Ga naar inhoud


onderhoud draaibare schotel


alleyoop

Aanbevolen berichten

Ik merkte na een paar stormachtige dagen een aanzienlijke afwijking op bij de tracking van de satellieten met m'n 1m20 schotel op een SG2100A motor. Om terug signaal te krijgen moet ik mijn USALS longitude nu op 3° ipv 4° oost zetten maar bij de satellieten uiterst west en oost (bvb Turksat) haal ik toch niet meer de signaalwaarden die ik vroeger had. Een bezoekje aan het dak om alles opnieuw af te stellen dringt zich dus op en misschien is dan ook het moment aangebroken om na 9 jaar trouwe dienst de SG2100A te vervangen, neem ik terug een SG2100A of zijn er ondertussen al betere types op de markt?   

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon het toch niet nalaten om tijdens een regenpauze even met de Satlook te gaan meten met de wok op 42°E. De schotel lichtjes met de hand wat naar links of rechts bewegen maakte niets uit maar toen ik hetzelfde onderaan wilde doen om de elevatie te checken schrok ik van de speling die zeker iets meer dan 2cm was tussen de ruststand en de ingeduwde stand. Het signaal schoot gelijk met 3dB de hoogte in dus de oorzaak is gekend. De gebogen as op de motor heeft zo goed als geen enkele speling in de draairichting maar beweegt wel vlotjes bijna 2mm opzij wat zorgt voor een verschil van 2cm aan de schotel zelf..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uur geleden zei satkijker:

Als lap middel kan je in je ontvanger in de satellieten lijst de positie van de probleem satellieten een halve of hele graad hoger zetten dan draait de SG2100A motor iets verder zodat je beter signaal krijgt.

Door de motor iets minder verder te draaien kan men inderdaad het gebrek aan elevatie compenseren maar dan zit de richting verkeerd en wat je wint met elevatie verlies je door de verkeerde azimuth...

Ik denk dat ik het deze keer eens ga proberen met een Stab HH120, deze draait flink wat trager dan de SG2100 maar dat maakt me niets uit.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welk merk/type schotel je bezit en hoe die aan de rotor zit maar veelal word hij onderaan de elleboogpijp van de rotor gemonteerd .

als je dan ook nog een lange schotelklem hebt komen er onnodig veel krachten op de motor .

Ik kwam o.a.  deze tegen , daar valt wel wat aan te verbeteren , b.v. zoals op de foto .

 

verbeterde montage.jpg

aangepast door trust
tekstfout

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

dubbel gepost

 

aangepast door trust
dubbel gepost

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust,

 

De schotel is nog steeds de Laminas 120 en die heeft best een compacte beugel, ik weet dat je de krachten kan verminderen door de motor omgekeerd te monteren maar dan loopt de regen zo de connectoren binnen (enkel bij een SG2100, niet bij de Stab) en dan krijg je andere problemen. Het is ook zo dat ik het gat van de led gebruik om het printje van de motorsturing rechtstreeks te voeden met 20Vdc.

Ik weet dat je al flink wat van die motoren gebruikt heb voor je projecten, ik veronderstel dat die gekromde pijp bij een nieuwe motor geen 2mm speling heeft?

 

 

ofz-1200.jpg

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Laminas heeft inderdaad een compacte klem , maar sommige uitvoeringen van Gibertini is die erg lang .

Nee , nieuwe SG2100 hebben die speling niet , de vraag is , zit die speling bij jou in de lagering (ben ik nog nooit tegen gekomen)

Meer waarschijnlijk , in de pijpbevestiging aan de motoras .

Ik heb e.v. nog wel zo,n pijp zonder speling voor je liggen (gratis)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen al een HH120 in bestelling staan dus binnenkort weet ik of de speling in de lagering of de pijpbevestiging zit.

Met de omgekeerde montage van de Stab zullen de krachten op de motoras al flink wat minder zijn, de SG2100 heeft het aan de andere kant ook 9 jaar uitgehouden dus dat valt best mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk aan mij mocht je van de oude motor af willen , de printplaten van die motors kan ik goed gebruiken

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag uiteindelijk de SG2100 vervangen door een Stab HH120 en de tracking over de complete Clarke-Belt is weer perfect, de signaalsterktes zijn wat ze moeten zijn en de zwakke transponders aan (of over) de rand van de footprint zijn terug te ontvangen. De rechtstreekse 20Vdc voeding voor de motor heb ik laten vallen bij de Stab, bij de Moteck had je nog een enkelzijdige print met 'normale' componenten en 2 relais voor de motorsturing maar bij de Stab is dit een dubbelzijdige print met smd-componenten waarbij minuscule mosfets in SO-8 behuizing de motorsturing verzorgen. Omdat ik printbaantjes moet doorsnijden die onder andere componenten doorlopen heb ik afgezien van deze ingreep.

Bij het openen van de oude motor heb ik geprobeerd om de oorzaak van de speling op de motoras te vinden die op 2 punten ondersteund wordt, eerst door een kogellager waar deze naar de kromme pijp gaat en via een simpele bus in het deksel van de Moteck en laat het nu net deze bus zijn waar er flink wat speling merkbaar is.

Trust, stuur maar een PM met je adres en ik stuur je het printje van de Moteck op, de modificatie voor de externe voeding heb ik al ongedaan gemaakt zodat deze terug origineel is.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ! Bedankt !

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...