Ga naar inhoud


Spanje (Mallorca): bijkomende LNB voor Astra 28.2°


philipped

Aanbevolen berichten

beste Forumleden

 

Deze vraag sluit aan bij een vroegere post van 27/05/2015 (wat vliegt de tijd)

Situatie is nog steeds dezelfde:

Bestaande schotel (volgens Sprietje) is een Gibertini OP 125 L van 121cm breed en 130cm hoog op de spiegel gemeten.

Hierop is een Quadro LNB gemonteerd voor Astra 19.2°

 

Hier wil ik een bijkomende LNB voor de Engelse zenders op Astra 28.2°

 

Kan iemand mij helpen met de berekening voor de correcte plaatsing van de bijkomende LNB t.o.v. de Astra 19.2° kop?

(afstand tussen de 2 LNB's, hoogte verschil, enz)

 

Met dank bij voorbaat

Philippe.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste philipped

 

In Porti Christo moet de afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 28,35 (het midden van 28,2e en 28,5e) 173mm bij een Gibertini OP 125 zijn gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
De kop van de 28,35-lnb moet 67mm hoger staan dan de kop van de 19,2-lnb


Ik denk echter dat je met een Gibertini 125 de UK-spotbeam niet zal ontvangen. Optimaliseer de positie van de 28,35-lnb eerst op een zender van de Astra 28 oost widebeam.  Probeer dan de UK-spotbeam te ontvangen, bijv. de BBC

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-3-2018 om 18:35 zei Sprietje:

Een Gibertini van 150cm gaat wel. Maar bij deze vraag komt de lnb ook nog eens uit het midden te staan en dat levert ook weer een iets zwakker signaal op.

Het mooiste is natuurlijk de lnb precies in het midden.

 

Het beste zou dus zijn om de 28.2° LNB in het midden te zetten, en de reeds bestaande 19.2° LNB te verplaatsen (gezien we hiervoor wel oversized zijn)?

Maar dan moet ik die schotel helemaal opnieuw uitrichten (wat niet vanzelfsprekend is, gezien momenteel gebruikt door 6 appartement (voornamelijk voor de Duitse zenders) ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 12-3-2018 om 00:47 zei Sprietje:

Ik denk echter dat je met een Gibertini 125 de UK-spotbeam niet zal ontvangen. Optimaliseer de positie van de 28,35-lnb eerst op een zender van de Astra 28 oost widebeam.  Probeer dan de UK-spotbeam te ontvangen, bijv. de BBC

 

Bedankt voor de reacties en de tips.

Zoals voorspeld door Sprietje, heb ik geen BBC gevonden.

Ik kon wel een reeks zenders vinden op Astra 28 - met de instellingen die Sprietje berekende - maar jammer genoeg niet die zenders die we wilden (BBC, ITV, ...)

 

Is er helemaal geen mogelijkheid met de Gibertini  OP 125?

 

Ik ben hier in juni terug, en wil dan nog eens een 2de poging wagen. Deze keer met de 8,35 lnb in het midden.

Ik neem dus aan dat de berekende afstand tussen de 19,2-lnb en de 28,35-lnb dezelfde blijft (173mm), en dat de kop van de 19,2-lnb nu 67mm lager moet staan dan de kop van de 28,35-lnb ?

 

Wat is de skew voor beide lnb's voor mijn positie (Porto Cristo, Mallorca)?

 

Bedankt voor de hulp

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

Ik acht de kans dat je de BBC enz. gaat ontvangen niet zo groot en al helemaal niet met slecht weer reserve.
Ik baseer me op de volgende informatie:
Open deze site en klik op de diverse ballonnetjes zowel op Mallorca als Menorca
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1rrr-R0bBAmK-UPgA7RaCYTeRN3A&ll=39.64299476315902%2C3.343759933593674&z=9
Je ziet dat met schotels tot 1,3 meter geen ontvangst is, wel vanaf 1,5 meter.
Natuurlijk zit de lnb bij al deze schotels in het midden om maximale ontvangst te krijgen.
Lees ok dit bij Palma de Mallorca: http://www.constantinmedia.com/sat/DishSizeMaps/astra-2e/uk-spotbeam.html
Schotel van 1,5 meter, geen signaal na 20:30uur en geen signaal overdag tijdens lichte regen.
Dat het signaal s'avonds zwakker wordt of weg valt is een bekend gegeven bij schotels die eigenlijk te klein zijn.
Lees ook dit eens: https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=https://majorcadailybulletin.com/news/local/2016/01/13/42576/sudden-loss-bbc-itv-and-channel-majorca.html&prev=search

Inderdaad blijft de afstand hetzelfde als je de lnb van de Astra 2 in het midden zet.
De skew voor beide satellieten is als volgt op Porto Christo:
Astra 19,2 is 11°
Astra 28,2 is 19,5°
Vergeet ook vooral niet de lnb dichter of verder van de schotel af te zetten om te kijken wanneer je het beste signaal hebt en ook de skew van de lnb ook te testen op maximale ontvangst.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...