Ga naar inhoud


Worden de bomen niet te hoog?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Nog enkele dagen en de zon draait weer precies achter alle geostationaire satellieten langs.


Natuurlijk heeft U ooit de plaats van Uw schotel zorgvuldig gekozen zodat hij vrij zicht heeft op Uw gewenste satelliet maar de omgeving kan veranderen. Bomen groeien groter en andere obstakels kunnen inmiddels gebouwd zijn.
Zeker in het geval van bomen is het aan te bevelen jaarlijks te controleren of ze de ontvangst van het satellietsignaal niet gaan hinderen.
Dit kan twee maal per jaar. In het voorjaar als de zon zich steeds hoger langs de hemel beweegt en in het najaar als de zon zich steeds lager langs de hemel beweegt.


Voor midden Nederland is a.s. donderdag 1 maart 2018 het moment dat de zon precies achter de satellieten van de Clarkebelt beweegt.
Morgen beweegt de zon zich nog ongeveer 2° onder de satellieten door, zondag is dat 1,6°, maandag 1,2°, dinsdag 0,85°, woensdag 0,5° en donderdag er precies achter. Daarna beweegt de zon hoger dan de satellieten staan langs de hemel.


Het ziet er naar uit dat het dinsdag, woensdag en donderdag wolkenloze dagen worden, uitstekende momenten om op de betreffende tijdstippen te controleren of bomen e.d. geen schaduw op de schotel werpen.
Is dat het geval, dan zijn er een aantal mogelijkheden:
- er moeten takken afgezaagd worden (tijdelijke oplossing)
- de moet hoger geplaatst worden (tijdelijke oplossing)
- de schotel moet verplaatst worden.


U heeft de komende dagen in ieder geval al wat zicht of U veilig zit of dat er werk aan de winkel is.

Op deze site kunt U voor Uw locatie en voor de satellieten die U wilt ontvangen, de tijdstippen bepalen: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor dié satelliet staat de zon er pas op 2 en 3 maart achter om 8:10uur. Vanochtend stond de zon nog 2,11 graden lager dan de satelliet. Voor een optimale beoordeling dus nog een paar dagen wachten. Maar ja, met 6,2° elevatie moet je toch al wel heel veel vrij zicht hebben. Op 100 meter afstand mag er niets staan dat hoger dan 10,8meter is.
Volgens de footprint zou de Eutelsat 70b met een schotel van 120cm breed kunnen ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt inderdaad dat die pas over één week op de juiste plek staat.
 

Maar nu was het zonnig en wellicht niet over 1week dus ik pakte de kans.

Over 1week zal de zon dus iets hoger staan als hij gelijk staat met 70grd oost, dat is dus in mijn voordeel denk ik dan maar omdat hij dan nóg iets hoger komt te staan(de zon) dan nu.

ik weet al wel dat 70grd niet zichtbaar zal zijn tijdens de blad aan de bomen periode.
Mijn schotel is een Laminas, draaibaar en 180cm breed.
Vrij zicht het hele jaar door vanaf 60Grd Oost t/m 58Grd West.

 

In de bijlage 2 foto's: van ca. 70grd Oost en van 60Grd Oost. Op het juiste moment(2 - 3 maart) staat de zon dus nog ietsje hoger als deze exact op de satelliet staat. dus komt voor mij beter uit.
In de jaren 90 waren de bomen minder hoog en kon ik met een gregorian 120cm tot 70grd oost, was toen de Gals satelliet.

 

 

20180225_085654_60grdOOST.jpg
Satelliet op ca. 60grd Oost - Breda - gemaakt om 8.56uur, 25feb. In werkelijkheid hangt de satelliet nóg ietsje hoger.

 

70grd_Oost_breda_20180225_081743.jpg
bij benadering 70grd Oost. gemaakt in Breda om 8.17uur 25feb. De satelliet hangt werkelijk nog ietsje hoger.

aangepast door powersofts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die 70° oost gaat niets worden zo midden achter die boom. Als een satelliet zo laag aan de horizon staat, dan moet je al bijna op het platte land wonen om voldoende vrij zicht te hebben.
Als aardigheidje een montagefoto gemaakt door een (Poolse?) satellietfreak die tijdens de momenten dat de zon achter de betreffende satellieten staat steeds een foto maakte. De meest linkse satellieten zijn de 90e, 85e, 75e.

 

sunoutage finish4.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met al die zon in ieder geval prima kunnen constateren dat de Astra 28,2, 23,5, 19,2 en Hotbird 13 geen schaduw op mijn schotel werpen ondanks dat ik toch flink wat bomen in m'n tuin heb staan. Over 1 of 2 jaar zal er wel weer een flinke tak van af moeten heb ik gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...