in mijn opinie is een vaste shuntweerstand die je in serie zet pet je accu's de beste oplossing.

Zet wel 2 zekeringen op de afgaande kabeltjes naar je volt/amperemeter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan kun je die zekeringen gelijk als shuntweerstand gebruiken en de spanning erover meten.

 

Maar Henkie73 heeft wel gelijk. Er zijn kant en klare oplossingen op de markt.

Dus waarom dat gehannes met een ouderwetse Ampère meter.

Je gebruikt hedendaagse techniek, dan moet je ook een hedendaagse infrastructuur toepassen met webinterface en noem maar op.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die zekeringen moet je niet opnemen in de accukabel, maar in de leidingen die je van de shunt naar de voltmeter laat lopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat een probleem zeg, gewoon een simpele analoge ampère meter ertussen zetten, die hebben een ingebouwde shunt, en het metertje wat er overheen staat is vaak 1 mA dus waar praat je over van ''verzwakken''. ;)

 

 

Op de boot kun je niet afstellen deze ligt plat op het dak en zit vast.

Ik wil gewoon weten wat hij oplevert heb een 200 watt delen door 12 is 16,6 ampère.

Het probleem is dat de zon niet altijd gelijk schijnt dus hoeveel laad hij dan.

Daarnaast hoe kun je een 10 kwadraat kabel aan een klein metertje krijgen.

 

Sjaak gaat je ook vertellen hoe je de 10 kwadraat kabels aan dat simpele analoge metertje aansluit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu een zekering tussen de kabel van de zonnecollectoren zet en de ampère meter aan elke kant van de zekering plaats gaat dit dan werken.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad de spanning over de zekering meten. (niet de stroom). Als je de weerstand van de zekering weet kun je de stroom makkelijk uitrekenen.

De spanning zal in het mV bereik liggen maar dat maakt niet uit. Ik zou verder wel een goede meter nemen zoals een Fluke en niet zo´n Chinees prul van € 9,95

Mijn laatste posting was natuurlijk een grap.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In plaats van die zekering is het gebruikelijk een shunt weerstand toe te passen, daarvan is de weerstand bekend, en die zijn mechanisch zo uitgevoerd, dat je er een 10 kwadraat kabel veilig onder de klemmen kunt monteren.

 

https://meettechniek.info/instrumenten/shuntweerstand.html

 

Googel maar eens naar meetshunts

Weigel 60 mV/100 A DIN-shunt

 

of

Lumel B2 50A/60mV

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij geeft alleen de spanning weer helaas en ik kan ook wel een steca kopen van over de 200€ maar deze heb ik al.

hoe kan je daar nu bij????

 

ik heb hem op het web voor 110,00 gezien.

de 30 ampère versie. 

hoeveel amper heb je nodig??

 

gr.

henk

aangepast door henkie73

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...