Ga naar inhoud


problemen met signaal


HarryJohann

Aanbevolen berichten

Gegroet, gij experts,

Heb een probleem met de signaal ontvangst van mijn schotel.

Ben in het bezit van een VUduo en mijn schotel zit op een rotor. 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2

Dit samenstel werkte al 11 jaar perfect met goede ontvangst. Tot de laatste storm, hagel en onweersbuien.

Sinds die tijd heb ik beeld dat regelmatig geblokt is of stilstaat. Heb de schotel geïnspecteerd en de LNB zag er niet fris meer uit. Eigenlijk de hele bevestiging van de kop niet. (Ronde buis met hard-plastic bevestigingspunten)

Op 23.5 geeft mijn signaalzoeker het volgende aan:

SNR: 66%  maar ook op SNR 10.6 dB welke laatste ook regelmatig springt naar 10.7 of 11.1

AGC: 80% welke samen met de dB ook verspringt naar bv. 78%

BER: 0

 

Heb de LNB inmiddels vervangen, maar het lukt mij niet om de skew in te stellen. (zou -9.8 moeten zijn hier in Frankrijk)

 

Heeft iemand raad, waar die dB vandaan komen? Zit hem dat in de skew van de LNB of de LNB zelf, of kan het aan de kabelaansluitingen liggen? Kabels hangen er ook al 11 jaar en de aansluitingen zijn afgedekt met aluminium tape.

 

Bedankt alvast voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, ik zit er aan te denken om gewoon een nieuwe schotel met LNB te kopen. Probleem is dat hier in Frankrijk ook niemand goed is met rotor. En ikzelf middelmatig.

Vroeg me alleen af waar die dB vandaan is gekomen. Ik krijg hem er ook niet uit. Heb hier nog wel beeld op 23.5, maar de andere satellieten liggen er allemaal uit. Door het vervangen van de LNB denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HarryJohann

 

Echt duidelijk is je verhaal niet.
Je schrijft dat je een draaibare schotel hebt en vervolgens noem je de 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2.
Zijn dit de satellieten waar je het meeste naar kijkt want met een draaibare schotel kun je natuurlijk veel meer satellieten ontvangen.
Dan heb je het over de skew van de lnb dat die  op -9,8 zou moeten staan. Dat is een rare opmerking want bij een draaibare schotel stel je normaal de skew van de lnb op nul graden als de schotel pal naar het zuiden staat.

Jij zit op 3,87° oost. Ik neem aan dat de schotel op de Astra 4A (Sirrius) op 4,8 oost is afgesteld met een kleine graad correctie.

Als jij inderdaad alleen maar de 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2 wilt ontvangen, kun je rekening houden met de 7,5 graad skew-aanpassing die de Astra satellieten hebben. Als de schotel dan op de Astra 23,5 staat gericht, zou de skew inderdaad -9,8° moeten zijn.

Maar zou je niet liever een vaste schotelopstelling hebben met meerdere lnb's voor je Banquet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje,

Ik heb 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2 in mijn tuner ingesteld. Ik kan ook niet alles ontvangen, want gevel van het huis enz. De schotel is op zich perfect uitgericht 11 jaar geleden.

De 4 satellieten voldoen voor mij prima. Een vaste schotelopstelling overweeg ik wel, maar waarom een goed functionerende rotor weggooien?

Ben net nog even op pad geweest, maar kreeg ik hier te horen dat ik speciaal een LNB van Canaldigitaal nodig had om de Nederlandse zenders te ontvangen. Wat dus niet waar is, want ik heb die LNB al een keer vervangen met een Franse LNB en dat draaide jaren perfect. Voor zover de expertise op het Franse platteland.

Dus ik ga nog maar even door met die rotor. Maar ik moet eerst weten waar die dB vandaan komt, want die is van recent.

Vervolgens kan ik de motor van de rotor resetten en alles opnieuw programmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan als alles nog goed staat na de storm. Maar hoe weet jij dat alles nog goed staat? Als je alleen de Astra 23,5 nog kunt ontvangen en de rest niet, dan vraag ik me af of alles nog goed staat?

