Ga naar inhoud


Kan je de stroom meten van elke spanningen met een ampere tang?


Aanbevolen berichten

Hi,

Sorry voor de mogelijke domme vraag en mogelijks de verkeerde verwoording.

Ik heb, vandaag ( zo noemen ze dat hier) een ampere tang gekocht. Dit is om rond ėėn draad te doen en de stroom te zien. Ik heb ze dat al veel zien gebruiken bij metingen van 220V wisselspanning.

Ik vraag me af, of dit ook bruikbaar is bij andere spanningen bvb 12 of 24V, en als dit ook werkt om de stroom te meten op gelijkspanning?

Of gaat dit enkel voor 220V of hoger in wisselspanning.

Ik weet wel dat je maar ėėn draad rond de tang mag doen.

Alvast bedankt voor u antwoord op mijn mogelijks domme vraag.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij kan een stroomtang de stroom meten van elke spanning, zolang het magnetisch veld van de lopende stroom maar groot genoeg is. Evt. voltage- en stroom bereiken staan ook in de technische specificaties van het apparaat.

 

Kortom, hangt samen met gevoeligheid van het apparaat en de technische specificaties. Wat is het typenummer van uw tang?

 

edit: Zoals sobeit ook al zegt, het kan geen kwaad om de klem uit te proberen. Ga echter niet zomaar wat aan evt. ingangen zetten. Ik zeg dit, omdat er ook stroomtangen zijn met zowel de klem als ook gewoon ingangen waar een meetsnoer aan te hangen is.

aangepast door drMacFaulty

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips.

Er staat 200A of 600A wisselspanning. Dus geen gelijkspanning?

Er zijn ook snoeren bij om de spanning te meten tot 600V wisselspanning en gelijkspanning. Je kan ook weerstanden en diodes uitmeten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lees anders dit even door.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomtang

 

Je hebt er een voor wisselstroom, dus niet bruikbaar voor gelijkstroom.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk 99% zeker een wisselstroom tang.

Je heb ook tangen voor gelijk stroom.

En als je een lus (een wikkeling) om een van de bekken van de tang doet meet hij dubbel

zo kan je ook lage stromen meten met b.v. 4 wikkelingen.

Mits dit alles bij 50Hrz is anders krijg je een mis aanpassing.:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik gebruik voor m'n werk een Fluke336 stroomtang die meet wissel en gelijkstroom en is volgens mij ook TRMS dus frequentie en golfvorm onafhankelijk. Het meetbereik tot 600A in de lage waardes schat ik hem 0,1 A nauwkeurigheid. Heeft wel een speciale instelling voor gelijkstroom meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...