 

Waarom een vaste opstelling? Omdat ik het idee heb dat meerdere mensen tv kijken en misschien naar verschillende satellieten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij weer. Heb even met de hele zooi zitten spelen terwijl misses op het signaal binnen lette.

Heb op 23.5 nu de dB van 11 naar 9 gekregen

Heb 19.2 weer terug met 8 dB

Heb ook gemerkt dat als ik de kabel van de LNB naar de rotor vastpak bij de aansluiting op de rotor dat alle signaal op 0 valt. Misschien eens vervangen? Een aarde-dingetje?

Nog een vraagje over die 0 positie van de rotor. Is dat de positie Astra 4A, want daar zou ik het beginsignaal weer op af moeten stellen dan? Vervolgens de nieuwe LNB op 0 graden skew en dan weer moeten programmeren.

En dan de volgende vraag: de VUduo (Pli4) geeft de mogelijkheid om de satposities op te slaan in de tuner. Destijds had ik een Dreambox en sloeg ik de sat posities op op de rotor. Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kabels vervangen wil ik nog niet zeggen de f-connecters nieuw op de kabel zetten zodat mantel weer goede massa heeft. 

De nul positie hangt af van je woonplaats is in de buurt van 5 graden. 

Niet teveel problemen er bij halen heeft altijd goed gewerkt oplossing is maar 1 instelling. 

Als je de connectoren nieuw monteerd maak wel alles spanning loos en zorg voor geen kortsluiting 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar was er toch iets vergaan want je hebt nu een stuk beter signaal. Het is alleen de vraag wat er vergaan was en wat jij verstelt hebt.
Je kunt de elevatie verstellen met de elevatie-instelling van de schotel maar ook met de elevatie-instelling van de rotor.
De azimuth (draairichting) kun je instellen met de schotelklem op de rotoras maar je kunt ook de gehele rotor op de mast verstellen.
Het maakt allemaal een heel groot verschil uit om er voor te zorgen dat de schotel de Clarkebeltbaan goed volgt.

Misschien heb je wat aan deze instructie die ik gemaakt heb:

 

elevatie rotor aanpassen.PNG

richting rotor aanpassen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet teveel aan de rotor zelf doen. In principe staat hij goed. Alles nog steeds muurvast, geen speling te ontdekken. Moet het dus met de LNB doen en de connectoren/kabels nalopen c.q. vervangen. Wellicht vervang ik de hele schotel met LNB houder. Er zit teveel beweging op waardoor ik niet meer exact kan werken.

Bedankt in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet gewoon de motor laten draaien naar een sat ,en dan de schotel stellen op max signaal van die satelliet zowel verticaal als horizontaal.

skew doet de motor zelf dus lnb op 0 neutraal,motor moet wel in de basisafstelling staan op het zuiden  ,elevatie en richting ,en ook in het geval van usals de positie van de schotel in het menu ingeven , kan je vinden met tomtom

aangepast door piet44x
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Piet44x. De rotor staat prima afgesteld op het zuiden, elevatie en richting ook. Mijn positie is ook bekend. Ga dus eerst voor de LNB en de kabelaansluitingen. De schotel en aansluitingen hebben in 11 jaar nogal te lijden gehad heb ik gezien. Zolang alles het doet let je daar niet op. De schotel zelf hangt nogal hoog aan de gevel, dus als er niks aan de hand is ga ik ook de ladder niet op. Maar nu is het nodig. Als alles geregeld is, laat ik het hier nog wel even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou nog iets laten weten over de afloop. Het signaal is nog steeds zwak en ik krijg het ook niet goed. Tevens bemerkte ik bij het beklimmen van de ladder en het vastpakken van de ophangbeugel van de schotel, dat deze onder stroom stond. Tenminste het prikte. Het zal wel in de rotormotor zitten neem ik aan. Heb dus besloten om niet verder te klooien en een vaste schotel op te hangen met drie LNB's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...